Digital hastighetsmätare

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:
pangerva skrev:
Rexxy skrev:Själv lånade jag morsas måttband och drog runt däcket! :)
Ett däcks rullningsomkrets går inte att mäta med ett måttband runt om. Du kommer väl något så när nära men det handlar om ett däcks dynamiska rullningsomkrets och den är mindre. Däcket komprimeras eller trycks ihop när det är under belastning och det är den radien man får använda för att få rätt rullningsomkrets. Lite komplicerat kanske men det är så i alla fall.
Stämmer dessvärre inte , då man har ett rätt högt ringtryck och att däcket knappast är så belastat vid fart framåt
Man kan aldrig pumpa ett moppedäck så hårt att det inte sjunker ner lite vid belastning. Farten framåt påverkar heller inte den belastningen så länge man inte har vingar på mopeden som hjälper till att lyfta den.

Ett hjul som mäts till 1570mm med måttband har en diameter på 500mm har då radien 250mm. Komprimeras hjulet 10mm så blir radien 240mm vilket ger en dynamisk diameter på ca 1507mm vilket är 4% mindre.
4% kanske inte är så mycket i sammanhanget men det är ca 3 km/h vid 70km/h. Lufttrycket påverkar trycket med ca 0,1 Bar vid 10 graders temperaturskillnad. 0,2 Bar vid 20 grader etc. Någon särskild påverkan på komprimeringen har det dock inte såvida man inte kör med extremt lågt tryck.
Mitt inlägg i frågan var bara att få hastighetsmätaren att bli så exakt som möjligt. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

pangerva skrev:
S_Compakt skrev:
pangerva skrev:
Ett däcks rullningsomkrets går inte att mäta med ett måttband runt om. Du kommer väl något så när nära men det handlar om ett däcks dynamiska rullningsomkrets och den är mindre. Däcket komprimeras eller trycks ihop när det är under belastning och det är den radien man får använda för att få rätt rullningsomkrets. Lite komplicerat kanske men det är så i alla fall.
Stämmer dessvärre inte , då man har ett rätt högt ringtryck och att däcket knappast är så belastat vid fart framåt
Man kan aldrig pumpa ett moppedäck så hårt att det inte sjunker ner lite vid belastning. Farten framåt påverkar heller inte den belastningen så länge man inte har vingar på mopeden som hjälper till att lyfta den.

Ett hjul som mäts till 1570mm med måttband har en diameter på 500mm har då radien 250mm. Komprimeras hjulet 10mm så blir radien 240mm vilket ger en dynamisk diameter på ca 1507mm vilket är 4% mindre.
4% kanske inte är så mycket i sammanhanget men det är ca 3 km/h vid 70km/h. Lufttrycket påverkar trycket med ca 0,1 Bar vid 10 graders temperaturskillnad. 0,2 Bar vid 20 grader etc. Någon särskild påverkan på komprimeringen har det dock inte såvida man inte kör med extremt lågt tryck.
Mitt inlägg i frågan var bara att få hastighetsmätaren att bli så exakt som möjligt.
Med GPS kan du ha vilken däckstorlek & ringtryck du vill... :mutt: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter alla dessa expertråd är väl "Oldtimer" helt snurrig
Jag tror iallafall att det duger åt honom att mäta runt hjulet med måttband.
Om hans Compakt gör 40 så blir felet på max 2 <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

Kuli skrev:Jag brukar sätta mig på moppen/cykeln och be en kompis mäta avståndet mellan marken och centrum på hjulaxeln.

Sedan är det [Det uppmätta avståndet] x 2 x 3,14 = Omkretsen.

Har funkat mycket bra hittils att göra så.

/Kuli...
Lika lätt som med måttband, i alla fall om man har en kompis tillhanda.

Zappafan! Du har helt rätt beträffande GPS men prisskillnaden mellan en GPS och en cykeldator är avsevärd. :lol:

Braxmatte! Det duger säkert med måttband, men tipsen kan ju göra att det blir rätt även för andra som inte vet hur man gör, inte bara för Oldtimer. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

pangerva skrev:
S_Compakt skrev:
pangerva skrev:

Mitt inlägg i frågan var bara att få hastighetsmätaren att bli så exakt som möjligt.
Tvivlar väldigt stark på att däcket trycks ihop alls vid 50-60 km/ med 4kg´s tryck , sen har man väl självklart nitrogen i , så tempraturen påverkar inte trycket.

Sen är som sagt GPS inget för snabba kurvtagningar... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

S_Compakt skrev: Sen är som sagt GPS inget för snabba kurvtagningar...
& du ser ofta på hastighetsmätar'n vid snabba kurvtagningar? :pinocchio: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite kunskapsöverföring!

Axeltrycket minskar inte med farten.

Hur mycket ett däck trycks ihop beror naturligtvis på vikten, inte minst på förarens vikt. 100 kg är ju betydligt mer än 50kg.
4 Bars tryck i däcken är ju väldigt mycket men det brukar stå på däcksidan hur mycket maxtryck som tillåts. För högt tryck kan göra att däcket smäller och det är ju inte kul alls. För högt tryck gör också att anliggningsytan minskar och bromsförmågan försämras. (På en bil är det rent av farligt att ha för högt tryck i bakdäcken).
Den som tvivlar på om däcken trycks ihop kan ju lätt mäta.

Nitrogen (kväve) är bra. Läcker ut mindre än luft. Eftersom däcktrycket ökar (med luft i däcken) när däcken blir varma så ska trycket med nitrogen i däcken vara högre än rekommenderat lufttryck. Nitrogen är dock inget underverk. Om man kollar sitt lufttryck ofta så är det egentligen ingen fördel alls. Luft består f.ö. av nära 80% kväve.

Åsså GPS. Rätt beträffande snabba kurvor men då GPS'en mäter så pass ofta så måste kurvan vara så skarp att hastigheten då måste vara så låg att man i stort sett kan bortse ifrån det, ungefär som skillnaden om man vill mäta med måttband eller om man vill göra det på ett helt korrekt sätt. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Heja Per.. :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

pangerva skrev:Lite kunskapsöverföring!
.
Kul med diskussioner:
Axeltrycket på framhjulet minskar ju fortare du åker. censored_talk
Iallafall när jag försöker tänka , men jag kanske har lite otur nu...
staff_36-1
Om du åker fort och sitter någorlunda upprätt så vill ju fartvinden trycka dig bakåt
Och moppem skjuter ju på med bakhjulet mot asfalten :scooter:
Det blir ju som en "hävarm" som vill vrida runt moppen bakåt
och därför menar jag att axeltrycket fram minskar :imsorry:
Och är det riktigt mycket filat så lyfter ju framhjulet från marken
Men då stannar det väl och mätaren visar noll <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Braxmatte skrev:
.
Kul med diskussioner:
staff_36-1
Om du åker fort och sitter någorlunda upprätt så vill ju fartvinden trycka dig bakåt
Men då stannar det väl och mätaren visar noll
Du har en poäng där braxen! <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

Braxmatte skrev:
.
Kul med diskussioner:
staff_36-1
Men då stannar det väl och mätaren visar noll
Nu åker ju dessvärre inte alla sachs (!?!) , där det ofta finns en tendens till framhjulsluft vid växlingarna :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vem väger mindre när han/hon springer? staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Naturligtvis så får ju bakhjulet lika mycket mer tryck som framhjulet får mindre.

Om du tex står still i motvind med ena benet framåt och andra benet bakåt
menar du då att båda fötterna har samma tryck mot marken? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.bringsarve.com/skrivbord1/wallpaper-hjul1280x1024.jpg

Med ett sådant här hjul stämmer faktiskt ert resonemang staff_gemini-1.gif

Visst kan du variera trycket fram och bak men i stort sett sitter du på samma sätt på moppen när du kör. Men hur du än sitter så har du ett axeltryck såvida du inte mäter hastigheten på framhjulet och kör på bakhjulet men då har du ju ingen nytta av hastighetsmätaren. Och då kan det ju t.o.m. sluta så här om det vill sig illa :bike_pedalare:

Om ni inte alls vill tänka på axeltrycket kanske detta är rätt färdmedel men å andra sidan måste ni då ha GPS för att kolla farten.
http://anteckningar.files.wordpress.com/2007/10/matta1.jpg :sorry:

Detta är mitt sista inlägg i denna diskussion. Det finns så många experter på området däck och fysikaliska lagar att vidare kunskap i ämnet är överflödig.
Jag tar också tillfället i akt att tacka för all diskussion och allt jag lärt mig och återkommer på annan lämplig plats på forumet.
Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
G-son

Inlägg av G-son »

Braxmatte skrev:Naturligtvis så får ju bakhjulet lika mycket mer tryck som framhjulet får mindre.
I moppefart är det ganska nära sanningen (eftersom aerodynamik påverkar så lite i låg fart), men det är ingen absolut sanning. Det mesta som färdas genom luft skapar antingen positiva eller negativa lyftkrafter (de senare ofta kallade downforce på exempelvis bilar). En genomsnittsbil utsätts för ett litet positivt lyft, vilket alltså betyder att den skulle ge mindre utslag om den körde över en våg i 200km/h än när den står stilla.

Exakt hur en moped påverkas är inte så lätt att säga eftersom den inte har en enkel och vältestad form - ingen har väl stoppat in en gammal moppe i vindtunneln... Men om man ska våga sig på en gissning så säger jag att de flesta mopeder troligtvis utsätts för positiva lyftkrafter. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar