Digital hastighetsmätare
Digital hastighetsmätare
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Igår köpte jag en digital hastighetsmätare till min Compact. Framdäcket är 2 ½ - 15, 120 x 2½. Vilket väl måste innebära att diametern som skall ställas in på hastighetsmätaren blir 1200 mm?
Jag gjorde detta, och enligt den digitala hastighetsmätaren så var toppfarten modiga 24,8 km/h. Visserligen är den inget fartvidunder, men den "riktiga" hastighetsmätaren visade någonstans strax över 40 km/h.
Någon som haft liknande problem?
Hälsningar/
Oldtimer <!-- </EdIndex> --></div>
Jag gjorde detta, och enligt den digitala hastighetsmätaren så var toppfarten modiga 24,8 km/h. Visserligen är den inget fartvidunder, men den "riktiga" hastighetsmätaren visade någonstans strax över 40 km/h.
Någon som haft liknande problem?
Hälsningar/
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vet inte hur du har räknat men jag har en tabell med omkrets på hjul
Där står det att omkretsen på 2 ½ - 15 är 1600 mm
om det är diametern du ska knappa in så får man dela omkretsen med Pi (3.14)
då blir väl "din" diameter 509mm
Det är väl inte så svårt att mäta på ditt hjul att det stämmer
Diametern går väl att mäta ungefär med en tumstock
Annars kan du ta ett snöre och lägga runt däcket och sen mäta snöret
då får du omkretsen och den delar du med 3.14
Men är du säker på att det inte är omkretsen som ska knappas in <!-- </EdIndex> --></div>
Men är du säker på att det inte är omkretsen som ska knappas in <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vill du ha en så exakt hastighetsmätare som du kan få ska du ställa moppen på ett måttband eller tumstock och göra en markering på hjulet, sen rullar du fram ett varv och kollar hu långt det rullat. Den summan matar du in i din hastighetsmätare. Diametern har inget med saken att göra. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ni har ju helt rätt, det är omkretsen som skall knappas in, inget annat. Men vad jag förstod när jag googlade på "Cirkels omkrets", så skulle man ta 38,1 cm (15 tum) x 3,1416 vilket blev 120. Är inte däckets omkrets 120 cm då? Eller är jag helt ute och far?
Men, jag skall testa med 1600 istället, så går det nog bättre!
Hälsningar/
Men, jag skall testa med 1600 istället, så går det nog bättre!
Hälsningar/
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag monterade min mätare på räsern, så la jag en elkabel mitt på däcket hela varvet runt och kapade så jag fick exakt längd.
Sen var det bara att mäta den och skriva in mm måttet i cykeldatorn och det var klart.
Mitt problem är att däcket växer en del på höjden när det går fort, vid 116 km/h så visar den 121 km/h, men så länge jag vet om det så gör det inte så mycket. <!-- </EdIndex> --></div>
Sen var det bara att mäta den och skriva in mm måttet i cykeldatorn och det var klart.
Mitt problem är att däcket växer en del på höjden när det går fort, vid 116 km/h så visar den 121 km/h, men så länge jag vet om det så gör det inte så mycket. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tack för hjälpen!
Hälsningar/
Ahhh...nu förstår jag! 1600 mm är alltså omkretsen på hjulet och inte på fälgen! !! Listigt! Matte var aldrig min starka sida...Braxmatte skrev:Jag vet inte hur du har räknat men jag har en tabell med omkrets på hjul
Men är du säker på att det inte är omkretsen som ska knappas in
Tack för hjälpen!
Hälsningar/
Om däcket växer så visar isåfall hastighetsmätaren mindre än verklig fart.
Ett större hjul snurrar ju saktare och mätaren känner ju av hur fort hjulet snurrar.
Om mätaren satt på motorn så skulle det kunna bli som du säger
men om skillnaden berodde på att hjulet växer så skulle det i ditt fall behöva växa 2,5 cm på diametern och det tror jag inte det gör i 120 <!-- </EdIndex> --></div>
Undrar om du inte hade lite otur när du tänkte nu.Sura skrev:...Mitt problem är att däcket växer en del på höjden när det går fort, vid 116 km/h så visar den 121 km/h, men så länge jag vet om det så gör det inte så mycket.

Om däcket växer så visar isåfall hastighetsmätaren mindre än verklig fart.
Ett större hjul snurrar ju saktare och mätaren känner ju av hur fort hjulet snurrar.
Om mätaren satt på motorn så skulle det kunna bli som du säger
men om skillnaden berodde på att hjulet växer så skulle det i ditt fall behöva växa 2,5 cm på diametern och det tror jag inte det gör i 120 <!-- </EdIndex> --></div>
- pangerva
- Forumsponsor
Ett däcks rullningsomkrets går inte att mäta med ett måttband runt om. Du kommer väl något så när nära men det handlar om ett däcks dynamiska rullningsomkrets och den är mindre. Däcket komprimeras eller trycks ihop när det är under belastning och det är den radien man får använda för att få rätt rullningsomkrets. Lite komplicerat kanske men det är så i alla fall. <!-- </EdIndex> --></div>Rexxy skrev:Själv lånade jag morsas måttband och drog runt däcket!
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
-
Stämmer dessvärre inte , då man har ett rätt högt ringtryck och att däcket knappast är så belastat vid fart framåt <!-- </EdIndex> --></div>pangerva skrev:Ett däcks rullningsomkrets går inte att mäta med ett måttband runt om. Du kommer väl något så när nära men det handlar om ett däcks dynamiska rullningsomkrets och den är mindre. Däcket komprimeras eller trycks ihop när det är under belastning och det är den radien man får använda för att få rätt rullningsomkrets. Lite komplicerat kanske men det är så i alla fall.Rexxy skrev:Själv lånade jag morsas måttband och drog runt däcket!