Cylinderfråga! Vilket trim?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Naeri skrev:Har nu plöjt igenom hela forumet för att få svar på vilken cylinder som är att föredraom man vill ha lite sprutt på sin 2petade sachs. Runt 60 knutar känns som en lagom fart för en annars helt original 1137 stummis från -61.
På min Compact -72:a 2-växlad körde jag med en sk membrancylinder från en norsjö chopper när jag körde med den som åretrunt moppe till och från jobbet för några år sedan. Den var borrad till 41 mm och hade 13 mm membran (finns även 10 mm membran). Ett topplock med centrerat stift tillsammans med en 12 mm förgasare och orginal avgassystem och 13 kugg på framdrevet hamnade man på ca 55+. Men härligt råstark. Värdesatte mer råstyrkan som blev av denna uppsättning än en högre toppfart. Körde även med 14 kugg fram på några mopperallyn för lite högre toppfart <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mallgroda skrev:
Naeri skrev:Har nu plöjt igenom hela forumet för att få svar på vilken cylinder som är att föredraom man vill ha lite sprutt på sin 2petade sachs. Runt 60 knutar känns som en lagom fart för en annars helt original 1137 stummis från -61.
På min Compact -72:a 2-växlad körde jag med en sk membrancylinder från en norsjö chopper när jag körde med den som åretrunt moppe till och från jobbet för några år sedan. Den var borrad till 41 mm och hade 13 mm membran (finns även 10 mm membran). Ett topplock med centrerat stift tillsammans med en 12 mm förgasare och orginal avgassystem och 13 kugg på framdrevet hamnade man på ca 55+. Men härligt råstark. Värdesatte mer råstyrkan som blev av denna uppsättning än en högre toppfart. Körde även med 14 kugg fram på några mopperallyn för lite högre toppfart
Håller med Mallgroda , membrancylle är att föredra om man inte vill synas med trim , går att åka utan att varva <!-- </EdIndex> --></div>
vihan
Inlägg: 177
Blev medlem: 23 jul 2009, 23:00
Ort: Skåne

Inlägg av vihan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vad gjorde han med 14 drev fram då? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
vihan skrev:vad gjorde han med 14 drev fram då?
Ca 60 km/h <!-- </EdIndex> --></div>
flora
Inlägg: 998
Blev medlem: 13 sep 2009, 23:00
Ort: Linköping

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du har väl den lilla päroncylindern på din original då finns det 3½hkr som ser exakt likadana ut och sedan en 12 mm förgasare och 13 drev fram då gör den ca 50-55 km/h.
Sedan fnns ju den tidiga päroncylindern utan plugg, den var strypt i utblåset men då måste du ta upp utblåset.
Problemet jag hade när jag använde membrancylinder var att luftburken in fick plats den kom för långt bak då får man använda den korta burken eller burken till kyrkportaren den är kortare <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag höjde utblåset på en päroncylinder (denn utan plugg)och satte i 41 mm kolv desutom gjorde jag två extra överströmmare. Den gör 55, Trepetad hanväxlad. <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
flora skrev:Du har väl den lilla päroncylindern på din original då finns det 3½hkr som ser exakt likadana ut och sedan en 12 mm förgasare och 13 drev fram då gör den ca 50-55 km/h.
Sedan fnns ju den tidiga päroncylindern utan plugg, den var strypt i utblåset men då måste du ta upp utblåset.
Problemet jag hade när jag använde membrancylinder var att luftburken in fick plats den kom för långt bak då får man använda den korta burken eller burken till kyrkportaren den är kortare
Eller som "Lason" som kör med paddförgasare <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
flora skrev:Du har väl den lilla päroncylindern på din original då finns det 3½hkr som ser exakt likadana ut och sedan en 12 mm förgasare och 13 drev fram då gör den ca 50-55 km/h.
Sedan fnns ju den tidiga päroncylindern utan plugg, den var strypt i utblåset men då måste du ta upp utblåset.
Problemet jag hade när jag använde membrancylinder var att luftburken in fick plats den kom för långt bak då får man använda den korta burken eller burken till kyrkportaren den är kortare
Trodde det bara vara rykten att det fanns en längre luftburk :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
nissebro1
Inlägg: 117
Blev medlem: 01 nov 2009, 00:00

Cylinder. Trim:

Inlägg av nissebro1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mallgroda skrev:
Naeri skrev:Har nu plöjt igenom hela forumet för att få svar på vilken cylinder som är att föredraom man vill ha lite sprutt på sin 2petade sachs. Runt 60 knutar känns som en lagom fart för en annars helt original 1137 stummis från -61.
På min Compact -72:a 2-växlad körde jag med en sk membrancylinder från en norsjö chopper när jag körde med den som åretrunt moppe till och från jobbet för några år sedan. Den var borrad till 41 mm och hade 13 mm membran (finns även 10 mm membran). Ett topplock med centrerat stift tillsammans med en 12 mm förgasare och orginal avgassystem och 13 kugg på framdrevet hamnade man på ca 55+. Men härligt råstark. Värdesatte mer råstyrkan som blev av denna uppsättning än en högre toppfart. Körde även med 14 kugg fram på några mopperallyn för lite högre toppfart
Vad är en membrancylinder? Hur skiljer den sig från en vanlig cylinder? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vanligaste cylindern på en gammelmoppe är kolvsyrt insug, (där förgasaren sitter.) Det betyder att när kolven går upp bildas ett undertryck under kolven i vevhuset. När den kommer till ett visst läge på väg upp öppnar den ett hål (insuget) och drar in bränsleluftblandningen. Den tiden kan man ändra att öppna tidigare och är en del i trimmningen.
Membraninsuget är i princip ett hål i en skiva där det sitter en tunn plåt eller fiberskiva (menbran) på den sidan som är mot kolven, när undertrycket bildas öppnar menbranet och bränsleblandningen paserar.
När kolven sedan går ner bildas ett övertryck i vevhuset och menbranet stänger hålet.
Fördelen med membran är att det öppnar hela tiden som det fins undertryck i vevhuset, mot kolvstyrt insug som står öppet en liten del av tiden när kolven går ner. Sachs membran cylinder har två hål i insuget.
Dom här öppettiderna mäter man i grader på vevaxeln, alltså kolvens läge i cylindern.
Conrad <!-- </EdIndex> --></div>
nissebro1
Inlägg: 117
Blev medlem: 01 nov 2009, 00:00

Cylinderfråga. Trim.

Inlägg av nissebro1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Vanligaste cylindern på en gammelmoppe är kolvsyrt insug, (där förgasaren sitter.) Det betyder att när kolven går upp bildas ett undertryck under kolven i vevhuset. När den kommer till ett visst läge på väg upp öppnar den ett hål (insuget) och drar in bränsleluftblandningen. Den tiden kan man ändra att öppna tidigare och är en del i trimmningen.
Membraninsuget är i princip ett hål i en skiva där det sitter en tunn plåt eller fiberskiva (menbran) på den sidan som är mot kolven, när undertrycket bildas öppnar menbranet och bränsleblandningen paserar.
När kolven sedan går ner bildas ett övertryck i vevhuset och menbranet stänger hålet.
Fördelen med membran är att det öppnar hela tiden som det fins undertryck i vevhuset, mot kolvstyrt insug som står öppet en liten del av tiden när kolven går ner. Sachs membran cylinder har två hål i insuget.
Dom här öppettiderna mäter man i grader på vevaxeln, alltså kolvens läge i cylindern.
Conrad
TACK CONRAD :P :P ! <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja visst en tvåtaktare kräver varvet. Svarade ang drevning men det blev fel <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar