Micke S skrev:Då är det lugnt med portarna, jättebra att du tänkte på det. Om det är en äkta Bing 15 är det bra och om det är en Kina-Bing har det i alla fall för ett par år sedan varit en omöjlig förgasare som inte går att få ordning på.
Jag hoppas att jag gjort tillräckligt bara. Men det är iallafall inte rena slipkanter utan lite mjukare åtminstone Jag såg inga tecken på slitage eller skador när jag hade isär motorn heller, även om den inte gått så långt med den nya cylindern så såg det inte ut att ha tagit skada av det lilla den körts.
Ifall det är en kinaförgasare, vilket det antagligen är, kanske man ska vara glad om den är kaputt och köpa något bättre denna gång... Någon som har några tips?
Micke S skrev:Då är det lugnt med portarna, jättebra att du tänkte på det. Om det är en äkta Bing 15 är det bra och om det är en Kina-Bing har det i alla fall för ett par år sedan varit en omöjlig förgasare som inte går att få ordning på.
njaaa, dom som funkade var väl ok, men dom kinaförgasare som inte funkar som dom ska,
är det ingen ide att jävlas med.
men största felet påstods vara dålig precision på nål och nålmunstycke. så spar din reservdelsförgasare. (den du drog sönder)
Jag ser att min bristfälliga förklaring blivit korrigerad, bra!
Detta är sådant som missas, väldigt ofta...
Fortfarande inte riktigt säker på hur MickeS menade med att man ska runda av 1mm, är det kantens rundning som ska ha en radie på 1mm för att vara tillräckligt rund eller...? För jag har inte tagit särskilt mycket, bara precis nog för att mjuka till kanterna.
Jag ska göra ett försök att rädda förgasaren, har en idé om att jag kanske kan limma ihop den med kemisk metall och en stödbricka... Vi får se hur det går.
Kanterna i loppet som bildar 90-graders vinkel mot avgasporten ska ha en mjuk radie på ca 1 mm. Sedan är det bra om avgasporten inte är rak upptill utan gör en liten båge uppåt på översidan så kryper ringen tillbaka lättare efter att ha tryckts ut lite i den öppna avgasporten. Det behövs dock inte om man har en delad avgasport med skiljevägg.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Micke S skrev:Kanterna i loppet som bildar 90-graders vinkel mot avgasporten ska ha en mjuk radie på ca 1 mm. Sedan är det bra om avgasporten inte är rak upptill utan gör en liten båge uppåt på översidan så kryper ringen tillbaka lättare efter att ha tryckts ut lite i den öppna avgasporten. Det behövs dock inte om man har en delad avgasport med skiljevägg.
Jag förstår. Isåfall kanske jag ska fila av kanterna lite mer... Jag försökta göra avgasporten som högst på mitten, men eftersom jag ville ta så lite som möjligt upptill så blev det inte mycket till kurvatur. Men det är svagt rundat iallafall
Nu har jag tillverkat en bricka som jag limmat fast på förgasaren med kemisk metall, tillsammans med det avknäckta örat. Håller det så håller det, om inte får det bli en ny förgasare
Tillverkade en tjock stålbricka som precis täcker förgasarens fästyta. Vore väl fan om något öra kan utsättas för någon märklig hävarm som gör att den knäcks nu... Drog ihop brickan med förgasaren och det knäckta fästörat med rikligt med kemisk metall emellan, lät det härda någon timme, städade upp lite av det överflödiga spackelkladdet och monterade sedan förgasaren på nytt. Här ser man även min snygga *host* lösning på luftfiltrets infästning...
Jag vet, snyggt är det inte men utseendet kan jag jobba på sen. Det viktiga nu är att få saker och ting att funka Får se hur länge detta håller, var på biltema och köpte kemisk metall men tydligen har de både metallspackel och kemisk metall i sitt sortiment och givetvis plockade jag fel... Men än så länge känns spacklet stabilt och det verkar hålla tätt, så vi får se. Hur som helst, Efter detta försökte jag ånyo starta moppen men den var stendöd. Kollade allt än en gång, gnista finnes, bensinen flödar friskt, alla sladdar sitter där se ska... I min frustration testade jag att byta tillbaka till det gamla tändstiftet (har nyligen bytt till ett nytt och fräscht som funkat hur bra som helst under samtliga provturer hittills), tro fan att moppen startade på första kicken Den får väl ha sitt sura gamla stift då, om det nu ska trilskas när den får nya fina doningar Sen var det provtur
Det här är på plan mark, i uppförsbacke håller den runt 45-50, nerför accar den tills jag slutar gasa och det gör jag vid ca 65 på mätaren har jag noterat som mest för då kändes det fan läskigt
ungefär så här ska luftburken se ut, om du inte visste det.
varianten till dellorto passar dock inte om jag minns rätt är fästhålet för stort.
det står "BING" på dom som passar.
erlan skrev:ungefär så här ska luftburken se ut, om du inte visste det.
varianten till dellorto passar dock inte om jag minns rätt är fästhålet för stort.
det står "BING" på dom som passar.
Tack för tipset! Jag hade en sån till min originalförgasare men den var på tok för liten till min nya bing15. Så jag skaffade det här mest för att slippa köra helt utan filter medan jag håller på och experimenterar.
Grovjobbet utfört med bandslip, sedan handpolerade jag det sista på våtslippapper på en 12mm tjock skiva aluminium. Tog av ca 2mm denna gång, och jag polerade av ca en halv tidigare så totalt 2.5mm. Det gjorde stor skillnad! Tyvärr kom jag åt kameran så den slutade filma innan jag nådde toppfart, men jag lyckades skrämma upp den i ca 65 på mätaren på plan mark denna gång
Märkbart mer kraft nu, kanske så att man till och med kan kosta på sig att montera ett en eller rentav två kuggar större framdrev... Förresten, ni vet såna där elektroniska hastighetsskyltar som står längs vägen och ger en dåligt samvete för att man kör 2km/h för fort? Hur exakta är de egentligen?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Ja, det blev påtaglig skillnad! Finns kanske ännu lite mer att vinna med en ny krök och andra finjusteringar också, jag får experimentera vidare! Men det kändes bra att den går och drar ordentligt nu!
De där skyltarna tror jag inte direkt är att lita på, passerar en sådan ibland på en 70 sträcka och den brukar stämma men sist jag passerade klagade den fast jag hade 70 på mätaren, kanske de inte kalibrerat den på länge?