Dagens bild eller detta hände idag

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Raketsport »

Fick besök av Puchlasse idag som är trakter för Raketrallyt. Sedan blåste vi in till motormuseet och fixade tält inför helgen. Där mekades det också med moppe inför rallyt.
IMG_20170713_203917.jpg
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

I dag händer inte något speciellt. Men det är just det som är grejen, att bara kunna ta det lugnt och mysa.

När jag satt på altanen och fikade i morse i det fina vädret och den sköna luften kom tanken på samma sätt som så många gå ger tidigare - fy fan vad skönt att slippa jobba :D Så här i efterhand är det tur att man inte fattade hur bra man mår av att slippa gå till ett jobb varje dag. Det är inte lika för alla. En del saknar jobbet sedan och det är inget konstigt att det kan bli så men nästan alla jag känner som har slutat går omkring med ett saligt flin och är gladare och mer harmoniska än när de jobbade. Det vore skönt om det kunde vara för evigt men det gör det inte så det ska inte få finnas en minut av tvång eller liknande. Lite tvång finns ju som att betala räkningar en gång per månad och flytta fram soptunnorna varannan vecka. Men det är smällar man får ta :wink: Annat som man kanske inte tyckte var så kul förut som att klippa gräset m.m. är helt okey nu eftersom man gör det om och när man vill.

För första gången på många år har vi inte kommit iväg på någon Europaresa än. Jag tror att det beror på att det är så skönt att vara hemma och man inte längre har några flyktbehov när man slipper lönearbete. Det har också att göra med att man kan resa när man vill och behöver inte pressa in det i en viss period. Nu kan man först njuta av den fina sommaren här och sedan dra iväg lite senare. England och Skottland vore kul igen, alperna är aldrig fel, ett besök i Paris med stopp efter kanalkusten (inspirerad av Colvette och Conrad) lockar. Ja man är som en åsna mellan hötappar. Så, vid osäkerhet - gör ingenting alls och låt det mogna.

Sedan finns ju andra måsten som t.ex. en konstant sökning efter mer effekt och prestanda på moppen. Zundappen med portad Polini80 kommer att Reedkonverteras efter backtävlingen i Hallsta den 29/7. Reedkit beställt och skickat av http://www.mopedrenovering.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilagor
121899894-origpic-8ff142.jpg
121899894-origpic-8ff142.jpg (36.58 KiB) Visad 3563 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Micke S skrev:I dag händer inte något speciellt. Men det är just det som är grejen, att bara kunna ta det lugnt och mysa.

När jag satt på altanen och fikade i morse i det fina vädret och den sköna luften kom tanken på samma sätt som så många gå ger tidigare - fy fan vad skönt att slippa jobba :D Så här i efterhand är det tur att man inte fattade hur bra man mår av att slippa gå till ett jobb varje dag. Det är inte lika för alla. En del saknar jobbet sedan och det är inget konstigt att det kan bli så men nästan alla jag känner som har slutat går omkring med ett saligt flin och är gladare och mer harmoniska än när de jobbade. Det vore skönt om det kunde vara för evigt men det gör det inte så det ska inte få finnas en minut av tvång eller liknande. Lite tvång finns ju som att betala räkningar en gång per månad och flytta fram soptunnorna varannan vecka. Men det är smällar man får ta :wink: Annat som man kanske inte tyckte var så kul förut som att klippa gräset m.m. är helt okey nu eftersom man gör det om och när man vill.

För första gången på många år har vi inte kommit iväg på någon Europaresa än. Jag tror att det beror på att det är så skönt att vara hemma och man inte längre har några flyktbehov när man slipper lönearbete. Det har också att göra med att man kan resa när man vill och behöver inte pressa in det i en viss period. Nu kan man först njuta av den fina sommaren här och sedan dra iväg lite senare. England och Skottland vore kul igen, alperna är aldrig fel, ett besök i Paris med stopp efter kanalkusten (inspirerad av Colvette och Conrad) lockar. Ja man är som en åsna mellan hötappar. Så, vid osäkerhet - gör ingenting alls och låt det mogna.

Sedan finns ju andra måsten som t.ex. en konstant sökning efter mer effekt och prestanda på moppen. Zundappen med portad Polini80 kommer att Reedkonverteras efter backtävlingen i Hallsta den 29/7. Reedkit beställt och skickat av http://www.mopedrenovering.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Intressant reflektion om "livet efteråt", jag är kvar i "slavfällan" men jag ser faktiskt slutet redan... :D
Blir 57 i September och planen är satt, går i pension årsskiftet 2022- 2023, då är jag 62 år och tre månader.

Kan tyckas bisarrt att ha planen klar redan men jag har valt att göra så, jag hoppas att det går att genomföra.
Det finns kanske en risk att man trubbas av de sista åren men det hoppas jag inte.
Jag trivs bra på jobbet, känner att jag har en viktig uppgift (utbilda installatörer på dörrautomatik) och det finns mycket utmaningar kvar...

Se till att komma iväg till Frankrike och se det du vill se, nästa sommar väntar ju Route66.
HSE

Inlägg av HSE »

Har ju varit pensionär några år nu och det är ju toppen att slippa tvånget att gå upp på morgonen och åka till jobbet oavsett väder. Samtidigt saknar jag arbetskamraterna, kontakterna och att tala engelska varje dag, det sista kanske är lite udda men så är det faktist :shock: :shock: Det som störde mig mest är ju att företaget tvingade mig att sluta, jag förstår dem till viss del, finns gott om 67 åringar som inte hänger med vare sig i tempo eller teknik och för att inte såra känslor och sparka en del så sätter de en gräns för alla... Men jag gillar inte tvång i några former. Jag hade väl gått ändå vid det här laget då frugan gick i pension redan inan mig. Det förvånande tycker jag nu är hur lite det känns som man får gjort trots att man inte har ett Jobb som tar bort en 9-10 timmar om dagen. Inte hunnit mr mycket annat än jobba med trädgården i sommar...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Samma här att det blir inte mycket gjort men det är skönt och inget som stör. Ja engelskan lär ju rosta. Jag skrev nästan allt på Engelska på jobbet eftersom det var koncernspråk och använde det mycket i kontakter med kunder.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE

Inlägg av HSE »

Skriftlig Engelska håller jag igång genom att läsa På engelska varje vecka men tala blir det sämre med... Var ut till Malmön idag, speciellt med den bohuslänska skärgården. Min svärfar var ju med och högg sten och medverkade till att ön är fylld med skrotsten idag. Synd att han inte längre är med oss :(
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Vilken dag!
Världens bästa väder på Raketrallyt.
IMG_20170715_104717.jpg
IMG_20170715_141014.jpg
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Adjöss fasta telenätet. inte för att vi brukat dig på många år så var du nödvändig en gång i tiden och på gränsen till missbrukad av många tonåringar.
IMG_20170717_145921.jpg
//Jossan
Josefine Andersson
HSE

Inlägg av HSE »

Strålande sol och 24,9 grader varmt idag. Tog en flygtur på morgonen,nästan vindstilla :D
DSCN5468.JPG
DSCN5468.JPG (127.8 KiB) Visad 3280 gånger
.
DSCN5469.JPG
DSCN5469.JPG (129.16 KiB) Visad 3280 gånger
.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Håller på att hosta upp lungorna (klar överdrift). Vilken av nedanstående förkyld persontyp retar ni er på?
Jag hade svårt att välja bland tre av dem.
http://www.expressen.se/halsoliv/6-fork ... ar-oss-pa/" onclick="window.open(this.href);return false;
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det blir nog trean så nu slipper jag reta mig mer :-)
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Jag valde mellan 2,3 och 5, men det blev den sista. En hostning rakt i nyllet är inte vad jag drömmer om.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

En grej som man kan bli lite störd av är när småbarn skriker i affärer så att taket nästan lyfter. Fast jag tar det som träning i stresstålighet och visar inget för det är säkert jobbigt för föräldrarna och ingen mening att öka deras bekymmer.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

En sak som stör mig är när både barn och vuxna slänger sig upp på fordon på vår mopedloge eller på motormuseet utan att fråga.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Redigerar för fullt.
IMG_20170722_164335.jpg
//Jossan
Josefine Andersson