Hej.
Jag har precis haft
Köpt en kr50, som dör när den blir varm. Är det någon här som kan simson samt kan hjälpa mig på den tyska sidan?
Simson kr 50/ schwable
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 2305
- Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
Re: Simson kr 50/ schwable
Om den dör när den är varm är det troliga felet kondensatorn.
Börja med att byt den, och med fördel kan du montera en utanpå från en gammal bil. (Volvo, Saab, VW etc)
Börja med att byt den, och med fördel kan du montera en utanpå från en gammal bil. (Volvo, Saab, VW etc)
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 12 feb 2017, 20:20
Re: Simson kr 50/ schwable
Tack för hjälpen. Jag får leta runt på tyska sidor då. Hittar inget till den här i sverige.
Re: Simson kr 50/ schwable
har inte simson brytarlös tändning?
erlan
erlan
Re: Simson kr 50/ schwable
Hejsan
Min pappa hade en Simson Schwalbe (Schwalbe = Svala) närhan var ung. Han sade att det brukar vara tändstift som har fel värmevärde. Man bör använda en tändstift fabrikat Isolator med värmevärde 260. De gamla östtyska motorer funkar best med tändstiftar från Isolator.
Sen är kondensatorn ett vanligt fel med. Man skulle kunna köra motorn varm tills den krånglar och byta tändstift. Är det enklaste och billigaste och startar den då, då har man tur. Annars låter det som kondensatorn.
Jag kan hjälpa dig att hitta reservdelar till din Svala på tyska sidor om du vill.
Idag köpte jag en Simson Schwalbe KR51/1 från 1976. Har precis lastad den på släp.
Du kanske kan ge mig lite tips om hur man försäkrar en Schwalbe i Sverige? Jag har aldrig gjort det och de gamla östtyska mopeder kör standarmässigt upp till 60km/h med 50 kubik. De har ju ett undantagsregel i Tyskland att alla östtyska mopeder som tillverkades innan 1990 får köras med B-körkort. Men hur är det i Sverige?
Min pappa hade en Simson Schwalbe (Schwalbe = Svala) närhan var ung. Han sade att det brukar vara tändstift som har fel värmevärde. Man bör använda en tändstift fabrikat Isolator med värmevärde 260. De gamla östtyska motorer funkar best med tändstiftar från Isolator.
Sen är kondensatorn ett vanligt fel med. Man skulle kunna köra motorn varm tills den krånglar och byta tändstift. Är det enklaste och billigaste och startar den då, då har man tur. Annars låter det som kondensatorn.
Jag kan hjälpa dig att hitta reservdelar till din Svala på tyska sidor om du vill.
Idag köpte jag en Simson Schwalbe KR51/1 från 1976. Har precis lastad den på släp.
Du kanske kan ge mig lite tips om hur man försäkrar en Schwalbe i Sverige? Jag har aldrig gjort det och de gamla östtyska mopeder kör standarmässigt upp till 60km/h med 50 kubik. De har ju ett undantagsregel i Tyskland att alla östtyska mopeder som tillverkades innan 1990 får köras med B-körkort. Men hur är det i Sverige?
En Simson tappar ingen olja. Hon markerar sitt revir!
Simson håller längre än muren!
https://www.youtube.com/watch?v=3QQqWR1licM
Simson håller längre än muren!
https://www.youtube.com/watch?v=3QQqWR1licM