Hur tar man säkrast emot en skaplig summa pengar utan för stor risk att bli bränd?
Att ta emot en check är givetvis helt utom fråga.
För ett år sedan sålde sonen sin Audi på Blocket, köparen, en ung man från Eskilstuna hade inte
fattat att vi avsåg att åka till vårt lokala bankkontor tillsammans med honom och göra en direktöverföring från
hans bankkonto till sonens konto, han kom men en tjock sedelbunt om 85.000 kronor som betalning...

Eftersom våra lokala bankkontor inte befattar sig med några kontanter i större omfattning så blev vi tvungna att åka
till ett Forexkontor, betala en slant för deras tjänst att ta emot kontanterna och sedan föra in dom på ett privatkonto.
För att undvika det undrar jag hur ni löser betalning då ni köper eller säljer bilar eller liknande i kostnader 40.000 och uppåt?
Att ha större summor i kontanter hemma vill jag slippa, visst kan man slussa ut dom efterhand istället för att handla mat med kort men det känns inte helt ok.
Om man gör en inloggad banköverföring, från köparen till säljaren, kan köparen sedan stoppa överföringen och säljaren står där med lång näsa? Jag tänker då inloggad med säkerhetsdosa och köparen gör en överföring till mitt konto.
Ett säkert alternativ är säkert att köpare och säljare gemensamt åker till ett lokalt bankkontor och gör transaktionen där men det ska ju klaffa med jobb och tider.
Nåra tips?