övrigt
Re: övrigt
Du kan kollräkna här http://www.engineeringinspiration.co.uk/brakecalcs.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Tack.men.jag hade bara svag 2 i allmänn matte. 2,82hkr ger 57km\h efter inkörning som mest i trafiken,är inget geni på matte precis
Ja de siffrorna stämmer bra, vad som krävs ungefär för 57 km/h. Jag är inte heller något mattegeni men brukar oftast kunna räkna ut det jag behöver veta. Det är ju lättare nuförtiden när man kan göra beräkningar i MS Excel och har man bara lyckats matat in rätt vilkor där (inte alltid så lätt...) så räknar inte programmet fel. Sedan finns ju många typer av kalkylatorer på nätet för omvandling av enheter m.m.marklundt skrev:Tack.men.jag hade bara svag 2 i allmänn matte. 2,82hkr ger 57km\h efter inkörning som mest i trafiken,är inget geni på matte precis
Att beräkna vilken effekt som krävs som du frågade om innan är inte vanligt att göra och effekt i form av hästkrafter är inget man normalt använder för bromsar. De som konstruerar bilar måste förstås känna till vilken värmeeffekt som genereras i olika delar av bromssystemet och se till att bromskivor m.m. är dimensionerade för att minst klara de krav på bromsförmåga som finns. Är det sedan en bil eller MC som gör 300 km/h så krävs bättre grejor än till mer normala fordon.
Jag har ofta monterat kraftigare bromsar fram på moppar som jag har trimmat. Även på äldre MC som oftast inte har bromsar i närheten av vad som kan behövas.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Dom bromsarna som sitter på dt50r är original och alla motorer är iskalla innan man startat dom förutom dom med motorvärmare
Ja fast största slitaget sker vid kallstarter så det är bra om man kan hålla nere sådana. Några gånger extra som du tänker göra spelar förstås absolut ingen roll.
När dt50r går orent sjunker hastigheten på denMicke S skrev:Hur har du löst det? Sitter du och bromsar ner den med 3 km/h? Då har man också full beredskap om det dyker upp en björn eller älg plötsligt.
Hade 2,8 i medel på slutbetygetmarklundt skrev:Tack.men.jag hade bara svag 2 i allmänn matte. 2,82hkr ger 57km\h efter inkörning som mest i trafiken,är inget geni på matte precis
Micke S skrev:Dt50r är en lätt nedpluggad lätt m:c som är enkel göra om till lätt m:c om man vill ?marklundt skrev:Tack.men.jag hade bara svag 2 i allmänn matte. 2,82hkr ger 57km\h efter inkörning som mest i trafiken,är inget geni på matte precis
Ja de siffrorna stämmer bra, vad som krävs ungefär för 57 km/h. Jag är inte heller något mattegeni men brukar oftast kunna räkna ut det jag behöver veta. Det är ju lättare nuförtiden när man kan göra beräkningar i MS Excel och har man bara lyckats matat in rätt vilkor där (inte alltid så lätt...) så räknar inte programmet fel. Sedan finns ju många typer av kalkylatorer på nätet för omvandling av enheter m.m.
Att beräkna vilken effekt som krävs som du frågade om innan är inte vanligt att göra och effekt i form av hästkrafter är inget man normalt använder för bromsar. De som konstruerar bilar måste förstås känna till vilken värmeeffekt som genereras i olika delar av bromssystemet och se till att bromskivor m.m. är dimensionerade för att minst klara de krav på bromsförmåga som finns. Är det sedan en bil eller MC som gör 300 km/h så krävs bättre grejor än till mer normala fordon.
Jag har ofta monterat kraftigare bromsar fram på moppar som jag har trimmat. Även på äldre MC som oftast inte har bromsar i närheten av vad som kan behövas.
Totalt hade jag 3,0 i slutbetyg
3 är okey om det inte blir det när man har lagt ihop alla ämnen 

- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Tord, kör du med dubb eller dubbfria däck? Om du kör dubbfritt, använder du samma däck på sommaren?
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Finns inga dubbfria vinterdäck till dt50r vad jag vet
Landsvägsdäck = trim på dt50rmarklundt skrev:Finns inga dubbfria vinterdäck till dt50r vad jag vet
T63 klarar att köra över en del glas utan att få punka.vinterdäcken till dt50r är rallydubbade till dt50r
Svar.off-road landsvägsdäck t63 hastighets klassning max 190km\h 18 tum bak och 21tum fram.svar.ja,dubbfria ,samma däck året om,däcken är tillåtna att användas på sommaren = lagligaRaketsport skrev:Tord, kör du med dubb eller dubbfria däck? Om du kör dubbfritt, använder du samma däck på sommaren?