övrigt

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
marklundt

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Svar. det beror på att dt50r står inne i dag.jag har den inte utomhus
marklundt

Inlägg av marklundt »

I helgen har jag låtit dt50r stå .men.på måndag kör jag igen max 5 dagar måndag -fredag sedan brukar jag låta dt50r låta stå över helgen igen under den kalla tiden på året.
marklundt

Inlägg av marklundt »

26 helgdagar om året brukar låta dt50r stå.har väntat på e10 ett bränsle som aldrig kommer p.g av rädslor för det okända och förändringar.men.jag tvingas väl bli stamkund hos prem i kåge istället från och med nästa år ? prem kör ju med 10% utspädd bensin p.g av det ryckte som e10 har fått.e10 är bara en myt i sverige och dt50r är numera anpassad för 10% utspädd bensin.regeringen bara svamlar om e10 och jag har tröttnat på jollret om e10 hit och dit.jag är förresten soffliggare numera när det gäller valet p.g av bland annat e10 jollret numera.har väntat i 3-4 år på e10 nu.
marklundt

Inlägg av marklundt »

Med e10 får jag mindre utsläpp och lurar samtidigt pluggningen på dt50r
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

marklundt skrev:....och lurar samtidigt pluggningen på dt50r
Utmärkt thumb_up

En liten kontrollfråga bara. På vilket sätt luras pluggningen med E10?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
marklundt

Inlägg av marklundt »

Etanolet håller ju motorn ren invändigt t.o.m i förbrännings rummet,bara motorn inte får för mycket för då koksar tändstiftet igen och slutar ge gnista.
marklundt

Inlägg av marklundt »

4-taktare knattrar inte,det gör bara 2-taktare. 4-taktare har kamaxel,en 2-taktare har ingen kamaxel för dom behöver ingen.5,7 grader minus ute nu.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

marklundt skrev:Etanolet håller ju motorn ren invändigt t.o.m i förbrännings rummet,bara motorn inte får för mycket för då koksar tändstiftet igen och slutar ge gnista.
OK, då förstår jag hur du menar.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

Micke S skrev:
marklundt skrev:Etanolet håller ju motorn ren invändigt t.o.m i förbrännings rummet,bara motorn inte får för mycket för då koksar tändstiftet igen och slutar ge gnista.
OK, då förstår jag hur du menar.
Bra, förklara för mig en annan som sitter här och känner sig dum..
:wink:
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Tord menar att Etanolet helt sonika håller motorn ren invändigt t.o.m. i förbränningsrummet, bara motorn inte får för mycket för då koksar tändstiftet igen och slutar ge gnista.

Så långt är det solklart. Men det betyder absolut inte att jag har fattat hur det hänger ihop för att lura avgaspluggen :)
marklundt

Inlägg av marklundt »

Minus 2,8 grader i dag
marklundt

Inlägg av marklundt »

Jo.förbränningen blir högre och jämnare med etanol i bensinen samtidigt blir 2-taktaren mer lik 4-taktaren i verkningsgrad och då ökar vridet till nära nog 4-taktarens. Motorn blir piggare och starkare och börjar sluta sota,en renare 2-taktare,expansions kammaren blir arbetslös p.g av etanolet och det finns inget att skicka tillbaka även utan plugg in i motorn igen p.g av etanolet.5% etanol ökar verkningsgraden till 22% i 2-takts motorn och 10 till 24% verkningsgrad= samma som 4-taktarens egen
marklundt

Inlägg av marklundt »

2-taktaren konkurerar ut 4-taktaren på alla områden nästan tack vare etanolet i bensinen
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det där har du verkligen funderat på Tord och jag har själv inte provat att köra etanol i 2T annat än när jag var 15 och vi fyllde mopparna med oljeblandad T-sprit. Om jag minns rätt körde vi med en blandning av ca 30 procent ren etanol och 70% bensin eller t.o.m. 50/50.

Det jag minns förutom att det luktade gott om avgaserna (oljelukten försvann) var att motorerna blev lite slöare på låga varv men upplevdes varva obegränsat. Vi gjorde inga andra justeringar för vi hade inga kunskaper eller förståelse för hur etanolen påverkade och vad som krävdes. Men mopparna gick lite fortare i alla fall genom att de varvade mer och fyrtaktade inte ens i nedförsbackar och de värmenöp inte heller trots det.

Sedan har jag hållit på lite med etanol och metanol i modern tid i bilar och har bl.a. en metanolinjekterad turbo-bil nu. Den går bra att köra med etanolinsprutning också, som inte är lika brandfarligt och brinner med synlig låga till skillnad från metanol om olyckan är framme. Metanol har lite högre oktanvärde än ren etanol men båda är bra och ligger på ca 110 oktan för etanol och 120 för metanol lite beronde på hur man räknar och vilken metod som används för att mäta knacktåligheten.

Det finns några saker som skiljer mycket mellan bensin och etanol.
- Etanol har som nämnts ovan högre oktanvärde
- Etanol brinner långsammare
- Etanol har ett lägre energiinnehåll så man måste tillföra mer bränsle än med bensin för att få ut samma eller högre effekt

Den stora effektvinsten med etanol är på överladdade motorer (turbo och kompressor) genom att etanolen har ett högre oktanvärde så att man kan ha högre laddtryck eller högre grundkompression på en vanlig motor (utan turbo). Etanolen har även en kylande och avsotande effekt som du skriver, det gör att man kan ha höga effekter i en turbomatad maskin även om de saknar laddluftkylare som annars är nödvändigt på turbomotorer.

Jag har inte tid att skriva mer om detta just nu men kan förklara senare vad som behöver göras i en 2T för att dra full nytta av etanolen, när du har fått smälta det här.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Här är lite mer info om etanol som bränsle. Det finns ju massor om det på nätet men när det gäller en 2T moppemotor så kan man sammanfatta det så här.

- Etanol brinnet ca 20% långsammare än bensin. Så för att cylindertrycket ska maximeras i samma läge på vevaxeln som med bensin (ca 15 grader efter TDC) behöver tändningen ställas tidigare. Annars kommer en del av effekten att eldas till kråkorna.
- Etanol har lägre energiinnehåll och ger mest effekt vid ett annat bränsle/luft-förhållande än bensin. Så med E85 behöver man ca 35 % mer bränsle till motorn för att inte tappa i effekt.
- E85 eller i ännu högre grad E10 ger ingen effektökning jämfört med bensin om man inte samtidigt ökar kompressionen i motorn. Men med E85 kan man ha brutalt hög kompression om man vill. Nu är det ju inte bara att öka kompressionen och tro att det kommer att ge oceaner av extra effekt. Vitsen med att öka kompressionen är i första hand att kompensera för en vasssare portning på 2T och för vassare kamaxel på 4T.

Har man problem med att kompressionen är för hög i förhållande till oktanvärdet på bränslet finns det dock billigare och lika effektiva sätt att slippa spikningar. Det är att spruta in en vattendimma. Vatten har ju oändlig knackningstålighet och kyler och renar samtidigt så att kolvtopp och förbränningsrum blir helt metallrena. Det har dessutom den stora fördelen att inte vara brandfarligt.

Jag brukar köra med en blandning av 50/50 vatten med etanol eller metanol. Men det beror som sagt på att motorn är kraftigt överladdad och skulle spika sönder direkt annars.

Det blev kanske lite överkurs men det är ju många som läser här och är intresserade av E85 och kanske kan snappa upp något eller tillföra bra information.
Skriv svar