Slipning eller blästring av plåt?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
niklosia

Slipning eller blästring av plåt?

Inlägg av niklosia »

Nu har äntligen min gamla Crescent 1175 kommit upp till Norrland och ska efter första steget (som är att få den fullt fungerande och körbar) lackera om ram o diverse plåtdelar.
Så min fråga är fungerar det bra att blästra eller bör man slipa dessa? Om man blästrar vad brukar ni köra med för blästermedel? Sand? Valnötsskal? (sett det på tv ☺)

Vad kör ni med för rostskydd/grundfärg? Beställer ni färg bara hos er lokala färghandlare?

Bifogar en bild på min fina moppe
Bilagor
IMG_20161005_184834.jpg
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Re: Slipning eller blästring av plåt?

Inlägg av Raketsport »

Kul att du fått hem din 1175!
När det gäller renovering så finns det flera sätt att gå tillväga.
Vi glasblästrar och/eller slipar. Grundfärgen inhandlas med fördel hos den färghandlaren som du köper topplacken hos, då får du direkt veta om de är kompatibel med varandra.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Inlägg av Hynboholm »

Kolla om du har någon I närheten som har färgborttagningsbad.
De jag anlitar har ett 80-gradigt bad med något sorts medel i, vet ej vad men rent blir det iaf!
Blir det färg kvar ändå så vattenblästrar de bort det sista.
Mindre saker blästrar jag själv I eget skåp med silikat.
HSE

Inlägg av HSE »

Brukar vara bara varm sand och luft, inget medel. Undvik att sandblästra med vanlig sand, det fungerar bra om du vill flamspruta ramen men ger för rå yta om du skall lägga etsande primer direkt på sedan. När jag jobbade med flamsprutning så gjorde jag ram och skärmar på en India MC åt en kompis, blev kanon :wink: För den som inte vet vad flamsprutning är http://www.gallac.se/?page_id=33" onclick="window.open(this.href);return false;
niklosia

Inlägg av niklosia »

Men i mitt fall så handlar det ju även om rostborttagning inte bara att få bort färgen. Vilket material bör man blästring med om tanken är att lacka ramen hemma (grundfärg + lack)

Är det dyrt med sådan flamsprutning? Jämnar det alltså ut underlag inför lackering?

Vad är fördelen med färgborttagningsbad jämfört med blästring?
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Inlägg av Hynboholm »

niklosia skrev: Vad är fördelen med färgborttagningsbad jämfört med blästring?
För min del så badar jag för att få så slät yta som möjligt, för att underlätta underarbetet.
En del blästringsfirmor har grovt medel och då blir ytan för grov (för min smak).
Skriv svar