Koppling, Husqvarna Roulette Populär -58

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
alqz

Koppling, Husqvarna Roulette Populär -58

Inlägg av alqz »

Hej!
Håller på att skruva ihop kopplingen på en Husqvarna Populär från -58, alltså en en växlad.
Förstår dock inte riktigt hur grejerna ska sitta fast, bifogar en bild.

Dom två muttrarna som är i den gröna ringen, ska dom dras så hårt att kopplingen precis ligger fritt, eller ska dom sitta lösare än så?
Och dom i den röda ringen, ska dom skruvar i bott så yttre tryckskivan ligger så långt ner den kan?

Problemet jag har nu är att om jag skruvar ner muttrarna i den gröna ringen så långt jag kan, så att lamellen ligger tajt men ändå går runt, så kan ja inte få på dom muttrarna som är i röda ringen mer än ett par gängvarv. Och skruvar jag inte ner muttrarna i den gröna ringen så glappar hela paketet på axeln, men det går att skruva ner dom i röda ringen lite till...
Hoppas ni förstår vad jag menar!
Bilagor
hva_40_44cc 004.jpg
HSE

Re: Koppling, Husqvarna Roulette Populär -58

Inlägg av HSE »

Har inte skruvat på just den motorn men rent allmänt så skall alla dessa muttrar dras åt tills de bottnar och sedan helst med föreskrivit moment. Kopplingen skall vara fast så den kan överföra motorns vridmoment tills man frikopplar genom att påverka armen som trycker in stången 1 i mitten av kopplings centrumet, då frigörs lamellerna.
alqz

Re: Koppling, Husqvarna Roulette Populär -58

Inlägg av alqz »

Okej, jo det låter ju rimligt!
Men skruvar jag ner dom muttrarna i gröna ringen i bott, så sticker axeln upp så mycket att bricka nr. 4 tar den när man skruvar dit dom muttrarna i röda ringen...

Jag måste ha missat något!

Edit: Jo visst fasen saknas grejer för mig, bricka nr. 14 har jag inte. Står att den ska vara 12x22, men inte hur tjock den ska vara...
Skriv svar