Digital hastighetsmätare
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi får väl starta en tråd för "onödiga diskussioner som inte leder nån vart"
Undrar fortfarande hur det går för Oldtimer och hans inställningar
för det var väl där det hela började
Och har man ingen hastighetsmätare på moppen så finns det en på Malmby
och den visar hastigheten fast framhjulet är i luften

Hallsttameppers-Ari på sin "Fjollträskare" <!-- </EdIndex> --></div>
Undrar fortfarande hur det går för Oldtimer och hans inställningar
för det var väl där det hela började
Och har man ingen hastighetsmätare på moppen så finns det en på Malmby
och den visar hastigheten fast framhjulet är i luften

Hallsttameppers-Ari på sin "Fjollträskare" <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers 

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har med stort intresse tagit del av era kunskaper då det gäller däcksdimensioner och uträkning av omkrets av däck! Mycket intressant!
Jag har kommit fram till att mitt däcks omkrets är 1600 mm, men att jag kanske ska knappa in 1550 - 1575 mm, då framdäcket kanske plattas till några millimeter när man kör mopeden.
Det blev ju en riktigt kul och upplysande tråd det här
Hälsningar/
Oldtimer <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har kommit fram till att mitt däcks omkrets är 1600 mm, men att jag kanske ska knappa in 1550 - 1575 mm, då framdäcket kanske plattas till några millimeter när man kör mopeden.

Hälsningar/
Oldtimer <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ställ moppen på plan asfalt, förslagsvis med ventilen neråt för att ha en bra markering att gå efter. Gör ett streck i asfalten. Dra moppen rakt framåt minst ett varv, ju fler desto bättre. Gör ett nytt märke där ventilen hamnat mot marken.
Mät avståndet mellan strecket, dela med antalet varv hjulet snurrat. <!-- </EdIndex> --></div>
Mät avståndet mellan strecket, dela med antalet varv hjulet snurrat. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tänk även på att däcket blir större ju fortare du kör! Centrifugalkraften slänger ut däcket lite. I 30km/h kanske det inte märks så mycket, men i 80-90 är den en annan sak. <!-- </EdIndex> --></div>Oldtimer skrev:Jag har med stort intresse tagit del av era kunskaper då det gäller däcksdimensioner och uträkning av omkrets av däck! Mycket intressant!
Hälsningar/
Oldtimer