Renovering av Zundapp 125cc motor.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

slider_thankyou.gif
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Jag är fortfarande lite skakis efter att tagit en riktig provtur med 125an. Det har jag aldrig blivit förut :oops: Den drar brutalt bra och jag skulle tro att många riktiga hojar får fullt sjå upp till 100 km/h. Den går naturligtvis mycket fortare än så men det är halt idag så det får anstå ett tag. Sedan ska tändningen kollas igen, stiftet läsas av och kolla att svingen inte blev sned :shock:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE

Inlägg av HSE »

Kan tänka mig att den är vass :D Det ruggigaste jag provkört var Åke Jonssons MV maskin från 1971, framhjulslyft så fort man gasade :shock: https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85ke_Jonsson_(motocrossf%C3%B6rare" onclick="window.open(this.href);return false;) Åke Jonsson, född 5 oktober 1942 i Hammerdal, Jämtland, är en svensk motocrossförare som tillhörde den absoluta världstoppen på 1960- och 1970-talet. Jonsson var vid tre tillfällen väldigt nära att vinna den individuella världsmästerskapstiteln, 1968, 1970 och kanske allra närmast 1971.
Jonsson började sin karriär på märket Husqvarna.[1] 1964 blev han svensk mästare i 250cc före Torsten Hallman. 1964 gjorde han även sin VM-debut i Hedemoras VM-deltävling, 250cc. Första VM-deltävlingen vann han 1966, i 250cc klassen, i Schifflange, Luxemburg. 1968 ledde Jonsson VM-serien i 500cc stort efter halva säsongen, men en hel del maskinproblem och orutin gjorde att han slutade trea denna säsong.[2] 1969 skrev Jonsson kontrakt med den västtyska fabriken Maico.[1] 1970 blev han åter igen trea i VM 500cc,[1] och senare detta år blev han amerikansk Inter-am-mästare.
1971 var nog Jonssons bästa år; inför den sista VM deltävlingen ledde han VM serien före Roger De Coster. Men motorcykelns tändstift skruvade ur sig när han var i ledningen, och andraplatsen i detta års världsmästerskap var ett faktum.[1] Några veckor senare fick han dock en liten revansch genom att vinna bägge heaten i Motocross des Nations som kördes i Vannes, Frankrike. 1972 blev Jonsson skadad i mitten av säsongen, men hade trots allt chansen att ta en silvermedalj i VM. I årets sista deltävling i Ettelbruck, Luxemburg, vann han det första heatet, men i ledningen i det andra heatet, på det sista varvet, tog bränslet slut. Detta betydde en fjärdeplats totalt i 1972 års VM. På hösten samma år blev Jonsson amerikansk Trans-ama-mästare. Av elva deltävlingar vann han nio i rad.[1]
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ja det har funnits flera enormt duktiga Svenskar i Motocross. Tyvärr var jag inte så intresserad av det när det begav sig så jag känner bara igen en del namn men vet inte mycket om det. Annat än att Crossar kunde vara brutalt starka.

Jag har ju haft en 18 hp 6-växlad Sachs i en ISDT 125. Zundappmotorn är betydligt rappare och starkare. :) Det här hade jag inte väntat så jag gick in och la mig på rygg ett tag :)
HSE

Inlägg av HSE »

Ja om motorn ger närmare 40 Hk efter trimmet måste det var hästar i överflöd i den lätta ramen... Åkes Maico tävlade ju i 500cc klassen men om jag mins rätt var den på 50-55 hästar. Men vridet var brutalt redan från botten och den vägde ju mindre än de gamla fyrtakts 500cc maskinerna som ju också låg runt 50 hästar men var mer svårkörda. Motocross träningskörde jag en hel del på sextiotalet med en Monark Jet Cross när den sedan nedlagda Rombacka banan fanns inom räckhåll :lol: Sedan hade jag ett kort mellanspel med 50cc klassen i Motocross när det blev ett gäng som höll på med det runt -63.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Intressant !

Min motor ligger kanske på 24-25 hp på hjulet. Det är där de ska hamna med aktiv pipa och med det som är gjort för övrigt. Original ger 17 hp KS125 15 hp på hjulet. Fast de 15 pållarna är värda mycket mer än i en 50 eller 80 cc motor som inte alls har samma effekt ner i registret.

Jag har fått till en bra motorupphängning. Men svingen blir ju inte starkare av det så vi får se om den kroknar och behöver förstärkas. Svingen är ganska klen på KS50-517. Jag skulle inte ha ett dugg emot att göra en egen snygg sving av aluminium om det behövs. Det krävs trots allt inte lika stadiga grejor som på en Sporthoj så det är nog inga problem och så kan det bli lite unikt och snyggt utan att behöva förstöra utseendet på moppen.
Användarens profilbild
GlobalNomad

Inlägg av GlobalNomad »

Micke S skrev:Intressant !

Min motor ligger kanske på 24-25 hp på hjulet. Det är där de ska hamna med aktiv pipa och med det som är gjort för övrigt. Original ger 17 hp KS125 15 hp på hjulet. Fast de 15 pållarna är värda mycket mer än i en 50 eller 80 cc motor som inte alls har samma effekt ner i registret.

Jag har fått till en bra motorupphängning. Men svingen blir ju inte starkare av det så vi får se om den kroknar och behöver förstärkas. Svingen är ganska klen på KS50-517. Jag skulle inte ha ett dugg emot att göra en egen snygg sving av aluminium om det behövs. Det krävs trots allt inte lika stadiga grejor som på en Sporthoj så det är nog inga problem och så kan det bli lite unikt och snyggt utan att behöva förstöra utseendet på moppen.
Jo räkna med att svingen kroknar efter ett tag. Speciellt med din extra kraft i motorn. Jag har bara 19hp varianten och tycker det räcker bra, men räknar med att få byta sving framöver. Det räcker ju inte bara med att förstärka sträckar fästena. Ska fundera ut en bra lösning med orginal sving.
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Micke S skrev:Det här är nog första bilden på vänster sida och tagen med en vanligt kamera i.s.f. mobilen för bättre färgåtergivning.
DSC06410.JPG
to be continued.jpg

Jag tycker att cylinderpaketet ser abnormt ut i sammanhanget.
Jag är så van vid att se KS50-ramen med päroncylinder så att cylindern ser minst sagt övergödd ut... 8)

Det tar ju inte bort det faktum att du har ett fantastiskt läckert bygge och jag tvivlar inte det minsta på att du fått en maskin med massor av körglädje (ett subjektivt begrepp...).
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Tack, hoppas det fungerar bra och att det blir ett monster. Men man vet ju aldrig hur det kommer att upplevas. Eftersom det är trim blir det förstås aldrig samma körglädje som med en laglig MC totalt sett men det kan nog bli en moppe som levererar så att man blir lite rädd varje gång hoppas jag. Men det är inget att ha som bruksfordon.

Du har alltid kloka och nyktra synpunkter som uppskattas.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

GlobalNomad skrev:
Micke S skrev:Gick sprinten av menar du ?
Japp den small av och lossnade. Det var dåligt material i den jag köpte. Handlade den på Tyska eBay för 327:-. Måste ha varit en dålig kopia. Ser exakt ut som den som Mopedrenovering säljer för 375:-. Så här ser (såg) den ut.
Min small av efter tredje kicken :D Så jag satte dit en härdad M8 maskinskruv som håller fint. Sedan satte jag dig en kraftigare fjäder bakom stoppkulan och ett 0.5 mm shims så att kicken inte sladdar. Den kändes lite sopig innan men är bra nu.
Bilagor
Namnlös.png
Användarens profilbild
GlobalNomad

Inlägg av GlobalNomad »

Micke S skrev: Min small av efter tredje kicken :D Så jag satte dit en härdad M8 maskinskruv som håller fint. Sedan satte jag dig en kraftigare fjäder bakom stoppkulan och ett 0.5 mm shims så att kicken inte sladdar. Den kändes lite sopig innan men är bra nu.
Sen får man limma fast kickgummit. Sitter inge vidare alls. Irriterande när det halkar av efter en par kickar.
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Motorn går lite fett så att jag skulle behöva gå ner i huvudmunstycke. Men så lätt kommer den inte undan utan jag ökar inkommande luftmängd istället genom att använda ett skumfilter utan gavlar som koppling till ramröret i.s.f. 2" silikonslang som jag hade från början.
Bilagor
20170220_145633.jpg
HSE

Inlägg av HSE »

I väntan på värme lämpad för mopedåkning hittade jag en bild från Rhodos där det var var betydligt skönare att åka moped i 30 värmegrader och ingen hjälm :D Tror det var en moped, minns inte detaljerna utom att det var något Japanskt och att den gick i 80 km, året var -91. Härliga tider.
Rohdos 001.JPG
Rohdos 001.JPG (125.55 KiB) Visad 4123 gånger
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ja det är för djäkla skoj och trevligt att hyra moppe utomlands i fint väder och se sig omkring. :)

Här är en bild på GPSen på rundtur med moppe på Rhodos. Jag tror att det var högsta punkten där och tog en tur till en fjärilsdal i området.
Bilagor
PIC00093.jpg
HSE

Inlägg av HSE »

Fjärilsdalen minns jag, var lite av en besvikelse när det gällde fjärilar, är ju en sorts svärmare som tar det lugnt i värmen på dagen. Men en vacker plats med bäcken. http://www.rhodosgrekland.com/fj%C3%A4rilar.html" onclick="window.open(this.href);return false; De sju källorna var ett annat trevligt ställe, jag vadade genom den underjordiska 180 meter långa vattentunneln, riktigt spännande. http://www.tui.se/reseberattelser/epta- ... ju-kallor/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar