Stannar efter en stund på tomgång

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
c-dude
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 sep 2016, 09:29

Stannar efter en stund på tomgång

Inlägg av c-dude »

God dag.
Ny på forumet och även ny ägare till en mustang mamba.
Köpte för ett tag sedan en mamba med en renoverad 4vxl zundapp motor. På denna satt det en 50cc eurocilindro med massa kanaler o sånt. Toppen var planad ganska så mycket. Förgasaren va en 17mm ubåt. Inget bottendrag men varva så jag trodde skiten skulle flyga all värdens väg, o så vill man ju inte ha det (inte jag iaf ) Jag gick o köpte mig ett komplett athena superterm. Min tanke är att behålla förgasaren.
Nu till problemet.: Den startar hur bra som helst. Svarar direkt på gasen, verkar vara en bra setup för gamlingen. Problemet är att den stannar efter en stund på tomgång men startar på första kicken igen. frågan är vad jag ska felsöka först?
Som sagt: Original 17mm ubåt med ställbart. svängt insug, athena 70cc superterm, sportluftfilter, brytarlöst 12v, rundvev.
Min okunskap säger mig att soppan försvinner för ögonblicket men det rinner bra från tanken.


/Christer
MikeFS1
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 sep 2016, 12:02

Re: Stannar efter en stund på tomgång

Inlägg av MikeFS1 »

Har haft ett liknande problem, det jag gjorde var att höja tomgången. Efter brytarlös tändning (inget svänghjul) och trim vev förmodligen lättare kolv, så varvar den mer. Kan iofs ha att göra med tändningen också, att den dör på så låga varv.
Men testa höja tomgången en aning.
Det gjorde susen för mig, iallafall när den var varmkörd.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1563
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Stannar efter en stund på tomgång

Inlägg av Coolvette »

c-dude skrev:God dag.
Ny på forumet och även ny ägare till en mustang mamba.
Köpte för ett tag sedan en mamba med en renoverad 4vxl zundapp motor. På denna satt det en 50cc eurocilindro med massa kanaler o sånt. Toppen var planad ganska så mycket. Förgasaren va en 17mm ubåt. Inget bottendrag men varva så jag trodde skiten skulle flyga all värdens väg, o så vill man ju inte ha det (inte jag iaf ) Jag gick o köpte mig ett komplett athena superterm. Min tanke är att behålla förgasaren.
Nu till problemet.: Den startar hur bra som helst. Svarar direkt på gasen, verkar vara en bra setup för gamlingen. Problemet är att den stannar efter en stund på tomgång men startar på första kicken igen. frågan är vad jag ska felsöka först?
Som sagt: Original 17mm ubåt med ställbart. svängt insug, athena 70cc superterm, sportluftfilter, brytarlöst 12v, rundvev.
Min okunskap säger mig att soppan försvinner för ögonblicket men det rinner bra från tanken.
/Christer
Bing 17-millimetersförgasare har ju varken ställskruv eller munstycke för lågfart, det enda du kan ändra är trottelnålens höjd
och den betyder nog inte så mycket på tomgång.
Min gissning är att nålen står ett hack upp så att det kommer något mycket soppa på tomgång.

Prova att sänka nålen (clipset högre upp) och se om det ger något, annars är det väl bara att höja tomgången något.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Stannar efter en stund på tomgång

Inlägg av Micke S »

Ett annat tips är att öka förtändningen lite (tidigare tändning) så blir den starkare på tomgång. Kolla även så att det inte är grums i hålet i botten på flottörhuset och att förgasaren i övrigt är ren och att det inte finns några läckage mellan förgasare och cylinder.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7310
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Stannar efter en stund på tomgång

Inlägg av erlan »

dom nytillverkade bingförgasarna har ibland problemet att dom funkar antingen på låg eller högfart.
tydligen är det dålig precision på trottelnål och nålmunstycke.
är det en gammal orginalförgasare så kan trottelnålen vara sliten, och nålarna slits mest i tomgångsläget.
på mamban är det väl dessutom platsbrist för att göra ett optimalt insug?
en tvåtaktstrimmare jag respekterar påstod att man ska ta bort luftfiltret så man ser förgasarens luftintag. sen från tomgång så öppnar man fullt gaspådrag.
då ser man bränsle-luftblandningen slå ut bakåt som en pust eller puff.
om den vänder jäms med förgasaren så har man rätt längd på insuget, i förhållande till insugets duration. blåser det ut utanför insuget så borde man förlänga insuget eller korta durationen.
om det vände innanför var väl inte ett lika stort problem, utan bara en möjlighet för förbättring, om jag minns rätt.

att den tjuvstannar på tomgång kan även vara ett första tecken på att packboxarna är dåliga.

erlan
c-dude
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 sep 2016, 09:29

Re: Stannar efter en stund på tomgång

Inlägg av c-dude »

tack för tipsen som jag har fått.
plockade isär förknasaren o gjorde rent i alla skrymslen.
nålmunstycket är nr 112? kanske är för litet? Sedan provade jag att sänka trottelnålen 2hack. ( den va längst ned eller hur det nu blir ) nu är den 1 hack från toppen. har inte hunnit brumma så mycket med den. Men dom fåtal hundra meterna/ ca 1,5km så verkar den va rätt inställd o gå bra. Skulle stajla inför kollegerna på jobbet o drog på från tomgångskörning på 2an o skiten stack iväg på bakhjulet så jag vart hängade efter..vart lite byxis faktiskt... Så gjorde inte mopparna när jag var 15.. (eller gjorde dom det?

Tack iallafall för tipsen o ett utmärkt forum.

/C;D
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7310
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Stannar efter en stund på tomgång

Inlägg av erlan »

ja en 70cc cylinder med en 17mm förgasare lär ju vara ett recept som ger bra bottenvrid.

erlan
Skriv svar