Hej!
Jag håller på att shimsa ihop en 3-vxl Sachs efter lagerbyte och har nu lite frågor om inshimsning av pedalaxeln.
Jag har fått kedjedreven att linjera fint och lägger ihop halvorna men får ett spel på nästan 3mm.
Måste man ha på transkåpan och "ta" det spelet på bromshylsan, och varför är det shims på båda sidor om p-boxen i transkåpan i sprängskissen?
MVH
Magnus
Shimsning av pedalaxel?
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Re: Shimsning av pedalaxel?
Japp, du shimsar det glappet utifrån.mazdarebel skrev: Måste man ha på transkåpan och "ta" det spelet på bromshylsan, och varför är det shims på båda sidor om p-boxen i transkåpan i sprängskissen?
Angående shims och transkåpa. Ange nummer på sprängskissen http://raketsport.com/sachs_50_3ls.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
-
Jo, så här är det.
Om man tittar på blad 4 i ovanstående länk, sitter shims (Pos. 11) på båda sidor om p-boxen (Pos. 12) och jag tycker man borde kunna sätta allt på utsidan.
Skulle inte det kunna fungera?
//Magnus
Om man tittar på blad 4 i ovanstående länk, sitter shims (Pos. 11) på båda sidor om p-boxen (Pos. 12) och jag tycker man borde kunna sätta allt på utsidan.
Skulle inte det kunna fungera?
//Magnus

Du måste visualisera var tätningen sitter i kåpan, då ser du att ett shims hamnar på insidan de andra utanför.
Det inre bestämmer avståndet till trampsegmentet de andra mått till bromsarmens bricka klumpen ska gå lätt med minimalt spel
Mer i bilderna
-
Tack för en bra beskrivning och begripligt svar!
//Magnus
//Magnus