70cc högkompressions topplock på 50cc?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Tikie

70cc högkompressions topplock på 50cc?

Inlägg av Tikie »

Hej!

Har ett 70cc minitherm athena högkompressions topplock hemma, och undrar om jag kan sätta det på min 2,9 mimitherm cylinder? Blir det bättre effekt? Blir ju lite skillnad från 39 till 45mm.

Sedan undrar jag om ni har någon erfarenhet på 2,9 cylindern, vilken uppsättning av förgasare samt drevning har funkat bäst för er? Har en 3 växlad motor just nu, men sparar ihop till en 4-5 växlad ;)

Mvh john
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Re: 70cc högkompressions topplock på 50cc?

Inlägg av Micke S »

Jag skulle inte göra så genom att klämspalten hamnar utanför cylinderborrningen. En del gör åt andra hållet och sätter på en 50cc högkomptopp på t.ex. Supertherm. Det fungerar men är lite farligt eftersom den yttre delen på toppen mot kolven blir plan, så jag brukar bredda ut klämspalten då. Eller brukar är att ta i för jag har bara behövt göra det en gång på en motor som kom i det utförandet.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Tikie

Inlägg av Tikie »

Tack så mycket micke!

Är det någon större skillnad på högkompressions topplock? Och vet du om det är nån större skillnad på athena eller ett billigare val?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Vet tyvärr ej skillnad mellan olika toppfabrikat. Är inte ens säker på att en del firmor har koll för de kan leverera en 50cc högkomtopp för 39 mm borr till t.ex. Supertherm. Det gör att det blir ordentlig komp, men packningen som följer med hamnar innanför cylinderväggen och slås av genom att den är så tunn och kolven kan ta i området utanför klämspalten.

Det enklaste för att se att du hamnar i rätt härad är att mäta cylindertryck med kompmätare. Runt 9-10 kg är bra på en trimmad körmoppemotor. Blir det mycket över 10 som t.ex. 11+ eller mer kommer motorn att gå tungt på varv, spika och bli överhettad :shock:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Tikie

Inlägg av Tikie »

Ok, tack så jätte mycket för hjälpen :)
Skriv svar