övrigt
Re: övrigt
Nu har dt50r rullat tur och retur norsjötätort över 49.200km utan fikapaus nonstopp
Re: övrigt
Ingen paus av nåt slag och i 2 timmar nonstop i 45km\h.däcken sköter steppardansen åt en medans en kör hela tiden som sagt var och stenhård fjädringmarklundt skrev:Nu har dt50r rullat tur och retur norsjötätort över 49.200km utan fikapaus nonstopp
Re: övrigt
Ska motoreffekterna stämma så behöver en,en bromsbänk eller en biologisk datamaskin ? Nu har jag kört tur och retur svansele och dt50r har rullat 100km till,dt50r behöver sina kylarvingar p.g av vätskekylningen
Re: övrigt
Dt50r gör 57km\h som mest och det enda som skulle hända om jag tog bort avgaspluggen är att jag skulle få lite mera vrid ur motorn möjligen utan uppväxling i trafiken samt att motorn skulle gå kallare ? Det är allt som möjligen skulle hända ?
Re: övrigt
Dt50r har rullat 49.393km.för att dt50r ska göra 74-75km\h måste både avgaspluggen tas bort och 15kugg framdrev monteras.men.jag tänker varken demontera avgaspluggen eller montera 15kugg mc framdrev på dt50r,har varit ute och nöjeskört i dag tur och retur sandfors i dag
Re: övrigt
Skulle hemi topplock funka på 4-taktare på 50c.c.m
Re: övrigt
Om du menar att toppen har hemisfäriskt förbränningsrum så skulle det fungera. Jag tror inte att det är vanligt längre på 4T motorer. Om jag minns rätt gick man ifrån det p.g.a. hög bränsleförbrukning jämfört med modernare toppar med s.k. klämspalt. Man menade att soppan till viss del blåser rakt igenom förbränningsrummet men jag vet inte om det stämmer.
Här är lite mer info om hemisfäriskt förbränningsrum https://en.wikipedia.org/wiki/Hemispher ... on_chamber" onclick="window.open(this.href);return false;
Det nämns inget direkt om att konstruktionen ger dålig bränslekonomi utan man pekar mer på andra saker som att det är svårt att få in fler än två ventiler som gör att de två som används blir stora och inte medger lika höga varvtal som en motor med fler och mindre ventiler.
Ytterligare en artikel som pekar på problem att arrangera många ventiler men inte säger något om förbrukning.
http://auto.howstuffworks.com/hemi2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Här är lite mer info om hemisfäriskt förbränningsrum https://en.wikipedia.org/wiki/Hemispher ... on_chamber" onclick="window.open(this.href);return false;
Det nämns inget direkt om att konstruktionen ger dålig bränslekonomi utan man pekar mer på andra saker som att det är svårt att få in fler än två ventiler som gör att de två som används blir stora och inte medger lika höga varvtal som en motor med fler och mindre ventiler.
Ytterligare en artikel som pekar på problem att arrangera många ventiler men inte säger något om förbrukning.
http://auto.howstuffworks.com/hemi2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: övrigt
Bättre förbränning är tanken,mindre oförbrännt för miljön ? 7 ventiler är ju max,på yamaha dt50r är det däcken som står för vibbarna mest i trafiken.men.det tar man igen på vintern istället ? Med hemi räcker det kanske med halva hp eller hälften så stor cubik ?på dt50r räcker det med slätare däcksmönster och 15 kuggars mc framdrev för att den ska orka göra 74km\h vid 7.600rpm och gå snålare i trafiken och sluta vibbrera ?
Re: övrigt
Idén med s.k klämspalt (squish area) som de flesta toppar har i.s.f. hemisfäriskt förbränningsrum är att bränsle/luftblandningen ska bli mer turbulent (virvelbildas) och finfördelad. På det sättet blir förbränningen snabbare och kraften kan koncentreras där den gör mest nytta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Squish_(piston_engine" onclick="window.open(this.href);return false;)
https://en.wikipedia.org/wiki/Squish_(piston_engine" onclick="window.open(this.href);return false;)
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: övrigt
Har hemi testats på moped och mc motorer ?
Re: övrigt
Dt50r,s effekt blåsa är bara ett rör under värmeskyddet och skyddsplåten
?

Re: övrigt
Katalysatorn på dt50r innehåller silver och jag har ett blindrör på yamaha dt50r ?
Re: övrigt
Ja det var nog t.o.m. vanligt förr innan någon kom på att det blir bättre med topp med klämspalt på 2T. Även nya toppar har ju hemisfäriskt förbränningsrum i mitten men omges av den s.k. klämspalten nära cylinderväggen för att trycka in bränsle/luftblandningen mot stiftet.marklundt skrev:Har hemi testats på moped och mc motorer ?
Här ser du en modern topp från insidan.
- Bilagor
-
- SOLTOPP-3.jpg (110.42 KiB) Visad 3353 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: övrigt
Det här blindröret på yamaha dt50r,är inte det den 3:e pluggningen på dt50r ?
Re: övrigt
4: pluggningen är väl utväxlingen.det är väl därför kopplingen tar knappt ?