Renovering av Zundapp 125cc motor.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Hynboholm »

JanneL skrev:
Micke S skrev: Twostroke fick beställningen
Fast om det blir problem är dom inte så sugna att prata med dig. staff_shutup9ou.gif
Alla hatar inte mejl, och Twostroke svarar snabbt så det brukar gå smidigt.
Däremot är det synd att hemsidan saknar sökfunktion.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

GlobalNomad skrev:Vet inte vad som skiljer på 5an mellan 50cc och 125cc. Troligast har din motor varit med om ett kedjehaveri under hög fart som sabbat 5ans drev, men då brukar vänstra blockhalvans bakre del vara skadad också. Det är detta som är risken med att köra med klenare drev och kedja.
Det finns ingen möjlighet att rycka sönder friska och bra 415-kedjor eller drev med bara 20 hp.

Även 4ans drev på julgranen och på utgående axeln har liknande skador. Min bästa gissning är att den har gått utan eller med alldeles för lite olja. Oljeskruven var bara intryckt med en upplöst packning mot blocket så den har läckt olja rejält och den var tom på olja utan att pluggen såg ut att ha varit lossad med mycket gammalt klet på och omkring den. Kör man då mesta tiden på 5an, något mindre på 4an o.s.v. så förklarar det varför det har blivit så här. Driften på 1-3 är alltid mycket mindre än på 4an och 5an. Saker som växelklocka och lagring för kickaxel och en del annat som inte är i konstant rörelse klarar sig förstås bäst.

Man kan förstås tycka att lager i kopplingen borde ha tagit stryk men de kändes helt felfria. Förklaringen år att kulllager behöver ju väldigt lite olja genom att det är små spel jämfört med kuggar. Men det är väldigt bra att alla lager är bytta nu och att jag inte snålade och lät dem vara. Jag snuddade faktiskt vid tanken men valde att byta dem eftersom det inte går att undvika att det kommer smuts i dem som blir kvar när man blötlägger en gammal motor. Det är också därför jag är mycket noga med att tvätta pressverktyg för lager med T-röd varje gång de används. Det tar inte många sekunder att göra rent dem med med T-röd och rent papper från en torkrulle. De flesta som har satt i lager har säkert känt någong gång att det kan kärva lite i lager som är nymontererade och det beror på att det har kommit i smuts när de slås fast i blocket. Det undviker man genom att inte hantera lager med skitiga händer eller använda smutsiga verktyg och våld.

Med den helt övertygande teorin om att motorn har gått med minimalt med olja ökar förtroendet för motortypen ett par sjumilakliv :)
Senast redigerad av Micke S den 06 jan 2017, 12:30, redigerad totalt 1 gång.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Hynboholm skrev:
JanneL skrev:
Micke S skrev: Twostroke fick beställningen
Fast om det blir problem är dom inte så sugna att prata med dig. staff_shutup9ou.gif
Alla hatar inte mejl, och Twostroke svarar snabbt så det brukar gå smidigt.
Däremot är det synd att hemsidan saknar sökfunktion.
Vem hatar mail???
HSE

Inlägg av HSE »

Växellådor som går utan olja är ju tyvärr ganska vanligt på tvåtaktare, inte alla som kollar nivån ofta. Och kullager klarar sig som sagt länge utan men dreven och packboxar är en annan femma. Det var därför jag blev överlycklig när min motor fortfarande höll rätt oljemängd, det garanterar ju både att inget rostat när den stått på hyllan i massor av år samt att inget var utslitet eller skadat så att motorn inte var oljetät.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ja det stämmer, mina packboxar såg ovanligt välgrillade ut :shock:

För ett antal år sedan köpte jag en gammal 3 vx Sachsmotor som bara skulle vara att hänga i en ram och köra med, den var bara borttagen från en annan moppe. Jag blev förvånad att kopplingen kändes så fin och greppade bättre än normalt :? Men motorn lät inte bra så jag kollade oljenivån, villet jag otroligt nog inte hade gjort innan start. Det var nästan snustorrt p.g.a att kopplingskåpan hade fått en smäll på undersidan. I med olja och den gick bra och lät som vilken annan Sachsmotor som helst. Men den slirade hejdlöst på lamellerna som byttes.

Så numer när jag skickar en motor som förstås skickas utan olja sitter det en märklapp som syns bra med texten "fyll med X dl olja innan start" :D
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det kom lite grejor idag som kolv av bra kvalité med L-ring, drevsats och skruvar till motorblocket av hög kvalité. Det nya 428-drevet har lagts på ett vanligt 415-drev för jämförelse.

Bilden på kolven visar en jämförelse med en standard KS50 kolv. Kolvspelet med den nya kolven i en cylinder med 54,00 borrning blir 6,5 hundradelar. Ser att det står 064 på kolven det kanske är spelet mot 54.000 som fabriken har mätt upp. Men även om mina mikrometrar är kalibrerade med CEJ passbitar och visar precis på strecket för rätt hundradel så kan jag förstås inte läsa av på tusendel med den här typen av mikrometer. En halv hundradel d.v.s. att se om man ligger mellan två streck är förstås enkelt men det finns ju även andra osäkerheter så att ta gift på att det stämmer exakt på en hundradel bör man inte göra. Ett vanligt skjutmått även om det är ett mycket bra sådant ger en osäkerhet på ca plus minus 2-4 hundradelar, dels för att noggrannheten inte är bättre än plus minus 1,5 hundradel, dels för att det är svårt att få perfekt anliggning. En bra mikrometer har ungefär 10 gånger högre noggrannhet än ett bra skjutmått.
Bilagor
20170106_172110.jpg
20170106_172624.jpg
20170106_173047.jpg
20170106_173230.jpg
Användarens profilbild
GlobalNomad

Inlägg av GlobalNomad »

JanneL skrev:
Micke S skrev:Ser att det blir samma pris där genom att frakten är dyr :( Så Twostroke fick beställningen men tack för tips !
Tyskarna är trevliga att handla av, de verkar ha en helt annan servicenivå än svenska företag.
Jag gynnar hellre företag som tar fullt ansvar för kunden, och inte bara vill rycka av oss stålarna.
Brukar handla av holländarna zunparts.nl och dom är också mycket service-inriktade samt har snabba leveranser. JMPBparts.com är ett annat bra företag.
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
HSE

Inlägg av HSE »

Jag behövde bara en ny kolvring, den är beställd och jag väntar jag på att den skall dyka upp i nästa vecka liksom lager och packboxar.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Vilken tur att du har en så fin motor och knappt behöver byta något alls för att få den i toppskick !
HSE

Inlägg av HSE »

Micke S skrev:Vilken tur att du har en så fin motor och knappt behöver byta något alls för att få den i toppskick !
Ja, det var en vinstlott, köpa en motor som sitter fast är ju alltid lotteri :D Jag fingranskade dreven till den andra motorn och de var fina så hade jag bara haft kopplingskorgen så hade det räckt med ny julgran och nya lager mm. En anings lite bättre utgångsläger mot motorn du gör i ordning skulle skulle jag tippa. Retar mig att jag inte gick igenom motordelarna bättre vid köptillfället den gången, nu vet jag ju inte om kopplingskorgen var med eller inte cocos_acc.gif
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ja just kopplingskorgen till de där ser inte ut att finnas nya och de skulle säkert kosta ett par tusingar plus allt annat som behövs.

Här har du en kopplingskorg och resten som behövs till humana priser. Killen har även ett par julgranar till KS 125. Den som är insmetad med svart gegga, eller kanske t.o.m. gravrost :shock: borde gå att få en bild på rengjord. Den andra för 80 EUR ser för djälka dålig ut på alla kuggar. Bäst att be om bild på kuggarna på korgen också...

Jag känner inte igen kopplingskorgen från KS125 så antingen är den till en tidigare motor eller till en KS50 :?

http://www.ebay.de/sch/petros_200sx/m.h ... 7675.l2562" onclick="window.open(this.href);return false;
HSE

Inlägg av HSE »

Bravo, där fanns ju delar. Tackar.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

GlobalNomad skrev:
JanneL skrev:
Micke S skrev:Ser att det blir samma pris där genom att frakten är dyr :( Så Twostroke fick beställningen men tack för tips !
Tyskarna är trevliga att handla av, de verkar ha en helt annan servicenivå än svenska företag.
Jag gynnar hellre företag som tar fullt ansvar för kunden, och inte bara vill rycka av oss stålarna.
Brukar handla av holländarna zunparts.nl och dom är också mycket service-inriktade samt har snabba leveranser. JMPBparts.com är ett annat bra företag.
Håller med.
En som skulle vara riktigt bra på Zündappdelar är ju KJ-Tools om han var lättare att få kontakt med. har sett på andra forum att dom ledsnat rätt kraftigt för han svarar tydligen inte på mail heller.
Har faktiskt själv försökt att maila och ringt honom utan framgång, i en månad nu men han kanske har emigrerat över julen.
han sitter på väldigt mycket information och har ett riktigt stort leverantörsnät på bra Zündappdelar.
Förresten jobbar ni på bra med motorerna grabbar HSE och Micke :mrgreen: :mrgreen:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Säsongens åksug har redan slagit till med full kraft och inte blir det bättre av att höra sådant här hate-wall.gif

Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Inlägg av Hynboholm »

Vad står på här då? Inte ett enda inlägg på nästan två dagar?! :shock:
Har någon grävt av fibern? :mrgreen:
Skriv svar