Tradera -Omdömen

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Gösta
Forumsponsor

Tradera -Omdömen

Inlägg av Gösta »

Ser att säljare drar sig för att lämna omdöme först, även om köparen betalar objektet samma timma som köpet. Finns det nån annan anledning till det än att säljaren vill ha rätten till sista ordet.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Re: Tradera -Omdömen

Inlägg av Micke S »

Det är nog för att säljaren ska kunna ge igen med samma mynt om han får ett dåligt omdöme.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

Ja det är lite irriterande, jag lämnar aldrig omdöme på en säljare om han inte lagt på mig först, när jag säljer så lägger jag när betalningen är inne, då har ju köparen gjort det han ska.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

De som håller inne med omdöme kanske inte vet att man alltid har möjlighet att kommentera ett dåligt omdöme.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Jag kör alltid med att köparen får lämna först (vare sig jag är säljare eller köpare), vilket jag även skriver i mina annonser. I min värld är det köparen som avslutar affären genom att ta emot och godkänna/ underkänna varan. Det är också han/hon som är troligast att ha några synpunkter (som säljare torde jag vara nöjd med att ha fått betalt). Underkänner köparen varan och man sedan gör en deal som bägge parter är nöjda, eller missnöjda,med så ingår det ju också i helheten. Bra att inte lämna omdöme innan allt är klart, mao.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Jag tycker bara det är ett fulspel att hålla inne omdömmen.

Som köpare förväntar jag mig få omdömme så snart jag betalt, då har jag ju fullgjort min del.
Som köpare kan jag inte lämna omdömme förrän jag har varan i min hand och kan bedömma hur det motsvarar annonsen.

Som säljare ska jag lämna omdömme baserat på hur köparen fullgör sin del, att betala, ofta blir det en omdömning i petighet.

Så borde det fungera men det gör inte alltid det i verkligheten.

Jag gick i en fälla för några månader sedan.
Hade en försäljning på Tradera och varan blev såld, jag meddelade köparen direkt hur jag ville ha betalningen reglerad.
Efter påminnelse varje vecka i en månad tröttnade jag och gav köparen negativ feedback ("ingen betalning", bristande kommunikation"), då blev det fart på honom, han lämnade negativ feedback och skrev "för dyr frakt" som orsak trots att det stod klart och tydligt i annonsen.

Utan att se den fulla bilden svarade jag köparen i ett formulär som innebar att om köparen accepterade togs bägge omdömmena bort, jag trodde att jag kommenterade hans omdömme.
Jag insåg då att det var ett sätt att radera hans dåliga omdömme så han fick en fläckfri historik.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Ja, man har olika uppfattning om det där, vilket gör att det kan bli problem ibland. Som köpare lämnar jag omdöme så snart jag har varan och när jag säljer så upplyser jag alltid i texten om hur jag tänker om omdömen. De riktigt listiga och de riktigt korkade är ju ändå svårt att gardera sig mot. Som de som uppenbarligen tycker att det är för jobbigt att läsa texten i annonsen... Har genom åren fått ett negativt omdöme. Såldeen stor, gammaldags svagdrickeflaska som någon hade förvarat typ tjära i. Tog bild på det och skrev i texten "behöver rengöras". Köparen betalade men tog aldrig kontakt öht. Sedan dök plötsligt ett negativt omdöme upp: "Flaskan inte rengjord". Vad säger man..? cocos_acc.gif
Gösta
Forumsponsor

Inlägg av Gösta »

Att ta bort typ tjära ur en flaska är ju inte speciellt lätt, åtminstone går det åt mycket tid, och att fylla flaskan med lacknafta och låta tiden göra jobbet är nog det enklaste, 5liter nafta är ju inte heller billigt. Många missförstånd beror ju på att man inte informerar sig, allt ska ju gå så fort numera, även mopparna
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Gösta skrev:Att ta bort typ tjära ur en flaska är ju inte speciellt lätt, åtminstone går det åt mycket tid, och att fylla flaskan med lacknafta och låta tiden göra jobbet är nog det enklaste, 5liter nafta är ju inte heller billigt. Många missförstånd beror ju på att man inte informerar sig, allt ska ju gå så fort numera, även mopparna
:mrgreen:
Perove

Inlägg av Perove »

köpte nyligen en framskärm till zundapp, 2 bilder på annonsen,en fin fr sidan och en väl suddig uppifrån.... la bud ...tyvärr utan att be om bättre bilder innan bud.
Bad och fick därefter bra bilder de va ingen vidare skärm, vann dock auktionen, kontaktade säljaren och frågade om de va ok att betala varan
men att han fick behålla skärmen.....ok sa han :/
sagt och gjort för omdömets skull
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Perove skrev:köpte nyligen en framskärm till zundapp, 2 bilder på annonsen,en fin fr sidan och en väl suddig uppifrån.... la bud ...tyvärr utan att be om bättre bilder innan bud.
Bad och fick därefter bra bilder de va ingen vidare skärm, vann dock auktionen, kontaktade säljaren och frågade om de va ok att betala varan
men att han fick behålla skärmen.....ok sa han :/
sagt och gjort för omdömets skull
Ja, ibland kan det gå lite för fort... cocos_acc.gif
Köpte för några år sedan en moppeförgasare "komplett klar att användas". När jag fick den var den i princip bara ett tomt skal. Men säljaren (som sa att det var hennes pojkvän som hade sagt att den var komplett) gav mig pengarna tillbaka plus att jag fick behålla fuggen, så det blev positivt omdöme till slut iaf.
Skriv svar