zundapp km50

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Thol

zundapp km50

Inlägg av Thol »

Eftersom jag har rivit ner motorn på mopeden kan det komma fler frågor men börjar med, går det att byta lager i korgen som kopplings lamellerna sitter i på nått smidigt sett? Filtbrickorna som sitter runt dekomp ventilens axel, vad är dem för? behövs dem? Om så var får jag tag på nya?
antote

Re: zundapp km50

Inlägg av antote »

Hej, jag ska själv (eventuellt) renovera en Km50 i vinter.
Reservdelar finns det skralt av men går att hitta nytt på diverse sidor och säkert begagnat på annat håll.
Jim Lundbergs Stora Tvåtaktsboken Del 2 innehåller renovering av Km50.

Lycka till med projektet och glöm inte lägga ut bilder!

Ps. Har du en extra ljuddämpare/avgassystem utan massa rosthål är jag spekulant :) Ds.
Ägare av en Monarpeden M24 -56
Tomas
Forumsponsor

Inlägg av Tomas »

Thol skrev:Eftersom jag har rivit ner motorn på mopeden kan det komma fler frågor men börjar med, går det att byta lager i korgen som kopplings lamellerna sitter i på nått smidigt sett? Filtbrickorna som sitter runt dekomp ventilens axel, vad är dem för? behövs dem? Om så var får jag tag på nya?
Filtringen antar jag är för smörjning och/eller dammtätning. Jag tror jag har någon till övers, ska försöka leta lite i gömmorna. PM:a mig om du inte hört ifrån mig på en vecka eller så.

/Tomas
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Thol

Inlägg av Thol »

antote skrev:Hej, jag ska själv (eventuellt) renovera en Km50 i vinter.
Reservdelar finns det skralt av men går att hitta nytt på diverse sidor och säkert begagnat på annat håll.
Jim Lundbergs Stora Tvåtaktsboken Del 2 innehåller renovering av Km50.

Lycka till med projektet och glöm inte lägga ut bilder!

Ps. Har du en extra ljuddämpare/avgassystem utan massa rosthål är jag spekulant :) Ds.
Det verkar vara svårt att få info med till den här motorn. Dem lager jag har behövt har jag hittat på Mustang och Husqvaran senter.
Motorn verkar inte vara så invecklad så jag behöver en bok för det hela än :roll:
Jag har har inga reservdelar till övers.
Tomas skrev:
Thol skrev:Eftersom jag har rivit ner motorn på mopeden kan det komma fler frågor men börjar med, går det att byta lager i korgen som kopplings lamellerna sitter i på nått smidigt sett? Filtbrickorna som sitter runt dekomp ventilens axel, vad är dem för? behövs dem? Om så var får jag tag på nya?
Filtringen antar jag är för smörjning och/eller dammtätning. Jag tror jag har någon till övers, ska försöka leta lite i gömmorna. PM:a mig om du inte hört ifrån mig på en vecka eller så.

/Tomas
Damtätning låter vettigt. Har du några över så är jag helt klart intresserad om inte annat så har jag hittat ett företag som kan tänka sig att tillverka några.
Tomas
Forumsponsor

Inlägg av Tomas »

Hittade inga såna filtringar, däremot ett gäng "filt-rätblock" (6x6x12 mm) som jag tror ska sitta på tändplattan...
Det kan ju gå att stansa ett hål i en sån, kanske? PM:a din adress så skickar jag några om du vill.
filträtblock.jpg
/Tomas
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Skriv svar