Nu kommer kanske de mest intressanta uppdateringarna för en stadig bottendel!
Tack Rolf!
VRM Rolf kontaktades och han hade en kolv som fungerar mycket bättre än originalkolven för detta projekt.
Den levererades. En kolv för YZ80 runt 93 års modell, en Pro-X kolv av yttersta kvalitet med mått 46.95mm.
Denna kolv har ringstyrningen direkt där man vill ha den mellan boost och en av överströmmarna.
Kolvringen är en tunn krom molybden ring.
Man måste punkta igen de två smörjhålen på avgassidan för en delad avgasport med brygga som inte finns på gilardoni cylindern.
När ni andra gör det, kom ihåg att alu med denna kiselhalt slår sig kolven väldigt lätt på avgassidan när man svetsar. Fint slippapper och bladmått om ni har en inbiten tiggare som eldar för mycket...
Det räcker att punkta och se till att kyla i mellan punktningarna....
Sedan får man korta körtlarna (ena eller båda har jag inte bestämt än) och göra de uttag som jag pratat om på insugssidan, viket borde varit där ifrån början.
När man gjort det har man en kolv av extrem kvalitet och en ringstyrning där den bör vara för det jag pratat om tidigare.
Men jag missade lite, den har en kolvbult som är 14mm

Men det är snarare en fördel visade det sig.
VRM Rolf fixade detta åter igen och det här är kanske den viktigaste uppdateringen i hela projektet!!
Det blev en riktigt stadig Samarin vevstake med bra lager. Med mig fick jag silverpläterade
kolvbultslager för både den nya med 14mm kolven och för ev annan med 12mm kolvbult.
När jag var i hans verkstad fick jag känna på en custom tillverkad vev för Zündapp tror jag det var till, oj vilken skillnad mot veka trim vevar...
Det hade varit kul att beställa ett custom Maxi vevparti med 45mm slag vilket hade varit idealiskt om man ändå hade tänkt höja cylindern men
den övningen lämnar jag till någon annans projekt att testa, det här har gått överstyr så det räcker ändå
Urtagen visas senare när jag fått resten av blocket på plats så jag kan rita och börja fila.