Hej. Vart köper jag hastighetsmätardrivning VDO för mitt Grimeca-nav (framhjul) 19"-däck? Moppen är maxdrevad (15kug) EKF Sachs så kan ej använda original drivning i motorn. Tror jag i vart fall? För den går väl inte dreva om på något vis i kåpan eller mätaren smidigt?
Bästa hade hur som varit att få ner den till framhjulet. Någon som vet någon lösning och vad jag skall köpa?
har du 15 kugg fram och original bak, så kan det nog bli ganska rätt ändå.
det tråkiga är väl att det inte finns någon drivning monterad på EKF från fabrik.
så man måste då riva motorn och montera drivningen inne i växellådan.
du vet om hur nära kedjan kommer spärrstiftet med ett 15 kuggat framdrev?
minsta lilla kedjan klättrar på drevet så skadar man spärrstiftet.
dom som vill /behöver köra med stora framdrev brukar ibland göra en distans mellan växelkåpan och blocket.
Maxdrevad fram och bak 15, 28. Motorn klyver jag med lätthet om så behövas. Ingen originalmaskin detta inte.. 130km/h+
Men hade fortfarande vart gött att få till hastighet upp till 70km/h på mätare i vart fall. Gillar originalstuket för övrigt. Så cykeldator är inget alternativ.
baserat på gamla erfarenheter, och modern kunskap om hur fort(eller inte så fort)
moppen verkligen går med dom setuper man hade då.
jag skulle gissa att med en drivning i växellådan från en vanlig 4vxl, och en hastighetsmätarskala
från en zyndapp 100kmh mätare på orginalmätaren, så borde du vara hyfsat nära.
precisionen på orginalmätarna var ju miserabel.
min blueprintade/fusktrimmade 1279 gör 37 efter GPS, och mätaren visade 52 innan jag snodde den
till ett annat projekt.
när jag fått körkort en gång i tiden, så städade jag ut en massa moppedelar. (skrot tyckte man då,
idag hade det nog varit delar för minst 5000.)
men jag sparde dom bästa bitarna i form av en compact, med 4vxl, 4,3a 50cc, 19mm dellorto UA19,
14-26 drevning. den hastighetsmätaren visade ca 70, och efter en kompis amazonmätare gjorde den 85 kmh. amasonmätarna var kända som rejäla glädjemätare på den tiden.
Nästa sommar på badplatsen var det en femtonåring som skröt över sin mustang cobra med 70cc.
så jag åkte hem och hämtade compacten och så fick han upp till bevis. jag misstänkte att han var för lat att justera in optimalt? resultat? nästa sommar kom han med en compact med 60cc.
och ville ha returmatch. resultat? dellorton och en extra växel vann över 7 extra cc.
jag minns inte hur fort han trodde att hans compact gick, men det var mer än dom 70 som jag påstod att min gjorde.
GPS har väl dödat en och annan gammal myt om hur fort en moppe går.
det viktigaste om du letar drivning till framhjulet att att se till så den går åt rätt håll.
första försöket med min Erlan så fick jag tag i en drivning som gick åt fel håll. puch maxi??.
men jag skulle nog föredra det, för då visar hastighetsmätaren lika om man ändrar drevningen.
och 15-28 är inte max som går. gör du distans och flyttar ut växelkåpan så finns det upp till 17 kuggade drev i tyskland, och det går att tillverka mindre bakdrev än 28 kugg.
erlan
PS.
zyndapp 70cc på den gamla goda tiden var annorlunda än idag. bl.a. hade dom inte bostport.
0ch en sachs original 4,3a var vassare än en hobbex femhalva. 60cc var ovanligt då.
snabbaste moppen i ängelsberg genom tiderna anses vara en 50cc KS50.
lång nedförsbacke, 2 st på moppen, kör om korvkioskägaren från fagersta som håller bottengas på sin vw typ1 28hk bagge.