Baronen skrev:[Det är ju lite trist att det bara är 2 växlat bara..
Dra inte så stora växlar på det. Var tacksam att det inte är bara 1 växel

Baronen skrev:[Det är ju lite trist att det bara är 2 växlat bara..
Det lät som att den går fint och har bra ork. Lite bludder på avsläpp får man räkna med och det är inget som stör.Baronen skrev:
Ja, den bluddrar lite på låga varv men är väldigt stark. Sen är den väldigt vass på höga varv. Jag måste koppla på min varvräknare för att se hur fort det snurrar. Den varvar ur 2an så lekande lätt så jag behöver gå ner kraftigt på drevstorleken på bakhjulet. Det är ju lite trist att det bara är 2 växlat bara..
Jo, jag har läst om det också. Noris tillhör dom tändsystem som det inte finns så jättemycket av nånting till. Men jag har haft funderingar på att bygga om en brytare så jag får dubbla fjäderblad på den. Jag kanske borde pröva det ändå. Det är ju utprovningen och exprimenteringen som är det roligaste tycker jagerlan skrev:på den gamla goda tiden fanns det brytare med hårdare fjäder för högvarviga motorer.
erlan
Jag skulle ju vilja ha lite bättre lyse, men det är snarare ett lyxproblem. Jag har sett din lösning på att retardera kokusan, den gillar jag. För framtiden kan det nog göra sig bra med ett retarderande system. Då jag kör 2pet så kan det va bra med ett långt rregister och med en aktiv pipa som går in så är det nog bra om inte tändningen står för tidigt. Men än så länge räcker brytarna till. Jag tänkte köpa en digital, induktiv varvräknare och prova. Just nu har jag en pickup till multimetern och så har jag en optisk varvräknare. Har inte provat nån av dom än. Kanske ikväll för då blir det mekarkväll med klubbenMicke S skrev:Vanliga brytare hänger med långt upp i varv. Jag trimmade en Yamaha FS1 för ett par år sedan och den hade original brytarsystem. På lägre växlar varvade den med lätthet förbi 12000 rpm på en varvräknare som jag hade kollat med pulsgenerator och oscilloscop att den stämde. Såg även en artikel i Classic motor som uppgav minst 13000 rpm för en gammal Autoped. Fast det kan ju vara en skröna http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... r-brytarna" onclick="window.open(this.href);return false;
Gamla brytarfördelare till V8-motorer klarar åtminstone 5000 rpm. Fördelaren roterar med halva varvtalet och har åtta nockar. D.v.s. brytarna öppnar 4 ggr per vevaxlevarv. Det motsvarar då 5000*4 = 20000 rpm på en 2-taktare. Värdet 20000 rpm känns för högt men jag kan just nu inte genomskåda att jag har tänkt fel. Någon som är mer vaken kanske gör det.
Men utifrån FS1-motorn vet jag i allla fall att man inte behöver ha dubbla fjädrar för att kunna varva 12000 rpm, speciellt inte om man går ner i brytaravstånd till t.ex. 0,3 mm. Det vill man kanske göra ändå på en högvarvig motor för att få en lite senare tändning så att motorn inte börjar gå tungt på höga varvtal och överhetta och spika.
När man var 15 och körde moppe med brytarsystem så blev det ju många hundra mil varje år utan att det var några problem och man gjorde inte av med mer än ett par tre uppsättningar brytare på flera år. Så det finns inget egentligt behov att frångå original tändsystem på en gammelmoppe om man inte är ute efter kraftigare lyse eller att tändsystemet ska kunna ändra förtändning beronde på varvtal för att optimera över ett stort RPM-område. På en sådan maskin gör det nytta med retardering.
Förra året när jag vann backtävlingen i E-tuna hade jag svårt att få till bra starter och motorn dippade märkbart i början på 2an när den las i. Den motorn som sitter i den svarta Zundappen nu drar kanonbra i alla lägen sedan den fick en retarderingskrets. Likadant med den blå Zundappen som drar rent och bra i alla lägen från tomgång till brutalvarv m.h.a. retardering. Sura som vann i år kör med samma lösning för retardering. Percys Rex som går grymt bra och kom trea i backtävlingen i Hallsta har också retarderande tändning (fast ett HPI 2 i.s.f. moddat Kokusan).
Svåra saker att få tag på tyvärr. Jag har en väldigt kraftig gnista i min spole men det kanske blir något lättare överslag i den på dom höga varven.erlan skrev:stefas flygtändning fanns även till noris, en sån primärspole och en modernare bosch
utanpåliggande tändspole skulle nog göra underverk.
har du en gammal lindad tändspole så är nog den misstänkt.isoleringen i dom påstås åldras
så det blir överledning i dom.
erlan
Ja, jämfört med batteritändning så är det ju så. Men visst borde väl en hemmagjord primärspole funka lika bra som en stefa flygspole?erlan skrev:magnettändningens fördel är ju att gnistan blir starkare ju mer man varvar,
vilket då vänds till en nackdel om man får överslag.
erlan
Man tager vad man haver ;)PUCH-60 skrev:Tomosram?