SS440-80 skrev:Gör ett test med originalljudämparen. Du kanske får en bättre dragvillighet på lågvarv med det högre mottryck som den gamla oavstämda ljuddämparen ger.
Jag har ingen aning om vilka RPM de där universal-Jamarcol-ljuddämparna är beräknade att leverera bäst, men troligtvis 6.500-8.000 rpm.
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Rätta mig gärna den som vet.
Ska testa det!
Nej, jag har dålig kolv själv. Väntade mig väl inte att just pipan skulle göra sådär enormt stor skillnad egentligen, men kanske att motorn mår bra av att kunna andas lite bättre och att det därför ger något litet. Men jag ska testa originalet också och se vad som händer
HSE skrev:Jag har själv gjort misstaget att höja avgasporten för mycket och ta upp insugsporten för mycket nedåt, det var en Puch motor så det var samma cylinder
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Gjorde misstaget att göra allt i ett steg så jag blev inte klokare av det
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Man skall alltid bara gör en åtgärd i taget och testa efter så vet man sedan vad som blev fel. Min motor blev okörbar på lågvarv så det var bara att skrota den cylindern.
Insugsporten har jag inte rört, bara avgasporten. Men å andra sidan har jag ju gjort allt jag gjort mer eller mindre samtidigt, jackat kolven, planat toppen och nu portat cylindern... Jaja, är det så så får jag se det som läropengar, cylindern var ju inte överdrivet dyr så det man lärt sig får väl ses som värt utgiften
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Men jag har en liten idé som jag ska testa först, så får vi se vad som händer ;)
Micke S skrev:
Insugstiden minskar med höjning av cylindern som du skriver så i ditt fall skulle du ha behövt göra en ca 1 mm hög kolvlucka för att få tillbaka samma duration. Men i praktiken erhålls bättre fyllning av färskgaser om man är återhållsam med insugsdurationen när motorn är portad för mer avgasflöde.
6 mm höjning av avgasporten på en cylinder som fungerar bra innan är helt uteslutet och även 3 mm är väldigt mycket så man behöver veta vilken avgasduration eller snarare porttidarea som är optimal för en viss konfiguration. Om avgasporten flödar mer än vad som krävs för en viss effektnivå kommer man att gå minus. För att inte tappa för mycket på låg- och mellanregister handlar det normalt om att man kan inte höja avgasporten mer än någon millimeter på en redan väl fungerande cylinder.
Om du köper en ny cylinder så kommer det att bli mycket bättre kraft i den om du bara höjer avgasporten någon millimeter och breddar den upptill istället. Låt även bli att jacka kolven så kommer det troligen att bli bra. Du kan putsa bort gjutskägg i alla kanaler inkl. spolkanaler men inte ändra formen på spolkanalerna på en väl fungerande cylinder. Det man kan göra utan att få problem är att vidga dem lite bakåt en eller ett par millimeter där de kommer ut i cylinder men inte ändra dess riktning om det är okey innan. De ska rikta färskgaserna mot bakre ändan av grytan i toppen.
Jag förstår... Jag gjorde bara ett försiktigt litet jack i kolven, ingen enorm lucka. Men lite mer än en mm blev det nog ja.
Ja, tyckte det lät mycket också. Tre mm lät mer rimligt i min oerfarenhet
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Men det blev nog lite mycket ja. Så kan det gå när man inte har koll
Tack för tipsen, ska lyda dina råd ifall det blir en ny cylinder! Jag ska dock börja med att testa att finjustera lite och bättra på kompet, jag tog ju till ganska bra marginal för att få spel mellan kolven och toppen så kompressionsmässigt finns där nog en del att jobba med. Framförallt nu när avgasporten är höjd såpass, då tappar man ju ytterligare komp. Jag ska testa att tighta till toleranserna lite där och se vad det ger, kanske blir lite bättre iallafall
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)