Fintrimma eller inte
Fintrimma eller inte
Har en hva flinta 2hand växel. Orginal cylle med plugg kvar och orginal encarwi förgasare med fast munstycke. Jag funderar på att fintrimma min moped. Inte för att kunna åka fortare ,eller iförsej från 30 till 35-38 gör väll inget. Men anledningen är att jag vill få den piggare. Orka på 2an upp för backar istället för att minsta motlut så hör man att den böö!! Har testat med sjusterbart men samma sak. Jag har en cylle utan plugg och ställbart munstycke till encarwi på hyllan. Va säger ni som förslag? Jag är väldigt kluven i frågan. Har även ett högkompresionslock liggandes.Hälst vill ja att den går i 35 och är stark. Jag har 12drev fram och orginal bak för att få den starkare. Eller har ni andra knep eller knåp.
tack på förhand.

-
Re: Fintrimma eller inte
Ja cylinder utan plugg bör göra susen (och dom andra grejerna du nämner), motorn måste givetvis var rätt inställd/fräsch och avgas ej igensotat också.
Den här är orginal förutom ställbart munstycke, tuffar på i ca 40 knyck med ork i backarna. Ursotad och lite optimerad tändning gör nog sitt till.
Ja, är den så svag som frågeställarens har den nog tappat en 40% av sin hästkraft. Sotning och koll av ljuddämparen samt byte av kolvringar och inställning av tändningen är första åtgärderna, det måste ju ändå göras även om man skall viktkompensera motorn...