Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Skunkworkz

Re: Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Inlägg av Skunkworkz »

Det är inte speciellt kritiskt, gör bredden lite större (1-2mm) än urtaget i cylindern, överkant på urtag ca 2 mm under kolvringen, höjden på urtaget ca 6 mm, håll koll så inte urtaget öppnar ut i insuget, vinkla urtaget ca 15 grader uppåt.
Spummarn

Inlägg av Spummarn »

Jag trodde det var mer finlir än så, i vart fall ang höjden på "fönstret"med tanke på allt jag läst om porttider och allt där i kring.

Det inhandlades i vart fall en "standardkolv" för a la 120 Riksdaler men när jag fick hem den så började jag tänka placeringen av "knapet" eller låsningen till kolvringen eller vad ni nu kallar det ni som kan det där, jag hoppas hoppas att jag ändå gör mig förstådd. På kolven jag inköpte var den belägen klockan tolv på kolven, alltså kommer den vandra förbi avgasporten för varje slag, det är väl mindre lyckat?
Jag antar att jag borde eller mer eller mindre måste få tag i en kolv där "kanapet" är klockan fem då den aldrig vandrar förbi någon port på just denna cylinder som nämns tidigare i tråden.
Jag har förmodligen missuppfattat det hela, upplys mig gärna.

Glad fortsatt semester på er alla.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

du har nog tänkt rätt om var du bör ha knastret.
dock har du vänt kolven bak och fram. det kolvringsgapet skall stanna ovanför insuget.
så kolven går inte att använda till en cylinder med boostport.
och det är kolvtoppen och boostporten som bestämmer öppningstiderna.
hålet i kolven släppar bara in färskgaserna i boostporten, inte ut dom i förbränningsrummet. då smiter dom ovanför kolven.

erlan
Spummarn

Inlägg av Spummarn »

Bra bra då har jag fattat rätt.
Ett litet huvudbry som som fortfarande gnager är dock kolven jag köpte, inte för att det går att använda den så egentligen så kvittar det.
Men pilen ska väl ändå vara mot avgasporten? Alltså klockan tolv, där sitter även knastret...
Jaja, jag skyller på sommarpromillen som kanske blev för hög efter en längre balkongvistelse i gensol.
Må väl mina herrar, och såklart även damer.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

det pilproblemet har det pratats om för, på kinesiska kolvar.
om kolvbultshålet sitter mitt i kolvens centrumlinje är det inget att bry sig om.

erlan
Användarens profilbild
lekeberg
Kontakt:

Inlägg av lekeberg »

kolven skall se ut så här!
Bilagor
13443.jpg
13443.jpg (258.29 KiB) Visad 2186 gånger
Skriv svar