Injustering av koppling HVA Flinta

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
blomman83

Injustering av koppling HVA Flinta

Inlägg av blomman83 »

Hejsan!

Har lite problem med att få till frikopplingen på mopeden.
Den vill inte riktigt frikopplingen helt utan när jag lägger i växel vill moppen driva framåt.

Kan någon ge mig en bra förklaring hur man justerar in den på rätt vis?

Sen vill 1:ans växel hoppar ur imellanåt och jag har fått för mig att det har att göra med hur jag har kopplingen justerad, kan detta stämma?

En sista grej. Var ute och testköra idag och låg på maxfart en stund när den plötsligt tvärdog och cylindern var skållhet. Kunde starta den omgående och den går som den ska men vad kan ha hänt?

Mvh Martin
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Re: Injustering av koppling HVA Flinta

Inlägg av Micke S »

http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... -koppling/" onclick="window.open(this.href);return false;

HVA Flinta är bra beskriven i Den Stora Tvåtaktsboken.

Att ettan hoppar ur ibland har nog inte med kopplingen att göra om du väl har fått i ettan. Är det handväxel så är det justerbart. Om det är fotväxel kan det bero på slitage i växellådan och det ger förstås likadana symptom på en handväxlad.

Att moppen stannade kan bero på många saker. Dålig bränsletillförsel (t.ex. skit i soppkranen), kass kondensator eller att den värmenöp p.g.a. för lite bränsletillförsel. Om soppan tar slut helt så stannar motorn normalt utan att ta skada. Men det kan vara farligt i samband med en ordentlig fullgasrepa när motorn är ordentligt varm om soppan tar slut på höga varv
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
blomman83

Inlägg av blomman83 »

Men om den hade nöpit så hade väl jag inte kunnat dra på kicken? Är eftermarknads cylinder samt förgasare från mopedrenovering.se. Förgasaren har ställbart munstycke men jag tyckte jag ställt in den bra när motorn stannade. Det jag märkte var att det kom rök runt cylindern dvs att den var väldigt varm.

En annan fråga, rekommenderar ni att man kör miljövänligt dvs aspen?

Mvh Martin
HSE

Inlägg av HSE »

Nyper den brukar det låsa bakhjulet, i alla fall alla gånger det hänt mig. Ca 5-6 gånger :( Dålig tändspole som lägger av är vad jag råkar ut för ett antal gånger när motorn dör efter en stunds körning och sedan startar när den svalnat lite...
Skriv svar