Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av Raketsport »

Micke S skrev::

En annan sak, konstigt att Merceders Benz vågar visa en sådan här film så att alla kan se hur lätt det är att bygga en själv :D

Gissar att det är vanliga henar i skyddskläder vid 50 sekunder som lackar fast man försöker ge sken av att det är likadana robotar som BMW använder...
Alla biltillverkare lackar med robotar nu. De använder likadana robotar även på Monas jobb, de öppnar stänger huvarna precis som på filmen. Numera sköts bara bättringar och lackering efter riktningsarbeten manuellt.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

zappafan skrev:Det går ju göra nåt roligt i den starka kylan... :cold: :D
Bild
Kul att fotad långa slutartider. Måste testa det där med snö och motljus
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Njae, du tar hett vatten tex. i en Petflaska, kastar, så fryser det i luften... thumb_up
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Raketsport skrev: Alla biltillverkare lackar med robotar nu. De använder likadana robotar även på Monas jobb, de öppnar stänger huvarna precis som på filmen. Numera sköts bara bättringar och lackering efter riktningsarbeten manuellt.
Det är bra att de gör det både för miljön och hälsan. Jag gjorde en rundvandring på BMW fabriken i Munchen för några år sedan. Fordonen lackades med robotar i ett stort glasakvarium så man kunde stå utanför och kika in. Det fanns inte så mycket som ett färgdammkorn i akvariet. Bilarna var anslutna till elektricitet så färgen från robotarnas sprutmunstycken gick rakt på plåten och ingen annanstans. Det gjorde att det gick åt väldigt lite färg eftersom att allt hamnade där det skulle. Det mesta gjordes för övrigt m.h.a. robotar så det var väldigt lite folk i fabriken. Vissa rum var helt obemannade och eftersom det inte behövdes golvyta för människor så fanns bara serviceramper kors och tvärs att gå på och ibland fick man nästan krypa.

Det man ser i filmen från MB när en robotot krånglar in ett helt instrumentkluster genom dörröppningen och drar fast det är imponernande. På BMW bytte de ut robotarna när en ny modell skulle tillverkas, uppgav de, p.g.a. att monteringslinan var unik för en viss modell.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

zappafan skrev:Njae, du tar hett vatten tex. i en Petflaska, kastar, så fryser det i luften... thumb_up
Ok, men det är fortfarande lek med slutartid och vattnet blir till is/snö. Men det var kort slutartid 1/500dels sekund. Fast om du kollar på skuggan framför människan och iscirkeln så är den ett enda stort fält. Ser konstigt och photoshoppat ut. http://www.bryanhansel.com/2014/january ... ning-snow/" onclick="window.open(this.href);return false;
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Micke S skrev:
Det är bra att de gör det både för miljön och hälsan. Jag gjorde en rundvandring på BMW fabriken i Munchen för några år sedan. Fordonen lackades med robotar i ett stort glasakvarium så man kunde stå utanför och kika in. Det fanns inte så mycket som ett färgdammkorn i akvariet. Bilarna var anslutna till elektricitet så färgen från robotarnas sprutmunstycken gick rakt på plåten och ingen annanstans. Det gjorde att det gick åt väldigt lite färg eftersom att allt hamnade där det skulle. Det mesta gjordes för övrigt m.h.a. robotar så det var väldigt lite folk i fabriken. Vissa rum var helt obemannade och eftersom det inte behövdes golvyta för människor så fanns bara serviceramper kors och tvärs att gå på och ibland fick man nästan krypa.

Det man ser i filmen från MB när en robotot krånglar in ett helt instrumentkluster genom dörröppningen och drar fast det är imponernande. På BMW bytte de ut robotarna när en ny modell skulle tillverkas, uppgav de, p.g.a. att monteringslinan var unik för en viss modell.
Det är både för- och nackdelar. Människan behövs fortfarande för robotar gör fel ibland. Lacken kan vara lagd på en spricka i en svets till exempel och då får t.ex Monas jobbteam ta över. Plåtare lagar och riktar sen lackar Mona.
//Jossan
Josefine Andersson
HSE

Inlägg av HSE »

Robotarna är nödvändiga att länder med höga löner skall vara konkurrenskraftiga och behålla åtminstone en del jobb. I länder som Indien så är det en annan femma, mins när vi slutade packa kabelråvara i pappfat i slutet på 70 talet, Indierna klagade och gillade inte de nya 500 kg papplådorna och sedan 1000 kg lådorna. Orsaken var att de då inte hade truckar utan fick kalla in ett bärargäng med stänger för att flytta pallarna, pappfaten rullade de bara runt. Sedan dess har de också skaffat truckar...
TolvNollNio

Inlägg av TolvNollNio »

Har någon provat denna: https://www.xlmoto.se/2-taktsolja-halvs ... ordgubb-1l" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
Luktade den som utlovat? staff_shutup9ou.gif :D
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

En tesked Calvin Klein men's Euphoria i tanken så fylls depåtältet av 10-poängare :wink: Samma effekt som kattmynta...
Bilagor
215161243_d535cea0-814f-4f13-81d1-268efbda380f.jpg
215161243_d535cea0-814f-4f13-81d1-268efbda380f.jpg (7.03 KiB) Visad 2581 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

hmm.. jordgubbar. Nja, jag kör denna och den luktar såå gott! :thumb: :thumb:

Bild
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Jag har blivit omkörd (som vanligt) av de som haft jordgubbsdoftande olja, men jag kopplade aldrig doften till varken jordgubb eller mopeden förrän jag fått det berättat för mig. Känns som att effekten går förlorade då
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Vad jag vet har det inte funnits såna här till gristrynet att köpa nytt förut. Oftast är dom sönder, jag har då fått fixa till lite hempul på många av mina. Fast dom var inte billig..

Bild

:) För dom verkliga entusiasterna...

Bild
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

Hasse skrev:Vad jag vet har det inte funnits såna här till gristrynet att köpa nytt förut. Oftast är dom sönder, jag har då fått fixa till lite hempul på många av mina. Fast dom var inte billig..

Bild

:) För dom verkliga entusiasterna...

Bild

sådana kallingar får vi nog vara övertygade om att Hasse har köpt...troligen fetvaddsisolerade oxå... :mrgreen: :mrgreen:
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

länge leve postkoden...då fick man ut en storvinst.... :mutt:
Bilagor
SAM_4421.JPG
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Nitlott? (se högra knivfen)
Skriv svar