Hej! Har funderingar på att köpa en motor som jag hittat, saken är den bara att det ser ut som rost i den. Enligt säljaren ska detta inte vara någon fara, men säljare är ju en säljare
Titta på bilden och bedöm gärna om det är någon fara. Dålig bild, kan nog få tag på en ny bättre om ni vill.
Om det är eller har varit rost i vevhuset behöver motorn få nya ramlager. Även vevstakslagringen tar stryk så jag brukar byta den också om jag ser att det är rost på vevskinkorna för att motorn ska bli i bra skick. Det går säkert att få bort det mesta av den synliga rosten och få ett vevparti att gå runt och kännas okey om det smörjs ordentligt sedan. Men är det korrosionsskador på lagerbanor så kommer de inte att hålla.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Instämmer med Micke, svårt ibland att känna om lagren är rostangripna men om man känner att vevaxeln inte går runt silkesmjukt är det bara att riva och byta. Och även om det känns hur fin som helst är risken stor att livslängden blir kort. Så räkna in lagerbyten/vevpartibyte i kostnaden för motorn...