Pension

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Pension

Inlägg av billykid »

De kanske finns en tråd om Pensionen.... slider_anon.gif

Skummade lite här på forumet.....fanns flera som har erfarenheter här.. :wink:

Igår satt jag ca. 14 timmar bakom Dataskärmen, med kortare stopp för mat + kaffe...
Googlade så ögonen började tåras och ju mera vetskap jag fick ju sämre är det för mig
som tänkte att man kan gå vid 58 år... hate-wall.gif

Där tog det verkligen vildgäng om mina för hoppningar, visst kan man gå då. Men
man får ej nåt från Allmänapensionsfonden förän tidigaste vid 61 år, kan omöligen täcka 3..
7 år till 65 utan ersättning. Kan täcka 2 år möjligen då jag ej har några stora utgifter eller
några lån alls....ej skyldig en krona, det jag har äger jag ej banken... :|

Vad jag kan förstå så är jag verkligen en förlorare att gå vid 61 år, allt blir mindre bra
mycket mindre å lägre då. Ej sparat i nån Pensionsfond utan tänkte som så betalar jag
huset så har jag min Pension där. Ack vad fel man hadde.... :cry:

Tipps på nåt bra sparande på 5 år som kan hjälpa mig ekonomiskt... :?: :?:
Användarens profilbild
GlobalNomad

Re: Pension

Inlägg av GlobalNomad »

Ropa in ett gäng KS125or på Tradyra
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
Användarens profilbild
Petrolhead
Kontakt:

Inlägg av Petrolhead »

Hej,
Nu är nog prisläget annat i Norra Dalarna än här i Stockholm men i huset finns det väl en hel del kapital som går att få ut?
Beroende på utgifterna så kan man kanske klara sig på 2-300.000 om året och det kan du kanske belåna huset på?
Sälja och flytta till mindre? Dock så försvinner det oftast kapital vid försäljning till vinstskatt, mäklare, flytt etc...
Allt är ju prioriteringar, är det viktigare att vara ledig men inte ha deg att göra något kul eller kan man jobba kanske mindre, deltid, tjänsteledigt så man får extra ledigt och tex resa eller hänga i sommarstugan...
Här i Stockholm har jag många grannar som betalat av huset och planen var att sälja och flytta till mindre lägenhet eller ut till sommmarstugan men när det är dax så visar det sig att lägenheten blir dyrare i månaden än vad huset kostade och huset på landet visade sig ligga långt från familj och vänner...

Inget konkret bara lite tankar
JOhan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Skuldfriheten betyder att det går att leva på lite pengar. Du kan börja odla, fiska, jaga och plocka bär m.m. och gå mot ett självförsörjande hushåll som man ofta levde förr. Sedan finns kanske en massa saker liggande som inte kommer till användning som f.d. hobbygrejor och arvegods som går att sälja. Det kanske går att hjälpa andra också en del och få ersättning i handen utan att jag för den skull uppmanar till svartjobb. Nöden har dock ingen lag...

Har du gott om utrymmen som kanske en ledig lokal som inte används så kan du upplåta den för boende åt asylsökande. Eller om den möjligheten kanske har försvunnit nu när det har blivit en mer kontrollerad invandring. Jag vet inte vart du bor men om det inte är alltför långt från ett trafikerat stråk så går det att hyra ut rum till förbipasserande Tyskar. Eller så har de husbilar allesammans nuförtiden...

Det var väl inga direkta klockrena idéer annat än tipset att optimera för självhushållning som inte alls är fel vare sig ekonomiskt eller ur näringssynpunkt.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar