Är i planeringsstadiet för renovering av en Flinta motor (2-växlad fotväxel kuggdrift) och behöver ny större kolv och nytt Vevparti. Är det nån skillnad på de Vevparti som säljs av de svenska återförsäljarna (inte tänkt köpa Rico utan ett billigare) eller det samma. De har lite prisskillnad från 795 o uppåt. Vill ju inte något som är känt för dålig kvalitet. Ska ej trimma mer än att cylindern behöver borras upp.
Sen undrar jag om man bör köpa nåt visst märke på kolv eller om det är liten/ingen skillnad?
Tacksam för eran input
Val av ny kolv och Vevparti till min Flinta
Re: Val av ny kolv och Vevparti till min Flinta
Top Racing vevar till Flinta är bra och kostar ca en tusing.
När det gäller no-name kolvar vet man sällan vart de är tillverkade och vilken kvalité de har. Men det brukar inte vara några bekymmet så länge det inte är mycket hög trimningsgrad. Man får göra en koll i samband med montaget som att mäta att diametern är rätt tvärs kolvbulten, att kolvbulten passar bra och att ringarna löper fritt i spåren och har ett gap på 1,5-2 tiondelar. Jag brukar fasa av kanten lite lätt nedtill på kolven.
När det gäller no-name kolvar vet man sällan vart de är tillverkade och vilken kvalité de har. Men det brukar inte vara några bekymmet så länge det inte är mycket hög trimningsgrad. Man får göra en koll i samband med montaget som att mäta att diametern är rätt tvärs kolvbulten, att kolvbulten passar bra och att ringarna löper fritt i spåren och har ett gap på 1,5-2 tiondelar. Jag brukar fasa av kanten lite lätt nedtill på kolven.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Men finns det några kolvar av bra märke/modell att köpa hos butikerna? Eller är det inte värt?
Micke S skrev:Top Racing vevar till Flinta är bra och kostar ca en tusing.
De jag har köpt från de vanliga moppebutikerna på nätet har varit OK och inga problem med. Så visst finns det.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018