Renovering av Zundapp 125cc motor.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Jag fick en bild på pipan som nästanär klar nu
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Här kan man se att det blir välfyllt i maskinrummet och ett par exempel på fastsättning av avgassystem. Det ser ut som att förgasaren behöver kortas ner maximalt, hoppas det räcker med det så att den få plats
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Vilka showbyggen!
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Motorblockets kylflänsar passar verkligen in i dessa byggen
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5189
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Ja se Dappe ägare...
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Nu är systemet nästan helt klart så det skickas i morgon eller övermorgon Hoppas bilden är spegelvänd eller någon fotoförvrängning för annars kommer pipan att slå ner fotgängare på trottoaren
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Ja som en Hedlund/Albin motor fast värreHSE skrev:Motorblockets kylflänsar passar verkligen in i dessa byggen
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Ja säga vad man vill men det är mycket fina jobb och roligt att alla inte är så hämmade som de flesta av oss är när det gäller sådant. Jag kör ett fegare stuk med den här som inspiration men visst vore det fint med röd flake om man struntar i alla ormament som de gärna har. Fast den på bilden nedan verkar inte ha den asfeta cylindern med riktigt rätt stuk.Baronen skrev:Vilka showbyggen!
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
En sådan här röd flake ungefär menar jag. Zundappröd med lite ordentligt glitter
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
zappafan skrev:Ja se Dappe ägare...
- Bilagor
-
- 64644014.jpg (114.33 KiB) Visad 2530 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Röd flake eller candy apple red tycker jag är riktigt läckert. Raketen blev en treskiktslack så det blir åt candyhållet. Vet dock inte hur den ser ut i solljus än..Micke S skrev:En sådan här röd flake ungefär menar jag. Zundappröd med lite ordentligt glitter
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Det nya systemet är i rostfritt men kommer att elpoleras om en kille jag känner kan smyga ner det i ett bad på jobbet
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
- GlobalNomad
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
- Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Det blir väldigt tajt mellan förgasare och banankåpor. Även fast jag valde en flatside som är lite kortare är det bara några mm mellanrum. Sen är 125 insugen inte vinklade som 50cc är så förgasaren hamnar lite på sidan om där hålet till luftrenaren sitter och insugsgummit är kort och hårt så att böja lite går inte bra. Jag tänker konstruera om (förminska) ett sånt där runt metallfilter och montera det innuti "förgasartratten".
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
-32 Ford Roadster (350/350)
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Det ser ut som att möjligheten att svänga till höger är mycket begränsad p.g.a. avgasystemets placering så långt åt sidan
Jag brukar svarva till en adapter som jag sätter utanpå ramröret till luftboxen och ta bort original inre plaströr. Det blir för trångt för banankåporna med 2" slang som jag använder så jag utesluter banankåporna men det är inget man tänker på. Sedan sätter jag i ett så stort luftfilter som möjligt innanför vänstra sidokåpan och luftburken utesluts förstås. Plus att jag tar upp ett par rejäla hål som inte syns i ramen under sadeln. Kan man inte få in lika mycket luft som förgasaren maximalt kan suga i sig hjälper det inte vilka trim i övrigt man har.
Arean på ett nät eller filter som ryms i förgasartratten blir alldeleles för dåligt flödesmässig och skulle inte ens räcka till en trimmad KS50 med Supertherm.
Jag brukar svarva till en adapter som jag sätter utanpå ramröret till luftboxen och ta bort original inre plaströr. Det blir för trångt för banankåporna med 2" slang som jag använder så jag utesluter banankåporna men det är inget man tänker på. Sedan sätter jag i ett så stort luftfilter som möjligt innanför vänstra sidokåpan och luftburken utesluts förstås. Plus att jag tar upp ett par rejäla hål som inte syns i ramen under sadeln. Kan man inte få in lika mycket luft som förgasaren maximalt kan suga i sig hjälper det inte vilka trim i övrigt man har.
Arean på ett nät eller filter som ryms i förgasartratten blir alldeleles för dåligt flödesmässig och skulle inte ens räcka till en trimmad KS50 med Supertherm.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018