Jag jag inte så bra koll tyvärr. Det man kan tänka sig vore bra är att köra på E85 om man har mycket hög kompression så att motorn inte spikar och definitivt om man kör överladdning (turbo m.m). Men om man kör med så hög etanolhalt som i E85 måste man bestycka upp för det. En annan faktor är att den vanliga 2-taktsoljan inte är lika blandbar med etanol som med bensin. Så man behöver köra med andra typer av olja som t.ex. ricinolja men det finns även andra produkter för det.
Kör man E5 eller E10 behöver man knappt tänka på sådant för skillnaden i bränslebehov är bara några procent jämfört med bensin medans den är ca 35% med E85.
Jag har nog skrivit om det förut någon gång men för mycket länge sedan när jag var 15 var vi några som provade att köra med 30 eller om det var 50% ren etanol i bensinen. Skillanden var mycket märkar. Det som hände var att motorn kunde varvas hur mycket som helst på lägre växlar utan att 4-takta. Så moppen blev snabbare på de lägre växlarna. Det kan ha berott på flera saker och jag är inte säker på varför. Men det vanliga är ju att en moppe som är inställd för att bara 4-takta någon gång ibland och i utförslut på högsta växeln 4-taktar på på fullvarv på lägre växlar där det går lättare. Så den inställning man gjorde som vanligt av det ställbara munstycket gjorde att den motorn gick bättre på lägre växlar i alla fall. Det kan ju ha varit så att motorn också gick lite för magert för det är när det går som bäst man är som närmast ett värmenyp
Sedan påverkas ju även hur fort bränslet brinner som i kombination med att man inte hade så mycket begrepp om sådant kan ha påverkat. Men det kan ju ha gjort att effekten ökade lite i mellanregistret för jag har för mig att etanol briner snabbare än bensin inom vad man skulle kunna kalla för normala bränsle/luft förhållanden. Vill man ha så effektiv förbränning som möjligt ska lambdavärdet ligga på ungefär 1. För hög effekt och för att få säkerthet mot spikning och överhettning ner mot 0,8.
Lambda 1 är förstås 1 för både bensin och för etanol. Men omsatt till bränsle/luft mängd så skiljer det. För bensin är lambda 1 ca 14 delar luft på 1 del bensin. Men för E85 är lambdavärde 1 ca 10 delar luft och 1 del etanol. Det är därför man kan se att det krävs mer bränsle med etanol än med bensin. Siffrorna är inte exakta utan bara på ett ungefär för att inte krångla till det.
Om man försöker tänka ett steg till när man tittar på kurvan nedan så ser man att med en finurlig och annorlunda bestyckning av förgasaren än för bensin på låg, mellan och toppregistret så kan man påverka brinntiden med etanol och använda det för att få ut så bra effekt som möjligt vid olika laster. Eller enklare uttryckt, E85 kurvan ser ut ungeför som man vill ha det på en bensindriven 2-taktare med hjälp av tändretardering men med E85 ser man ut att få den funktionen på köpet. Får klura lite på det för det kan vara en form av genombrott och öka intresset för E85 i 2T
Bra att du tog upp frågan Tord