Orkeslös Sachs
Orkeslös Sachs
Är det någon som kan ha lite bra tips till en relativt färsk veteranmopedägare?
Jag har en DBS Swing från -68 med 2-växlad Sachsmotor, och när jag skaffade den så var den helt orginal och gjorde 29-30km/h i nerförsbacke..och stannade i princip i uppförsbacke, så jag monterade på en något begagnad 3,5 cylinder och 12mm förgasare, moppen gick riktigt bra en period tills den började rusa av sig själv och blev mer och mer orkeslös. Jag funderade på om den drog tjuvluft men det var inte så, jag körde vidare och sen värmenöp den.
Jag införskaffade en helt ny 3,5Hk cylinder samt en ny förgasare och tänkte att nu blir det nog bra, när jag startar den så har jag fortfarande samma symptom, motorn rusar lite lätt och när jag ska åka iväg så dör den nästan och är jätteslö. Någon sa att det kanske är fel på kondensatorn så den bytte jag men det blev ingen skillnad nu heller.
Tar tacksamt emot tips om vad jag ska göra med pärlan!
/ Nypan
Jag har en DBS Swing från -68 med 2-växlad Sachsmotor, och när jag skaffade den så var den helt orginal och gjorde 29-30km/h i nerförsbacke..och stannade i princip i uppförsbacke, så jag monterade på en något begagnad 3,5 cylinder och 12mm förgasare, moppen gick riktigt bra en period tills den började rusa av sig själv och blev mer och mer orkeslös. Jag funderade på om den drog tjuvluft men det var inte så, jag körde vidare och sen värmenöp den.
Jag införskaffade en helt ny 3,5Hk cylinder samt en ny förgasare och tänkte att nu blir det nog bra, när jag startar den så har jag fortfarande samma symptom, motorn rusar lite lätt och när jag ska åka iväg så dör den nästan och är jätteslö. Någon sa att det kanske är fel på kondensatorn så den bytte jag men det blev ingen skillnad nu heller.
Tar tacksamt emot tips om vad jag ska göra med pärlan!
/ Nypan
Re: Orkeslös Sachs
Hur vet du att den inte drar tjuvluft? Kollat om packboxarna eller packningen mellan vevhushalvorna läcker? Hur är det med cylinderfotspackningen? På en tvåtaktare ingår vevhusets kompression i arbetsförloppet så allt där måste tåla växelvis över och undertryck.
Re: Orkeslös Sachs
Troligvis vevaxeltätning på generatorsida,kolla om det är grisigt bakom svänghjul.
Re: Orkeslös Sachs
Tack för tipsen!
Det var vevaxeltätningen på generatorsidan som hade gått sönder!
Nu går den som ett skott igen!
Det var vevaxeltätningen på generatorsidan som hade gått sönder!
Nu går den som ett skott igen!
Re: Orkeslös Sachs
ofta så pajade packboxen på andra sidan rätt snart efter den på tändsidan.
erlan
erlan
Re: Orkeslös Sachs
Har du klockat den med GPS ? funderar på hur min egen 2-växlade Sachs går med 3,5 hk. gör ca 45 med 12 mm Bing och vet inte om den borde gå fortare. Varvar dock rätt friskt ycker jag.Nypan1 skrev:Tack för tipsen!
Det var vevaxeltätningen på generatorsidan som hade gått sönder!
Nu går den som ett skott igen!
Crescent 2000 -60a
Bor i Stuvsta/Huddinge
Bor i Stuvsta/Huddinge
Re: Orkeslös Sachs
45 är nog ganska normalt.
dom cylindrarna är 40 kmh-cylindrar i tyskland.
erlan
dom cylindrarna är 40 kmh-cylindrar i tyskland.
erlan
Re: Orkeslös Sachs
Kanske ska vara nöjd med den farten med tanke på bromsar och fjädring.
Crescent 2000 -60a
Bor i Stuvsta/Huddinge
Bor i Stuvsta/Huddinge
Re: Orkeslös Sachs
vill du åka fortare borde nästa steg vara en treväxlad motor.
erlan
erlan
Re: Orkeslös Sachs
Jo men de är lite väl dyra tycker jag. Funderar annars på en 60 cc cylinder så kanske man dreva upp lite istället ?
och kanske borra upp förgasaren lite.
http://www.trimbutiken.se/sachs-trim-di ... 5-hkr.html" onclick="window.open(this.href);return false;
och kanske borra upp förgasaren lite.
http://www.trimbutiken.se/sachs-trim-di ... 5-hkr.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Crescent 2000 -60a
Bor i Stuvsta/Huddinge
Bor i Stuvsta/Huddinge
Re: Orkeslös Sachs
det är just det där med dreva som är problemet med 2vxl sachs, speciellt med 20 tums hjulen.
har du orginal 12-28 på den där så går den bra som gör 45.
erlan
har du orginal 12-28 på den där så går den bra som gör 45.
erlan
Re: Orkeslös Sachs
Visst går det att få en 3,5a att gå bättre med lite justeringar.
Anpassa överströmmningskanalerna mot blocket, justering av tändning och förgasare.
NTS 3,5a med justeringar har hyfsad potential. Jag har en compact, 2vxl, med 3,5a och 12mm kinabing. 61 km/h är rätt hyggligt med en sådan. 15/28 i drevning och 15tums hjul gör ju att den är lite trött från stillastående men lite slirande på kopplingen så..
Ställ tändningen lite tidigare än standardmått så klipper det iväg ganska duktigt. Varvar friskt.
Vet inte hur andra 3,5or är för dom är tydligen ganska ojämna i kvalitet.
Anpassa överströmmningskanalerna mot blocket, justering av tändning och förgasare.
NTS 3,5a med justeringar har hyfsad potential. Jag har en compact, 2vxl, med 3,5a och 12mm kinabing. 61 km/h är rätt hyggligt med en sådan. 15/28 i drevning och 15tums hjul gör ju att den är lite trött från stillastående men lite slirande på kopplingen så..
Ställ tändningen lite tidigare än standardmått så klipper det iväg ganska duktigt. Varvar friskt.
Vet inte hur andra 3,5or är för dom är tydligen ganska ojämna i kvalitet.
Re: Orkeslös Sachs
Sitter en Jofrab cylinder på min och en original 12 mm Bing.
Crescent 2000 -60a
Bor i Stuvsta/Huddinge
Bor i Stuvsta/Huddinge
Re: Orkeslös Sachs
ett parti jofrab 3,5or levererades med fel kolv, så insugskanalen glipade mot urtaget på sidan.
blev duration långt över 200 grader.
dessutom är dom cylindrarna lite lustigt gjutna. dom ska ha fullång kolv, jämfört med 3,5or från -70talet som skulle ha likadan kolv som 4,3or.
erlan
blev duration långt över 200 grader.
dessutom är dom cylindrarna lite lustigt gjutna. dom ska ha fullång kolv, jämfört med 3,5or från -70talet som skulle ha likadan kolv som 4,3or.
erlan