Var ut i garaget och kände lite på lager och sån på motorn. Kompression verkar finnas och motor går runt, men glapp är veven, troligen aldrig skruvad...
Rösebäcken har mycket till FM38. Och brattis har nog endel.. om han svarar..
Var glad att du har generatorkåpan, dom är inte så lätta att hitta och när dom väl finns, dyra som guld. Men en stark liten 38kubikare är det som tyvärr har blivit olaglig.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
Baronen skrev:Rösebäcken har mycket till FM38. Och brattis har nog endel.. om han svarar..
Var glad att du har generatorkåpan, dom är inte så lätta att hitta och när dom väl finns, dyra som guld. Men en stark liten 38kubikare är det som tyvärr har blivit olaglig.
Varför är den olaglig?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Baronen skrev:Rösebäcken har mycket till FM38. Och brattis har nog endel.. om han svarar..
Var glad att du har generatorkåpan, dom är inte så lätta att hitta och när dom väl finns, dyra som guld. Men en stark liten 38kubikare är det som tyvärr har blivit olaglig.
Varför är den olaglig?
Vad jag vet så är reglerna sådana att bara påhängare som varit försäkrade hela tiden sedan femtiotalet är lagliga Så bygga en ny med gammal motor gammal ram går inte att göra lagligt... Fåniga regler
Baronen skrev:Rösebäcken har mycket till FM38. Och brattis har nog endel.. om han svarar..
Var glad att du har generatorkåpan, dom är inte så lätta att hitta och när dom väl finns, dyra som guld. Men en stark liten 38kubikare är det som tyvärr har blivit olaglig.
Varför är den olaglig?
Vad jag vet så är reglerna sådana att bara påhängare som varit försäkrade hela tiden sedan femtiotalet är lagliga Så bygga en ny med gammal motor gammal ram går inte att göra lagligt... Fåniga regler
Sant! Löjlig lag, men jag antar att det anses farligt med motor på en cykel. Den har ju inte samma säkerhet som en moped...
Precis. Men vafan, finns väl värre brott än att brumma runt med en hängpung på cykeln?! Hur lagliga är våra andra mopeder? Den minst otrimmade jag har är FM38an.. ;)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
Om det blir lagligt vet jag ej men motorn kommer att sitta på den ram som den alltid suttit på....
Den gick väldigt segt runt första varven, otroligt länge sen jag verkligen luktar på riktig/äkta 2T-bensin... ,
det fanns kvar i böjen till insuget......men svårt att få bort lukten från händer å fingrarna...
Gjort rent lite och slog i ny oljeblandad bensin körde runt motor flera grr. med skruvdragarern.
Filade till brytarna. Kollar gnistan, ingen gnista på T-stiftet....
Hmm in med pekfingret i tändstiftshylsan....på med skruvdragarern på svänghjulsmutern.....JODÅ efter en
mindre danns...där fanns det kräm...
Så ska man ej göra, köra utan tändstift. Då kan gnista kan hoppa inne i tändspolen och bränna sönder
kopparlindningen(tråden). men jag trodde ej att det skulle finnas nåt liv i tändsystemet.
Då har jag dom 3 sakerna för en provstart....Komperssion, Bensin & Gnista..
Kanske lite mycket gasoline....då det skvätter bra....***ler***...