spackel problem

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
mocklarn

spackel problem

Inlägg av mocklarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej!
jag tänkte spackla min kromade tank till 50ss och sedan lacka...
så nu undrar jag om ni har något riktigt bra tips om vilket spackel som är best lämpat till detta sorts arbete??

tacksam för svar :D
mvh mocklarn <!-- </EdIndex> --></div>
901264

Inlägg av 901264 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej,

Är en glad amatör när det gäller lackering, men är intresserad och har praktiserat hos en billackerare.

Mitt tips är att buckla ut tanken så mycket som möjligt.
Ju tunnare skikt spackel som behövs desto bättre.

Smart sätt att fixa ett mothåll till en tank är att ha en stadig stång, som vinklar sig i toppen. Sen en hård slät kula fastskruvad på toppen.
Den måste ju komma igenom tankhålet...
Sen monterar man upp en laserpekare så den lyser på kulans centrum.
När man sen trär på tanken så markerar laser var kulan/mothållet finns.

Är det bara små repor så borde det räcka med ett en-komp akrylspackel, dvs ingen spackling för att forma tanken utan bara få slät yta innan grundfärg. Annars 2-komp.
Jobbade med Plastic Padding 2000 hos billackeraren, men vet inte om det säljs som konsumentförpackning. Tätt och lättslipat.

Fast du menar kanske hur det ska fästa i kromet ? <!-- </EdIndex> --></div>
mocklarn

Inlägg av mocklarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tack för svaret :wink:
jo ja tänkte att det både skulle fästa på kromet, men även gå att forma till vissa lagom djupa bucklor som inte går att räta...
men vad vet jag man är kanske tvungen att blästra tanken för att det ska fästa bra ??
går det bättre att spackla så att spacklet sitter kvar om kromet är blästrat??

901264

Inlägg av 901264 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har tyvärr ingen erfarenhet av spackla på krom, men onekligen måste ytan ruggas/revas på nåt sätt.
Och absolut inga fettfläckar från fingrar o.dyl kvar...
Har du nån billackerare du kan fråga ?

Tänkte på att vid ren plåt, så brukade, han jag var hos, spackla på plåten om det behövdes och lägga etsande primer (wash-primer) efteråt.
Men det berodde på de lacker han använde sa han.
Tror att andra fabrikat kan rekommendera att lägga wash-primer först och sen spackla (med deras spackel oftast) efteråt.
Etsande washprimer på ruggat krom och spackel på det tänkte jag...

Det är sånt här som gör att man ska hålla sig till samma fabrikat för att lacken inte ska resa sig eller reagera på nåt annat konstigt sätt.

Tipro billack i Värmland är annars några du kan ringa/maila.
http://www.tipro.se/

Lycka till ! <!-- </EdIndex> --></div>
Esso

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
901264 skrev:Har du nån billackerare du kan fråga ?
Jag tror nog att Mona kan svara på det här :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
mocklarn

Inlägg av mocklarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tack för alla svar :wink:

var kan man få tag på Mona här på forumet da?? :roll:

Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mona är min sambo, efter att ha ruskat liv i henne oregonian_mornincoffee.gif säger hon så här:

Plastic-Padding funkar bra, och deras metallspackel har vi provat på plåtrent. Det finns att köpa på ex. Claes Ohlsson, Jula.

Eftersom det är kromat så ska du slipa ordentligt. Grundfärgen o spacklet fäster inte bra på krom. Hon rekommenderar att slipa med maskin i första hand eftersom kromet är hårt och sedan handslipa.
SE guiden på vår hemsida om slipning o lackering, som hon skrivit: http://www.raketsport.com/lackering.htm <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
peter/gbg

lack

Inlägg av peter/gbg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->om du mattar ner kromet genom att glasblästra ytan mjukt så att du inte går igenom kromet så kan du använda glasfiberspackel till dom värsta skadorna sen använder du ett finspackel till det sista, då det inte går att finspackla med glasfiber, sen kan du lacka men du skall och måste använda spackel från samma tillverkare då skall det funka,
hoppas jag inte trampar nån på tårna nu men så här har jag gjort och det fungerar utmärkt :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inga tår skadade. :D Det låter som ett utmärkt sätt. Blästring är säkert bra på den tanken som har urskålning för knäna.

Om man nu ska slipa med maskin ska man ha inte ha rondell eller vinkelslip utan en enkom ocilerandemaskin för sådanna här arbeten med fint papper. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar