övrigt
Re: övrigt
Formatet var för stort för enheten för att ladda hem yamaha dt50r manualen i mobilen
Re: övrigt
Hade pengarna i mobilen.men.formatet var för stort för enheten tyvärrmarklundt skrev:Formatet var för stort för enheten för att ladda hem yamaha dt50r manualen i mobilen
Re: övrigt
Glömde nämna att det är inte mer värme i en eu moppebil än det är på en dt50r p.g av verkningsgraden i eu moppebilens diesel motor. I oslo är inte eu moppebilen populär p.g av diesel motorn och fler städer väntas följa efter olsos exempel. Alternativ finns till diesel motorn på eu moppebilen?
Re: övrigt
2-takts motorn kan få upp värmen i eu moppebilen och kraftigt sänka prislappen på eu moppebilen om cubiken är lagom stor t.e.x 125\250 c.c.m i pluggat skick med lomba sond och katalysator t.e.x
Re: övrigt
2-takts motorn har ju 88% värmeförluster som kan utnyttas till värme i eu moppebilen.fick jag oskäligt högt betyg ? 2,8 i betyg ?
Re: övrigt
Det vimlar av glädjeeffekter bland trimgrejer som många säljer ?
Re: övrigt
Håller med om det du skriver Tord.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Re: övrigt
Ja verkligen. Hade varit bra om den verkliga effekt var angiven istället.marklundt skrev:Det vimlar av glädjeeffekter bland trimgrejer som många säljer ?
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 698
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
Re: övrigt
Hej!
Konventionella tvåtaktare ser jag som uteslutna i mopedbilar på grund av sina utsläpp, PM, HC och CO2.
Dieselmotorn ligger mycket bättre till vad beträffande CO2, men PM och NOx är inte "direkt gynnsamma".
Inom en inte alltför avlägsen framtid torde de vara ersatta av exempelvis elektrifierade fordon.
Ur miljösynpunkt är dock apostlahästarna som vinner?
Konventionella tvåtaktare ser jag som uteslutna i mopedbilar på grund av sina utsläpp, PM, HC och CO2.
Dieselmotorn ligger mycket bättre till vad beträffande CO2, men PM och NOx är inte "direkt gynnsamma".
Inom en inte alltför avlägsen framtid torde de vara ersatta av exempelvis elektrifierade fordon.
Ur miljösynpunkt är dock apostlahästarna som vinner?
Re: övrigt
Jo.men.det finns ju katalysator försedda 2-taktare,kopplingen på dt50r,har haft 3 stycken med samma typ av koppling som tar 0% på dt50r eller inte alls ,en får använda gasen för att växla på dt50r svårast är det lägga i friläge när en ska tanka eller stanna ,frilägeslampan går ej lita på heller när en ska tanka eller stanna,din åsikt ?
Re: övrigt
Ska försöka få kopplingen åtgärdad,dom ska börja förbjuda skrevning,men.inte på mopeder och m:c,s ?
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 698
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
Re: övrigt
Hej!
Ärligt talat så har jag inte koll på vilka emissionskrav som gäller för mopedbilar.
Oavsett det, det är inte enkelt att få en konventionell tvåtaktare att bli speciellt ren.
Visserligen kommer en katalysator att ta en del "skit" men långt ifrån allt.
En riktigt avancerad tvåtaktkonstruktion med moderna diverse trix lär faktiskt bli riktigt hygglig...
Men, hur många nyproducerade bilar med tvåtaktsmotor ser vi idag?
Min Saab 9-5 M/2001 med 250 hästars 2.3 turbo släpper ut 0.04 g HC/km (totala kolväte) enligt ESC/ELR.
Vilket är, intressant nog, i princip dubbelt så mycket som din moped.
Det bör tilläggas att detta förstår bara är en liten skärva av sanningen, emissioner är avsevärt mer komplext än så.
Tänk så enkel en elektrifierad mopedbil blir, elmaskiner integrerade i naven, kraftelektronik mindre än en ½-liters glasspaket och en ackumulator-enhet.
Ärligt talat så har jag inte koll på vilka emissionskrav som gäller för mopedbilar.
Oavsett det, det är inte enkelt att få en konventionell tvåtaktare att bli speciellt ren.
Visserligen kommer en katalysator att ta en del "skit" men långt ifrån allt.
En riktigt avancerad tvåtaktkonstruktion med moderna diverse trix lär faktiskt bli riktigt hygglig...
Men, hur många nyproducerade bilar med tvåtaktsmotor ser vi idag?
Min Saab 9-5 M/2001 med 250 hästars 2.3 turbo släpper ut 0.04 g HC/km (totala kolväte) enligt ESC/ELR.
Vilket är, intressant nog, i princip dubbelt så mycket som din moped.
Det bör tilläggas att detta förstår bara är en liten skärva av sanningen, emissioner är avsevärt mer komplext än så.
Tänk så enkel en elektrifierad mopedbil blir, elmaskiner integrerade i naven, kraftelektronik mindre än en ½-liters glasspaket och en ackumulator-enhet.
Re: övrigt
Men.då har vi batterierna,om det gick ta elen via radiovågorna istället för via batterier ?
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 698
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
Re: övrigt
Japp, hur man än vänder o vrider på saken så hittar man alltid något nytt problem.marklundt skrev:Men.då har vi batterierna,om det gick ta elen via radiovågorna istället för via batterier ?
Själv ser jag inte nå't större problem med batteri och att de behöver laddas.
Visserligen tar det idag längre tid att tanka ett elfordon för att komma en viss sträcka jämfört med t.ex. bensin eller diesel.
Huruvida detta är ett problem eller ej finns det olika åsikter om.
Re: övrigt
Då hade en kunnat köra jorden runt utan laddningmarklundt skrev:Men.då har vi batterierna,om det gick ta elen via radiovågorna istället för via batterier ?