En uppdatering på denna bortglömda mopeden.
Jag plockade ner cylinder och kolv mm och gjorde rent allt och bytte packningar mm. Där var någon mindre repa i cylindern men inget allvarligt. Gick även igenom förgasaren och rengjorde den. Monterade sedan ihop allt igen med opluggat insug som jag fick med när jag köpte min andra DT. Rengjorde tanken och friade upp bensinkranen, rullade den en bit och jodå, den startade
När jag köpte mopeden för 300 spänn fick jag ju veta av säljaren att den inte hade nån gnista och att växellådan inte gick att växla med, men gnista fanns där ju direkt, bara man vred runt nycklen

Och till min förvåning så funkade alla växlarna + friläget perfekt utan att jag gjort något åt det alls
Så nu går mopeden faktiskt rätt bra, bra snurr i motorn, gör nog 45-50 i alla fall, men går lite snålt tror jag, kan kanske ha med att jag inte har nått nytt luftfilter till den än, det gamla var sönderfraglat...
Nu är där bara 2 problem kvar, dels att jag inte för mitt liv kan få avgasröret att spänna åt mot cylindern. jag har dragit åt muttern med all kraft jag kan förmå och är rädd att jag drar sönder gängorna om jag drar mer, har ny avgaspackning på den, så jag tycker det borde bli tätt, men icke...
Sen är det tyvärr så att gängorna i 2 av 4 fästen för drevkåpan på motorn är slut i själva motorblocket, vilket i sin tur gör att man inte kan frikoppla motorn... Kåpan böjs ut istället för att den frikopplar. Vet inte riktigt om det går att reparera de gängorna på något sätt, men nånting måste jag ju göra åt det...