Renovering av Zundapp 125cc motor.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Ett annat minne från när jag pryade på Volvos labb för kontroll av kvalitén på detaljer som tillverkades till växellådor och bakaxlar. En av de mindre roliga uppgifterna fast det var ingtressant var att göra iordning detaljer för kontroll av kvalitén på gjutningar m.m. Först fick jag t.ex. en bit av en avsågad skiftgaffel till M40 lådor. Den satt man och slipade i vad som kändes som evigheter med början på kanske 120-papper o.s.v. till papper som inte ens gick att känna att det var ett slippapper så att det blev en spegelyta. Sedan gjöts detaljen fast i plast med frilagd metallyta som skulle inspekteras i mikroskop. Då kunde man se minsta por och andra defekter och ytan jämfördes med bilder i ett referensbibliotek så att detaljen kunde klassas. Det fick förstås förekomma porer till en viss nivå men kraven var mycket höga och jag tvivlar på att det någonsin kom ut några undermåliga detaljer i växellådor och bakaxlar.
Det skulle vara intressant att besöka Rito någon gång och se deras tillverkningsmetoder och hur man säkrar kvalitén. De borde ju utan vidare kunna ligga på minst samma nivå som Volvo gjorde på 70-talet men det är ju inte säkert att de har sådana ambitioner. Saker som tillverkas till allmänheten nuförtiden är ju inte gjorda för att hålla mycket länge utan görs för att tjäna så mycket pengar som möjligt varje kvartal.
Det skulle vara intressant att besöka Rito någon gång och se deras tillverkningsmetoder och hur man säkrar kvalitén. De borde ju utan vidare kunna ligga på minst samma nivå som Volvo gjorde på 70-talet men det är ju inte säkert att de har sådana ambitioner. Saker som tillverkas till allmänheten nuförtiden är ju inte gjorda för att hålla mycket länge utan görs för att tjäna så mycket pengar som möjligt varje kvartal.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Pressat på vevaxellagren med snabbtillverkande spezial verktyg
Sedan gäller det att mäta och räkna, tar en paus och mäter en gång till senare innan jag shimsar och pressar i lagerbanorna i blockhalvorna. Kolvringen var frakten beställd på i går så den får jag nog inte innan Måndag...

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Det är klokt att trippelkolla när man står inför Point Of No Return. Det är inte svårt att missa saker som att dra bort tjockleken på en mätstav eller ta hänsyn till blockpackning om man är trött. Jag använder i.o.f.s. aldrig blockpackningar. Dels för att man inte vet om kvalitén är bra och inte vilken tjocklek den får komprimerad, dels för att den inte tar han om skrapmärken som kan finnas. En bra kemisk flänstätning håller tätt och är flexibel som t.ex. Loctite 574 som jag använder.
Se 2:10-2:50
Se 2:10-2:50
- Bilagor
-
- 574-500x450.png (44.9 KiB) Visad 2768 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Det är säkert ingen fara med drev från RITO även om de inte har superfinnish. Den här bilden fick jag av killen som tar fram de 6-växlade drevsatserna till Zundapp som anses hålla hög kvalité och min RITO-drevaxel ser bättre ut på kuggflankerna. Skulle de 6-växlade ge efter på kort tid sitter säljaren med en skuld på åtskilliga hundra tusen kronor och han säger att det inte har varit något felutfall alls.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Efter mycket räknande pressade jag i lagerskålarna så motorn är klar att börja monteras. Ena sidan först och sedan nytt mätande och räknande.
Äntligen ihop och stämmer med spelen. - Bilagor
-
- Motor 3 002.JPG (128.99 KiB) Visad 2699 gånger
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Skönt när det grejar sig.
Själv måste jag göra en hel del annat som du slipper. Idag har jag renoverat växelklockan. Det fanns en del som behövde göras. Kapa änden på axeln och montera en ny. En nit för växellägesgivaren satt inne i hylsan istället för mot axeln som den ska. Så även där var axeln tvungen att renoveras p.g.a. urgröpning. Det sista är att shimsa bort ett för stort axialspel när växelklockan sätts ihop. Men jag väntar på att få hem nya klackar innan jag monterar. De gamla ser obetydligt nötta ut men slitdelarna byter man till nytt i alla fall genom att de påverkar hur bra växlingar fungerar sedan. För otrimmat är den inte så kinkigt men för att klara växlingar med hög effekt och vid höga varvtal måste det lira rätt.
Här ser man urgröpningen från den lilla fjädern som ska ha en nit i änden men var vänd åt fel håll.
Själv måste jag göra en hel del annat som du slipper. Idag har jag renoverat växelklockan. Det fanns en del som behövde göras. Kapa änden på axeln och montera en ny. En nit för växellägesgivaren satt inne i hylsan istället för mot axeln som den ska. Så även där var axeln tvungen att renoveras p.g.a. urgröpning. Det sista är att shimsa bort ett för stort axialspel när växelklockan sätts ihop. Men jag väntar på att få hem nya klackar innan jag monterar. De gamla ser obetydligt nötta ut men slitdelarna byter man till nytt i alla fall genom att de påverkar hur bra växlingar fungerar sedan. För otrimmat är den inte så kinkigt men för att klara växlingar med hög effekt och vid höga varvtal måste det lira rätt.
Här ser man urgröpningen från den lilla fjädern som ska ha en nit i änden men var vänd åt fel håll.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Ser Very Nice ut MickS.
Hmmm har du svetsat på material på urgröppningen, före svarv/slipning...
Hmmm har du svetsat på material på urgröppningen, före svarv/slipning...

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Urgröpningen vid pilen i första bilden svetsades och slipades i svarven efter att splinesänden var bytt. Jag tror att fjädern med niten som ska löpa mot axeln har varit felvänd sedan motorn tillverkades
Änden på niten som låg inne i hylsan ser helt osliten ut och det har jag inte sett på någon annan Zunddappmotor av 5-6 st som jag har kollat i.
Här är en liten filmsnutt från när jag testade lösningen med slipmaskin på Bergströmsfästet för ett par år sedan.
En annan lösning som också fungerar bra om man behöver få rktigt fina ytor.
Skadad roterande LMW-dubb som har slipats (rosten på skaftet putsades förstås bort också)

Här är en liten filmsnutt från när jag testade lösningen med slipmaskin på Bergströmsfästet för ett par år sedan.
En annan lösning som också fungerar bra om man behöver få rktigt fina ytor.
Skadad roterande LMW-dubb som har slipats (rosten på skaftet putsades förstås bort också)
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Hallo MickeS får tack för bra filmer och information. Allt Nr.2 med toppslip har jag funderat på länge.
Tänkte på rotartionsriktningen när man slipar du slipar med materialet. Skulle du inte ha kört svarven
på bakåt läget eller så har det ingen eller mindre betydelse..
Tänkte på rotartionsriktningen när man slipar du slipar med materialet. Skulle du inte ha kört svarven
på bakåt läget eller så har det ingen eller mindre betydelse..

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Jo spindeln ska köras baklänges men filmen är från en enkel provkörning när jag gjorde iordning slipen. Man slipar ju inte heller gärna med sidan på en slipskiva som jag gör i filmen. Den gula slipmaskinen är en 30 år gammal bänkslip som är tillverkad i Danmark. Den är inte mycket att ha som vanlig bänkslip genom att den är klen men till sådant här fungerar den perfekt.
Jag gjorde flera sliplösningar när jag kom underfund med hur bra det fungerar.
Dags att ge sig ut i garaget nu efter att ha ätit en halv Pizza som blev över i går kväll
Jag gjorde flera sliplösningar när jag kom underfund med hur bra det fungerar.
Dags att ge sig ut i garaget nu efter att ha ätit en halv Pizza som blev över i går kväll

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 703
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Hej!
Jag kan inte göra anspråk på titeln kuggexpert...
Men, av bilderna i denna tråden att döma tycker jag att vi sett exempel på mindre bra utförande.
Det senare exemplet ser ruskigt ut.
Vad som naturligtvis inte framgår av bilderna är hur väl dreven passar mot varandra, en övning med märkfärg skulle vara intressant.
Jag kan inte göra anspråk på titeln kuggexpert...
Men, av bilderna i denna tråden att döma tycker jag att vi sett exempel på mindre bra utförande.
Det senare exemplet ser ruskigt ut.
Vad som naturligtvis inte framgår av bilderna är hur väl dreven passar mot varandra, en övning med märkfärg skulle vara intressant.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Ja det var nog bra att jag inte köpte den 6-växlade satsenZVEZDA M50 skrev:Hej!
Jag kan inte göra anspråk på titeln kuggexpert...
Men, av bilderna i denna tråden att döma tycker jag att vi sett exempel på mindre bra utförande.
Det senare exemplet ser ruskigt ut.
Vad som naturligtvis inte framgår av bilderna är hur väl dreven passar mot varandra, en övning med märkfärg skulle vara intressant.


Jag har fortsatt förberedelser för montage. När jag rev motorn följde det tredje ramlagret (i kåpan) med axeln och satt så hårt att jag var tvungen att använda avdragare med ganska mycket kraft. Även primärdrevet satt hårt och det har inte gått att skjuta fram det inre ramlagret som nyper på halva vägen. Det ska ju inte gå tungt förrän det är uppe på sista avsatsen.
Felen visade sig bero på två defekter. Materal hade tryckts upp kring hålen för låskulorna. Det gjorde att ramlagret fastande där och att det var svårt att få av och på primärdrevet. Det var förstås lätt att fila till med en bra nålfil.
Att det yttre ramlagret gick så tungt berodde på att axeln var lite för tjock där. Både det gamla FAG-lagret och det nya SKF-lagret höll samma innermått, minus 1,5 hundradel. Axeln i sin tur låg 3 hundradelar plus vilket ger 4,5 hundradelar presspassning som är alldeles för hårt för det här lagret, nästan 0,5 tiondel

Det kan nog nästa ge ett lite larvigt intryck att vara så petig. Men jag lärde mig från V8-tiden att har man koll så håller det bra medans kompisar som slängde ihop motorer ganska snart fick se ett oljemoln i backspegeln.
Slutligen gjordes växelklockan klar som verkar gå perfekt nu.
Kontroll av 3-punktsmikrometern. Den här visar tusendels millimeter vilket i.o.f.s. inte alls är nödvändigt (1 tusendel, 1 um, är ungefär 50 gånger mindre än tjockleken på ett hårstrå). Innerringen ligger 1,5 hundradel minus. Tappen på veven ligger 3 hundradelar plus. Växelklockn testad UA.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Jag skulle fortsätta skruva ihop min motor idag men kom på att kopplingskåpan ju hade trasigt vajerfäste, planen var att använda den andra hela kopplingskåpan. Men då visade det sig att jag inte hade något stödlager för vevaxeln till den kåpan, det lagret sitter ju i kåpan jag inte tänkte använda till denna motorn utan svetsa på en bit senare när motor två skall ihop. Så jag tvekar mellan köpa nytt lager med väntetid eller värma kåpan med lager och försöka slå ut det mot en planka. Känns bäst att köpa ett lager till... Sedan har jag glömt var denna bit skulle sitta, kommer du ihåg det
Bra att ha en extra motor att plocka delar från, utgående drevet var utslitet men ett fint fanns i lådan, bävar bara för kostnaden för att få ihop nästa motor.

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Den där delen är inget jag känner igen.
Du kan göra ett nytt wirefäste ganska enkelt även om du inte har TIG-svets hemma. Om du tar en bit aluminium eller stål och gör hål och gänga för justerskruven så kan du skruva fast den från insidan med ett par försänkta M4 skruvar och låsa med Loctite. Jag gjorde så på ett Sachsblock en gång och det blev både bra och snyggt.
Stödlagret är ett 6201 C3, 12*32*10. De kostar inte mycket om du köper ett nytt. Jag kollade nyss om jag hade något sådant för jag har en hel del nya NTN-lager (Taiwan) som jag inte använder och du hade kunna få ett gratis men det fanns förstås inget 6201 där.
Jag fick ett litet idiotryck idag i strävan efter den perfekta växlingsfunktionen och i väntan på delar. Det sitter en gaffel för dragstången med en sprint med splines i som löper i spåret i växelklockan. Den slits lite på sidorna mot spåret i klockan. Om man knackar ut sprinten och vrider den en kvarts varv så har man återställt den delen som ny.
Du kan göra ett nytt wirefäste ganska enkelt även om du inte har TIG-svets hemma. Om du tar en bit aluminium eller stål och gör hål och gänga för justerskruven så kan du skruva fast den från insidan med ett par försänkta M4 skruvar och låsa med Loctite. Jag gjorde så på ett Sachsblock en gång och det blev både bra och snyggt.
Stödlagret är ett 6201 C3, 12*32*10. De kostar inte mycket om du köper ett nytt. Jag kollade nyss om jag hade något sådant för jag har en hel del nya NTN-lager (Taiwan) som jag inte använder och du hade kunna få ett gratis men det fanns förstås inget 6201 där.

Jag fick ett litet idiotryck idag i strävan efter den perfekta växlingsfunktionen och i väntan på delar. Det sitter en gaffel för dragstången med en sprint med splines i som löper i spåret i växelklockan. Den slits lite på sidorna mot spåret i klockan. Om man knackar ut sprinten och vrider den en kvarts varv så har man återställt den delen som ny.

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Jag hittar inte den där delen i rephandboken heller
Har för mig att den kommer från motorn... Dragit på mig en förkylning så med ont i halsen och feber är det lite trögt i tankeapparaten idag
Tillverka vajerfästet och skruva från insidan har jag funderat på i brist på Tig svets, får se hur jag gör. Jag hade också hoppas ha rätt lager i lådorna men de med rätt yttermått hade fel innerdiameter.

