Bing 1/10/90 till Flinta; med eller utan trottelnål?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Matte

Bing 1/10/90 till Flinta; med eller utan trottelnål?

Inlägg av Matte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har via Tradyra köpt en Bing-förgasare till Flintan inför kommande filningsövningar. Nu är det så att i denna sitter det en vanlig Bing-trottel, gjord för trottelnål, fast själva nålen saknas. I förgasaren däremot sitter det ett spridarmunstycke för trottel utan nål.

Vad är smartast; Att försöka få fatt på en Bing-trottel utan nål eller helt enkelt byta spridarmunstycket till ett nytt avsett för nålad trottel? <!-- </EdIndex> --></div>
Husqvarna 1247

nål eller ej

Inlägg av Husqvarna 1247 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har hör de som påstår att det går att köra utan trottlnål mot spridarmunstycket har inte provat själv så jag kan ej garantera det funkar annars kan det hända att jag har trottel utan nål i gömmorna.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ett borrat Binghus som jag inte behöver om du vill slippa lite jobb. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
peezee
Kontakt:

Inlägg av peezee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag fick ärva min farfars moped med flintamotor. Hela moppen var garanterat orörd och där fanns ingen trottelnål i den! Den gick hur bra som helst. <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
peezee skrev:Jag fick ärva min farfars moped med flintamotor. Hela moppen var garanterat orörd och där fanns ingen trottelnål i den! Den gick hur bra som helst.
Många, många flintamotorer har förgasare där det aldrig har funnits någon nål - det ska inte vara nån där... Men det finns också flintor med nålförgasare. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns inte encarwi-förgasaren utan trottelnål? Någon som vet, jag är osäker? :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Matte

Inlägg av Matte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det som sitter i moppen nu är en Encarvi utan trottelnål, så jag vet att dom finns. Frågan kvarstår; Kan jag byta spridarmunstycke och komplettera med trottelnålen som saknas i Bing'en? <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I princip alla Encarwi är utan nål.

Kollade lite snabbt på en 1/10/90 jag har liggandes, ser ut om att det är mindre hål/gänga för nålmunstycket/spridarmunstycket än på en som har trottelnål. Sen sitter ju stiftet för styrning av trotteln annorlunda också.

Minns inte vad dom hette med trottelnål, har för mig det var 1/10/80

Hitta en trottel för spridarmunstycke är inte lätt tyvärr. <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det går att åka med fel trottel tomgången blir
lite konstig bara :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:I princip alla Encarwi är utan nål.

Kollade lite snabbt på en 1/10/90 jag har liggandes, ser ut om att det är mindre hål/gänga för nålmunstycket/spridarmunstycket än på en som har trottelnål. Sen sitter ju stiftet för styrning av trotteln annorlunda också.

Minns inte vad dom hette med trottelnål, har för mig det var 1/10/80

Hitta en trottel för spridarmunstycke är inte lätt tyvärr.
Är inte 1/10/76 med nål? <!-- </EdIndex> --></div>
Matte

Inlägg av Matte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok. Nu är jag förvirrad :oops:
Trotteln på bilden (min) passar styrstiftsmässigt i förgasarhuset 1/10/90.
Då är frågan; Är det spridarmunstycket (för nålfri trottel) som är fel eller trotteln? Kanske en bastard-trottel?

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar