övrigt

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: övrigt

Inlägg av Hynboholm »

fatchance skrev:
selma skrev: Å nej,har vi fått en till Dt50r "guru" till :lol: :lol: :lol:
Rättare sagt en riktig expert på DT50R.

"Råkade" köpa en DT50R på Tradera en sen lördagkväll för ca 5 år sedan.

Det resulterade i att jag fick åka till sthlm och hämta den... (Dock inte lika entusiastisk som på lördagkvällen)
Då alla vet att DT50R är väldigt lång, mer än 3,5 alnar, gick den givetvis inte in i min paketbil som jag brukade vid tillfället.
Men eftersom jag är en god mekaniker skruvade jag resolut bort framhjulet på DT50R och vips var den 363mm kortare.

Så långt så bra, när DT50R sedan skulle lyftas in i paketbilen visade det sig att säljaren hade försvunnit och jag stod själv där utan lastramp..
DT50R fick medels släpas/lyftas/dras in i paketbilen. Det uppstod åtminstone 3st blodviten men inga svordomar (vad jag minns) under pågående
process då DT50R är väldigt välutrustad och väger över 229 Pound. Skadorna är sedan länge utläkta och DT50R bor numera i himlen.
Vad modig du är som vågade köpa en DT50R!
Jag känner att jag måste övningsköra ett tag till innan jag törs skaffa en DT50R...
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: övrigt

Inlägg av selma »

Skönt att höra,var lite orolig att du skulle hamna "nålträsket" :lol:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: övrigt

Inlägg av Micke S »

Hynboholm skrev: Jag känner att jag måste övningsköra ett tag till innan jag törs skaffa en DT50R...
Ja är man inte van så kan det gå illa att ge sig på en 116 cm hög DT50R-hingst. En bra, och t.o.m. kanske helt nödvändig grund, är att gå en förarkurs i t.ex. CSS regi. http://www.superbikeschool.co.uk/schedule.php" onclick="window.open(this.href);return false;
special_rq_7_of_10___longtail_road_hogs_by_zeffrasphinx-d68ws8d.jpg
2004 och några år fram så var jag med på många Roadracingkurser i Sverige och flera gånger på Nurberg Ring. Men eftersom snabbhet på bana är färskvara tillsammans med en rejäl krasch på Gelleråsen så kör jag inte fort "på riktigt" men har en bra grund. Det tog dock fart igen nu med stor inspiration efter ett köp av en gammal hoj för ynka 6000 kr :shock:
Om det utvecklas bra skulle man kunna stega upp till en DT50R med dragen avgasplugg och höjd trottelnål redan efter några år. :scooter:

Med den här hojen hoppas jag i alla fall att riktiga Road Hogs med DT50R ska börja hälsa när man möter dem. De har de inte gjort en enda gång när jag kör HD :cry:
DSC05886.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Du tål alltså inte dt50r
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: övrigt

Inlägg av Micke S »

Om det är mig du frågar så har jag inget alls emot DT50R. Det är helt klart väldigt bra moppar även om jag själv numer bara vill ha gamla moppar och hojar.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Hur kan jag då köra dt50x/r året om får jag fråga ? Ju färre dt50x/r ju högre samlarvärde på längre sikt
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: övrigt

Inlägg av Micke S »

Om du menar varför du kan köra DT50 utan att ha erfarenhet från Road Racing? Det är nog för att du kör väldigt mycket så att allt går på rutin och har utvecklat färdigheter i små steg under mycket lång tid.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Har man am körkort och låter avgaspluggen vara i fred så behöver man ej ha kört road racing och road racing körning hör i inte hemma på vägen på is och snö
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Re: övrigt

Inlägg av fatchance »

DT50R är inget för nybörjare

DT50R har sadelhöjd 900mm
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Kylan är bara cirka 1-2 månader bort här uppe numera vid kusten. På vintern blir det att gasa långsamt och bromsa tidigt och välja bilspår att köra i och göra som gamla sj gjorde
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Re: övrigt

Inlägg av fatchance »

DT50R är bara skit
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: övrigt

Inlägg av Micke S »

marklundt skrev:Har man am körkort och låter avgaspluggen vara i fred så behöver man ej ha kört road racing och road racing körning hör i inte hemma på vägen på is och snö
Ja fast det är ju bra fäste på vägen under större delen av året... Så använd din förfinade och sedan länge intränade teknik för perfekta spårval och med hänsyn till andra trafikanter så är det bara att stå på för fullt. Polishelikoptern som du oroar dig för är inget problem. Om du sätter en propeller på mössan så tror de att missilen långt under dem är skuggan av dem själva.
Bilagor
BrimlessBeanieCapWPatchAdult.jpg
BrimlessBeanieCapWPatchAdult.jpg (108.72 KiB) Visad 2606 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Man kör i hjulspåren om vintern.
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Det går inte köra road racing på vintern med dt50x/r och man fårej köra mer än 45km/h med dt50x/r.svar.det är ingen som hälsar på mej heller när jag kommer så jag har slutat hälsa på dom jag möter
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Sommaren är över här uppe och snart även hösten här uppe för i år.snart är det mest bara jag som kör här uppe då och då
Skriv svar