HSE skrev:De flesta mopedmärken köpte in motorer från mer än en motortillverkare beroende på pris och tillgång. Så motorval är lite flytande beroende på märke. Men eftersom Cresent aldrig fanns med Zundapp motorer sticker det kanske lite i ögonen

Samma sak med att sätta motorer med fotväxel och kickstart på mopedmodeller som bara fans med trampor. Men var och en gör ju sin moped som han vill ha den, nackdelen är givetvis att den är olaglig och det räcker med ett ögonkast från Polisen för att konstatera detta

Och det sänker givetvis värdet ordentligt.
att crescent inte fanns med zyndappmotor är väl en halvsanning.
under namnet apollo bel rock såldes den med zyndappmotor, dock en i trimningssammanhang ointrsant motor.
och monarscootern såldes som mustang 610 med zyndapp under kåpan.
själv har jag nog med att fundera på egna renoveringar/byggen/trimmningar, för att irriteras på andras ev helgerån.
effektmässigt är väl en KS100 slöare än en EKF med athena80 som är rätt injusterad.
och vad gäller polisen så behöver nog 99% av våra poliser se moppen köras för att inse att
den är kraftigt modifierad.
det enda som kan störa mig i det sammanhanget är när/om det åks tokfort på cyckelbanor i
samband med rallyn och träffar. men det brukar vara femhalva17bingmopeder och inte hotrodmopeder.
erlan