Angånde kolvbults lager(nållager). Sachs Ahtena 80cc

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Braxen har svarat. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På 70 talet när min son körde 50cc Cross, då viste ingen om sådana bussningar, så för att slippa ras så bytte vi nållager varje halvtimma, efter rekomendation av Testi-fabriken och så givetvis ringar var annan gång, så att det alltid skulle vara fullt hugg. Och framför allt tränade han på en 250 cc, för att även på det sättet minimera risken för dyra motorras :shock: OBS! vi hade aldrig ett ras på Minarellin :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bryggaren skrev:
Conrad Engström skrev:Förr var vevstakarna vevstyrda, sedan ändrade man till kolvstyrda. Alltså stakens "låsning" i sidled. Numera flyter stakarna men hindras nere vid skinkorna. Staken vandrar i sidled och lika med kolvbultslagret. Det har visat sig att när man monterar större kolvar så kan rullhållarn spricka. Därför kör jag med bronsbussning,även i stålstakarna.
En fråga till dig, Conrad, är bronsbussning bättre/sämre än nållagrat, vad gäller kolvbultslagring? Du verkar ha koll på det mesta, säkert detta också... :wink:
<!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

billykid skrev:
ilogurra skrev:Hör med Roffe@VRM :D
Tackar för tippset!!!! :D :D
<!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Braxmatte skrev:En bronsbussning kan ju inte haverera på samma sätt som ett nållager
När bussningen blir glapp så låter det ju lite illa men det händer inte speciellt mycket
Om ett nållager pajar när det varvar 10000 så kan ju kolven vilja ut genom toppen
Och delar av nållagret kan repa sönder cylindern
Hmm på min sachs blev ramlagerna så glappa att kolven tog i toppen! :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

ilogurra skrev:Hör med Roffe@VRM :D
Ett bra pris hos Roffe@VRM 180kr med frakt... :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har fått bussningar svavade i lagerbroms till vevstakens lilländan...som jag tänker använda till mina EKF motorore..... mistick_yes.gif <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

billykid skrev:Har fått bussningar svavade i lagerbroms till vevstakens lilländan...som jag tänker använda till mina EKF motorore..... mistick_yes.gif
Vilken stjärna mefipallina_yahoo.gif staff_gemini-1.gif mefipallina_yahoo.gif <!-- </EdIndex> --></div>
almers

Inlägg av almers »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det pratas om kolvstyrda och vevstyrda, jag har införskaffat en ny vev dock E15 där det är rätt rejält spel både nere vid vev och vid kolbult, ska det vara så, ca 1mm nere vid vev?

Mvh Almers <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar