På min Compact -72:a 2-växlad körde jag med en sk membrancylinder från en norsjö chopper när jag körde med den som åretrunt moppe till och från jobbet för några år sedan. Den var borrad till 41 mm och hade 13 mm membran (finns även 10 mm membran). Ett topplock med centrerat stift tillsammans med en 12 mm förgasare och orginal avgassystem och 13 kugg på framdrevet hamnade man på ca 55+. Men härligt råstark. Värdesatte mer råstyrkan som blev av denna uppsättning än en högre toppfart. Körde även med 14 kugg fram på några mopperallyn för lite högre toppfart <!-- </EdIndex> --></div>Naeri skrev:Har nu plöjt igenom hela forumet för att få svar på vilken cylinder som är att föredraom man vill ha lite sprutt på sin 2petade sachs. Runt 60 knutar känns som en lagom fart för en annars helt original 1137 stummis från -61.
Cylinderfråga! Vilket trim?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Håller med Mallgroda , membrancylle är att föredra om man inte vill synas med trim , går att åka utan att varva <!-- </EdIndex> --></div>mallgroda skrev:På min Compact -72:a 2-växlad körde jag med en sk membrancylinder från en norsjö chopper när jag körde med den som åretrunt moppe till och från jobbet för några år sedan. Den var borrad till 41 mm och hade 13 mm membran (finns även 10 mm membran). Ett topplock med centrerat stift tillsammans med en 12 mm förgasare och orginal avgassystem och 13 kugg på framdrevet hamnade man på ca 55+. Men härligt råstark. Värdesatte mer råstyrkan som blev av denna uppsättning än en högre toppfart. Körde även med 14 kugg fram på några mopperallyn för lite högre toppfartNaeri skrev:Har nu plöjt igenom hela forumet för att få svar på vilken cylinder som är att föredraom man vill ha lite sprutt på sin 2petade sachs. Runt 60 knutar känns som en lagom fart för en annars helt original 1137 stummis från -61.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du har väl den lilla päroncylindern på din original då finns det 3½hkr som ser exakt likadana ut och sedan en 12 mm förgasare och 13 drev fram då gör den ca 50-55 km/h.
Sedan fnns ju den tidiga päroncylindern utan plugg, den var strypt i utblåset men då måste du ta upp utblåset.
Problemet jag hade när jag använde membrancylinder var att luftburken in fick plats den kom för långt bak då får man använda den korta burken eller burken till kyrkportaren den är kortare <!-- </EdIndex> --></div>
Sedan fnns ju den tidiga päroncylindern utan plugg, den var strypt i utblåset men då måste du ta upp utblåset.
Problemet jag hade när jag använde membrancylinder var att luftburken in fick plats den kom för långt bak då får man använda den korta burken eller burken till kyrkportaren den är kortare <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 801
- Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
- Ort: Oskarshamn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Eller som "Lason" som kör med paddförgasare <!-- </EdIndex> --></div>flora skrev:Du har väl den lilla päroncylindern på din original då finns det 3½hkr som ser exakt likadana ut och sedan en 12 mm förgasare och 13 drev fram då gör den ca 50-55 km/h.
Sedan fnns ju den tidiga päroncylindern utan plugg, den var strypt i utblåset men då måste du ta upp utblåset.
Problemet jag hade när jag använde membrancylinder var att luftburken in fick plats den kom för långt bak då får man använda den korta burken eller burken till kyrkportaren den är kortare
Har inte vettet att sluta med moppar.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Trodde det bara vara rykten att det fanns en längre luftburkflora skrev:Du har väl den lilla päroncylindern på din original då finns det 3½hkr som ser exakt likadana ut och sedan en 12 mm förgasare och 13 drev fram då gör den ca 50-55 km/h.
Sedan fnns ju den tidiga päroncylindern utan plugg, den var strypt i utblåset men då måste du ta upp utblåset.
Problemet jag hade när jag använde membrancylinder var att luftburken in fick plats den kom för långt bak då får man använda den korta burken eller burken till kyrkportaren den är kortare

Cylinder. Trim:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Vad är en membrancylinder? Hur skiljer den sig från en vanlig cylinder? <!-- </EdIndex> --></div>mallgroda skrev:På min Compact -72:a 2-växlad körde jag med en sk membrancylinder från en norsjö chopper när jag körde med den som åretrunt moppe till och från jobbet för några år sedan. Den var borrad till 41 mm och hade 13 mm membran (finns även 10 mm membran). Ett topplock med centrerat stift tillsammans med en 12 mm förgasare och orginal avgassystem och 13 kugg på framdrevet hamnade man på ca 55+. Men härligt råstark. Värdesatte mer råstyrkan som blev av denna uppsättning än en högre toppfart. Körde även med 14 kugg fram på några mopperallyn för lite högre toppfartNaeri skrev:Har nu plöjt igenom hela forumet för att få svar på vilken cylinder som är att föredraom man vill ha lite sprutt på sin 2petade sachs. Runt 60 knutar känns som en lagom fart för en annars helt original 1137 stummis från -61.
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vanligaste cylindern på en gammelmoppe är kolvsyrt insug, (där förgasaren sitter.) Det betyder att när kolven går upp bildas ett undertryck under kolven i vevhuset. När den kommer till ett visst läge på väg upp öppnar den ett hål (insuget) och drar in bränsleluftblandningen. Den tiden kan man ändra att öppna tidigare och är en del i trimmningen.
Membraninsuget är i princip ett hål i en skiva där det sitter en tunn plåt eller fiberskiva (menbran) på den sidan som är mot kolven, när undertrycket bildas öppnar menbranet och bränsleblandningen paserar.
När kolven sedan går ner bildas ett övertryck i vevhuset och menbranet stänger hålet.
Fördelen med membran är att det öppnar hela tiden som det fins undertryck i vevhuset, mot kolvstyrt insug som står öppet en liten del av tiden när kolven går ner. Sachs membran cylinder har två hål i insuget.
Dom här öppettiderna mäter man i grader på vevaxeln, alltså kolvens läge i cylindern.
Conrad <!-- </EdIndex> --></div>
Membraninsuget är i princip ett hål i en skiva där det sitter en tunn plåt eller fiberskiva (menbran) på den sidan som är mot kolven, när undertrycket bildas öppnar menbranet och bränsleblandningen paserar.
När kolven sedan går ner bildas ett övertryck i vevhuset och menbranet stänger hålet.
Fördelen med membran är att det öppnar hela tiden som det fins undertryck i vevhuset, mot kolvstyrt insug som står öppet en liten del av tiden när kolven går ner. Sachs membran cylinder har två hål i insuget.
Dom här öppettiderna mäter man i grader på vevaxeln, alltså kolvens läge i cylindern.
Conrad <!-- </EdIndex> --></div>
Cylinderfråga. Trim.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
! <!-- </EdIndex> --></div>
TACK CONRADConrad Engström skrev:Vanligaste cylindern på en gammelmoppe är kolvsyrt insug, (där förgasaren sitter.) Det betyder att när kolven går upp bildas ett undertryck under kolven i vevhuset. När den kommer till ett visst läge på väg upp öppnar den ett hål (insuget) och drar in bränsleluftblandningen. Den tiden kan man ändra att öppna tidigare och är en del i trimmningen.
Membraninsuget är i princip ett hål i en skiva där det sitter en tunn plåt eller fiberskiva (menbran) på den sidan som är mot kolven, när undertrycket bildas öppnar menbranet och bränsleblandningen paserar.
När kolven sedan går ner bildas ett övertryck i vevhuset och menbranet stänger hålet.
Fördelen med membran är att det öppnar hela tiden som det fins undertryck i vevhuset, mot kolvstyrt insug som står öppet en liten del av tiden när kolven går ner. Sachs membran cylinder har två hål i insuget.
Dom här öppettiderna mäter man i grader på vevaxeln, alltså kolvens läge i cylindern.
Conrad


-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund