övrigt

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
marklundt

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

marklundt skrev:Vid 80 grader börjar motorn koka
Dt50r är en 2-taktare medans r6 är en 4-cyl 4-taktare.men.båda är yamaha
marklundt

Inlägg av marklundt »

2-taktarn värmer upp dubbelt så snabbt som 4-taktarn
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det låter lite väl tidigt. Vatten kokar vid +100 grader och om det är trycksatt som det blir i ett kylsystem så ligger kokpunkten på i alla fall övr 105 grader. Moderna bilar brukar ha en kylvattentemperatur på t.ex. 104 grader när motorn arbetar med lätt last. Sedan sänks kylvattentemperaturen till en bit under 100 grader vid full belastning för att oljan inte ska bli överhettad. Oljetempen kan vara så låg som under 100 grader vid drift men även gå mot 125 grader vid hård last och om det är mycket varmt ute. På en av bilarna jag har begränsas motoreffekten innan oljan har nått +80 grader.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

marklundt skrev:2-taktarn värmer upp dubbelt så snabbt som 4-taktarn
Ja vattnet blir fortare varmt men i kylssystemet behöver man inte oroa sig för fukt i form av kondens. Motoroljan värms inte upp snabbare utan troligen tar det längre tid för 2T genom att oljan i transmissionen inte står i kontakt med cylindern som på 4T där hela innanmätet på motorn är öppet.

Men visst kan du starta motorn några gånger i månaden utan att få problem. Det är för 4T som du påpekar det är mer skadligt. Där har man även kamaxlar att tänka på och oljan smörjer inte optimalt förrän den är uppe i temp.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
marklundt

Inlägg av marklundt »

Vid provstart används ej växellådan på 2-taktarn
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

marklundt skrev:Vid provstart används ej växellådan på 2-taktarn
Jo den gör faktiskt det, det är bara utgående axel som står stilla, resten snurrar faktiskt runt precis som vanligt.
Det tar dock väldigt lång tid att värma upp oljan på en tvåtaktare på det sättet om man inte kör med den eftersom det knappt alstras någon värme när inte dreven belastas.

Grundregel nummer ett är att aldrig "varmköra" en moped/mc på vintern eftersom det skapar mer problem än gör nytta.
Koppla hellre loss batteriet och förvara det inomhus hela vintern.
marklundt

Inlägg av marklundt »

Med friläget i påverkas ej växellådan . Jag har ej automat låda
marklundt

Inlägg av marklundt »

marklundt skrev:Med friläget i påverkas ej växellådan . Jag har ej automat låda
Jag kör 2-takt ej 4-takt,en 2-taktare har ej samma konstrucktion som en 4-taktare.vevhuset är separerat från växelladan på 2-taktaren däremot är ej vevhuset separerat på 4-taktare.provkör jag ej får jag rost i loppet och vevaxeln + att batteriet blir tomt och fryser sönder.
marklundt

Inlägg av marklundt »

Enligt dig går det ju inte köra moped på vintern för dt50r har ju inget motorvärmar uttag
marklundt

Inlägg av marklundt »

marklundt skrev:Enligt dig går det ju inte köra moped på vintern för dt50r har ju inget motorvärmar uttag
Har manuell spjäll choke som förvärmare till motorn. Det är motorn som värmer upp växellådan.tomgången på dt50r är 1.800-2.000rpm och jag varm kör ju dt50r på tomgången och choken,arbetstempen är + 40 grader ,ej 52 eller högre p.g av innehållet i bensinen av i dag.bensin brinner vid en temp på + 400 grader något lägre p.g av innehållet i dagens bensin.man ska aldrig säga aldrig.jag sa aldrig och blev evigt singel
marklundt

Inlägg av marklundt »

Utan manuell choke från styret = ingen körning i minus grader och får dt50r för lite bensin eller för mager blandning så stannar bara motorn och man får börja om och starta den igen på stället.motorn har rpm-stopp som standard ,dt50r går starta i minus -30 grader som kallast tack vare manuell chocke och man får köra på choken lite i början tills motorn blivit varm + 20-30 grader sedan går det bra köra utan choke ,det blir lite vingligt köra slow race med stora hjul när man bara har 2-hjul i trafiken och speciellt på snö och is utan metall dubb på däcken,försök själv köra långsamt utan att vingla på 2-hjul,i skellefteå är det bara ett fåtal som kört på is och snö i trafiken på 2-hjul vad jag vet nu,eu-moped vespor kan ju inte köra på sommardäck på is och snö .men.det kan yamaha dt50r här uppe i norr om det ej är lös snö ovanpå blankis på vägnätet
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

marklundt, ibland hänger jag inte med i ditt prat å det är väl ingen katastrof :D men det känns som du fått allt helt bakåfram här.
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

marklundt skrev:
Jag kör 2-takt ej 4-takt,en 2-taktare har ej samma konstrucktion som en 4-taktare.vevhuset är separerat från växelladan på 2-taktaren däremot är ej vevhuset separerat på 4-taktare.provkör jag ej får jag rost i loppet och vevaxeln + att batteriet blir tomt och fryser sönder.
loppet rostar inte + vevaxeln om du inte kör på vatten
Batteriet är det både plus och minus med men om du kopplar bort det så stannar den mesta laddningen kvar där den befanns sig när du kopplade bort det.
marklundt

Inlägg av marklundt »

Batteriet håller ström i max en månad utan laddning + att motorn blir så svårstartad p.g av att motorn torkar ut med tiden,efter 14 dagar har motorn torkat ut och blir svårstartad.batteriet håller ström en bit in i februari månad = mitten av februari månad,bensinen blir bara mera lättantändig ju längre jag väntar
marklundt

Inlägg av marklundt »

Dt50r har 2,82hkr.men.det krävs 7hkr för att bromsa in den från 45km/h till stilla stående på kortast möjliga stoppsträcka på torr barmark,har jag fel ?
Skriv svar