övrigt
Re: övrigt
Aftonrodnad i kväll = klar och kall natt i natt
Re: övrigt
marklundt skrev:16m.m dellorto förgasare = 5hkr i ostrypt skick = 70km/h. 2,82hkr i pluggat skick = 58km/h vid 8.000rpm. 53km/h 2,3hkr vid 7.600rpm. 45km/h 1,5hkr vid 6.750rpm.2,80hkr vid 57km/h vid 7.900rpm.

Re: övrigt
Dina siffror stämmer ganska bra ! I bilden kan man också se hur besvärande luftmotståndet blir från ca 80 km/h.marklundt skrev:16m.m dellorto förgasare = 5hkr i ostrypt skick = 70km/h. 2,82hkr i pluggat skick = 58km/h vid 8.000rpm. 53km/h 2,3hkr vid 7.600rpm. 45km/h 1,5hkr vid 6.750rpm.2,80hkr vid 57km/h vid 7.900rpm.
Ett enkelt sätt att slippa det problemet är att sänka chassit och bygga in det ett cigarrfodral. Då får man också ett utmärkt vindskydd som kan vara skönt när temperaturen faller som den gör nu.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: övrigt
Riktigt så enkelt är det väl ändå inte?
För att tillämpa i praktiken så måste man ju ta hänsyn till lasten som ska dras, fast ens om det varit utifrån hk/vikt så är det ju även luftmotståndet att ta hänsyn till eftersom en tyngre förare har ett större omfång och därmed större luftmotstånd vilket påverkar ännu mer ju fortare det går om man inte utgår ifrån att man sitter i en Fantom-cigarr
För att tillämpa i praktiken så måste man ju ta hänsyn till lasten som ska dras, fast ens om det varit utifrån hk/vikt så är det ju även luftmotståndet att ta hänsyn till eftersom en tyngre förare har ett större omfång och därmed större luftmotstånd vilket påverkar ännu mer ju fortare det går om man inte utgår ifrån att man sitter i en Fantom-cigarr

Re: övrigt
Ja de finns många variabler som gör att man kan halka av idealkurvan. Är man stor och bred och sitter upprätt krävs mer effekt än om man är liten eller kryper ihop. Rent teoretiskt påverkas inte topphastigheten av vikt. Det tar bara längre tid att nå den. Men för 2T motorer med spetsig karaktär så kan hög vikt vara helt förödande för bra toppfart genom att motorn inte klarar att accelera in i pipans aktiva område. Utväxlingen är också en parameter som är besvärlig att få till på snabba moppar. Jag har gjort det enkelt för mig genom att inte bry mig om toppfarten längre utan ser till att moppen är pigg och trevlig att köra på alla växlar.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: övrigt
Att köra enduro med mopeden i terräng är lika jobbigt som att rida häst i galopp
Re: övrigt
3 lager räcker för att stänga ut kylan och vinden när man kör moped först en fleasjacka och utanpå det en regnjacka och utanpå det en skaljacka .provat i trafik i 45km/h.
Re: övrigt
Byter man ut skaljackan mot en vinterjacka blir det bastu varmt på vintern. Termoseffekten på överkroppen. Hjälper ej mot regn.marklundt skrev:3 lager räcker för att stänga ut kylan och vinden när man kör moped först en fleasjacka och utanpå det en regnjacka och utanpå det en skaljacka .provat i trafik i 45km/h.
Re: övrigt
I en bastu brukar det vara minst 80grader varmt å det går inte att bli så varm oavsett hur mycket kläder man har på sig.marklundt skrev:Byter man ut skaljackan mot en vinterjacka blir det bastu varmt på vintern. Termoseffekten på överkroppen. Hjälper ej mot regn.marklundt skrev:3 lager räcker för att stänga ut kylan och vinden när man kör moped först en fleasjacka och utanpå det en regnjacka och utanpå det en skaljacka .provat i trafik i 45km/h.
Svårast brukar vara att stänga ute kylan runt nacken tycker jag, besiktigade min sporthoj i plus 2 grader å sex mil att köra fram å tillbaka väldigt kallt och ont i nacken i en vecka trots buff med goretexmembran.
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Re: övrigt
Kan inte hålla med mer blyfot. Min nacke pajade efter Ruggugglan, drag är svårt att skydda sig mot.blyfot skrev: I en bastu brukar det vara minst 80grader varmt å det går inte att bli så varm oavsett hur mycket kläder man har på sig.
Svårast brukar vara att stänga ute kylan runt nacken tycker jag, besiktigade min sporthoj i plus 2 grader å sex mil att köra fram å tillbaka väldigt kallt och ont i nacken i en vecka trots buff med goretexmembran.
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Re: övrigt
Jag har aldrig varit känslig för drag.. Det har däremot min far alltid varit. Han får ont i nacken av att se MIG sitta i drag..
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: övrigt
Det är lätt ordnat om du sätter på dig ytterligare en regnjacka, d.v.s. utanpå vinterjackan.marklundt skrev:Byter man ut skaljackan mot en vinterjacka blir det bastu varmt på vintern. Termoseffekten på överkroppen. Hjälper ej mot regn.marklundt skrev:3 lager räcker för att stänga ut kylan och vinden när man kör moped först en fleasjacka och utanpå det en regnjacka och utanpå det en skaljacka .provat i trafik i 45km/h.

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: övrigt
Då blir du blöt av svett sedan börjar du frysa. Ett råd bara förklä dig inte.
Re: övrigt
Jag brukar använda en hjälmhuva innanför hjälmen när det blir kallt ute som även täcker nacken när jag använder crosshjälmen eller den halvöppna hjälmen