Har moped igen :)
Har moped igen :)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjenare alla!
Det var några år sedan jag sålde min Zundapp KS50 till en lokal samlare och tänkte inte så mycket mer mopeder det förrens nu.
Morsan har skaffat en Monarscoot så jag har skruvat lite med den och fått mersmak.
Kollar runt lite och läser om olika modeller.
Jag vill ha en moped som ser rätt ut och gärna har ganska bra körkomfort så som fjädring både fram och bak och någelunda sittställning.
Gärna handväxel, inga pedaler.
Har läst om Crescent 2000s att den ska vara heldämpad men jag kan för livet i mig inte se nån form av fjädring baktill, kan någon förklara för mig hur det ligger till där?
Om jag skulle få chans på en valfri moped som är rätt utöver att den har trampor, går det på lätt sätt att ändra det?
(Har på morsans monarscoot sett att det är en kedja på drev från själva kicken till en axel som går in i motorn?)
Mvh Tommy <!-- </EdIndex> --></div>
Det var några år sedan jag sålde min Zundapp KS50 till en lokal samlare och tänkte inte så mycket mer mopeder det förrens nu.
Morsan har skaffat en Monarscoot så jag har skruvat lite med den och fått mersmak.
Kollar runt lite och läser om olika modeller.
Jag vill ha en moped som ser rätt ut och gärna har ganska bra körkomfort så som fjädring både fram och bak och någelunda sittställning.
Gärna handväxel, inga pedaler.
Har läst om Crescent 2000s att den ska vara heldämpad men jag kan för livet i mig inte se nån form av fjädring baktill, kan någon förklara för mig hur det ligger till där?
Om jag skulle få chans på en valfri moped som är rätt utöver att den har trampor, går det på lätt sätt att ändra det?
(Har på morsans monarscoot sett att det är en kedja på drev från själva kicken till en axel som går in i motorn?)
Mvh Tommy <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man skall aldrig vara utan moppe,fjädring på 2000 är 2 gummiklossar samman vulkade med 3 platt järn bultat mellan sving och ram funkar hyfsat.Sachs är lätt att byta mellan tram och kick med du ska ha rätt delar, så biligast/enklast köp färdigt 2000 efter -60 fins med kick. <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ett antal moppar, däribland 5 st Stockholmare lite olika potenta. jag tycker att det är bästa moppen att åka med. Stabil ram hyfsad gaffel och bakfädringen kan man anpassa efter önskemål dessutom har den stora hjul. Sachs motorn fins det mycket delar till och skapligt billigt. <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De bekvämaste mopparna är de som tillverkats på sent -60 eller 70-talet, och vill du ha med kick och originalskick så får du titta på moppar efter 1961.
Moppar jag kan åka långt på utan större plågor är 1256 Champion, F50, Trapper (fjädring och körställning som "Stockholmaren").
Crescent 2000 är ganska hård trotts fjädringen. <!-- </EdIndex> --></div>
Moppar jag kan åka långt på utan större plågor är 1256 Champion, F50, Trapper (fjädring och körställning som "Stockholmaren").
Crescent 2000 är ganska hård trotts fjädringen. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för alla svar, har låtit den vettigare delen av skallen få lite semester och går emot bra förslag,
Det verkar som jag hittat en någelunda vettig Crescent 2000 med kick, verkar som looken var viktigare trots allt
Lovar att skriva lite mera när mera händer, ska iväg å kolla på den på fredag eftermiddag. <!-- </EdIndex> --></div>
Det verkar som jag hittat en någelunda vettig Crescent 2000 med kick, verkar som looken var viktigare trots allt

Lovar att skriva lite mera när mera händer, ska iväg å kolla på den på fredag eftermiddag. <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har fått hem den nu, den står i hallen.
Ska samla lite kraft å sen ska jag ta ut den på balkongen.
Tar lite bilder när den är där.
Läget som det är nu:
Den e lite bucklig men det stör mig inte, tanken jag hade var att det ska bli lite av en "ratchopper" i slutändan.
framkåpa ska bort i stort sett direkt, bakkåpa när jag får tag på en passande bakskärm.
Motorn (sachs 2vxl fläkt) går över min förväntan bra och växlarna går i om dock lite segt.
Lite missljud som troligtvis är kickdrevet.
Ska ta å byta olja vilket troligtvis lättar upp växlande, flytta kickdrevet en hack, dra om el, kolla vajrar å bromsar plus lite allmänt så den går att köra ordentligt innan jag ger mig på det rent kosmetiska.
Blir väl lite målning så småning om också. <!-- </EdIndex> --></div>
Ska samla lite kraft å sen ska jag ta ut den på balkongen.
Tar lite bilder när den är där.
Läget som det är nu:
Den e lite bucklig men det stör mig inte, tanken jag hade var att det ska bli lite av en "ratchopper" i slutändan.
framkåpa ska bort i stort sett direkt, bakkåpa när jag får tag på en passande bakskärm.
Motorn (sachs 2vxl fläkt) går över min förväntan bra och växlarna går i om dock lite segt.
Lite missljud som troligtvis är kickdrevet.
Ska ta å byta olja vilket troligtvis lättar upp växlande, flytta kickdrevet en hack, dra om el, kolla vajrar å bromsar plus lite allmänt så den går att köra ordentligt innan jag ger mig på det rent kosmetiska.
Blir väl lite målning så småning om också. <!-- </EdIndex> --></div>
-
Styling?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska du nu nödvändigtvis styla en 2000 så kan du ju fundera på hur den skulle se ut med en framskärm i baken
bara ett smakråd liksom. Dom har ju en ganska läcker "papegojnäbb" fram. <!-- </EdIndex> --></div>

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lordhelmet: Har sett det på lite bilder och det är snyggt må jag säga men jag tänkte jag ska låta frammen sitta där den sitter och skaffa en lite mindre skärm på bakänden 
Så här ser det ut nu:

Har plockat bort bakkåpan för att komma åt bättre.
Elsystemet e kabelhögen i mitten. hittils har jag sett en kabel gå dit den ska och det var en av ledarna till framlyktan,

Fick bekräftat det jag trodde var problemet med bakbromsen.
Verkar som den funka någelunda om man bara drar i armen så nytt stag borde ju kirra biffen där.

Så ser det ut framifrån, har plockat bort lyktan å överplåten på styret.
Blir väl att jag måste plocka dän framgaffeln för att få av framkåpan.

Tappade ur växellådsoljan, den var ljusbrun och ganska lite av tror jag.
Fyllde med diesel för att lösa skit där i å ska ha i annan olja idag eller i morgon(ska konferera med morsans snubbe, han har bra koll och ska köpa till hennes monarscoot så vi kan nog dela på passande olja).
Jag har inte helt förstått vad som är påfyllnadspluggen så jag skruvade av plåten med ett S på å hällde i där

Är det här man ska fylla i två deciliter egentligen? lossade den pluggen och kollade i efterhand, det är ett litet hål igenom den, det såg ut som att det var rester av växellådsolja på den och jag såg något som snurrade i hålet när jag drog runt motorn.
Avgassystem finns men inte på bilderna, ska ta å göra rent det invändigt.
Däcken ser ut att vara nästan nya, sånna där så "gjutskägg" tror jag det är sitter kvar.
Vi hörs!
Updatering:
Har plocka bort bulten mitt i styret nu, borde det inte gå att lägga åt sidan nog för att komma åt att lossa framgaffeln nu?
<!-- </EdIndex> --></div>

Så här ser det ut nu:

Har plockat bort bakkåpan för att komma åt bättre.
Elsystemet e kabelhögen i mitten. hittils har jag sett en kabel gå dit den ska och det var en av ledarna till framlyktan,

Fick bekräftat det jag trodde var problemet med bakbromsen.
Verkar som den funka någelunda om man bara drar i armen så nytt stag borde ju kirra biffen där.

Så ser det ut framifrån, har plockat bort lyktan å överplåten på styret.
Blir väl att jag måste plocka dän framgaffeln för att få av framkåpan.

Tappade ur växellådsoljan, den var ljusbrun och ganska lite av tror jag.
Fyllde med diesel för att lösa skit där i å ska ha i annan olja idag eller i morgon(ska konferera med morsans snubbe, han har bra koll och ska köpa till hennes monarscoot så vi kan nog dela på passande olja).
Jag har inte helt förstått vad som är påfyllnadspluggen så jag skruvade av plåten med ett S på å hällde i där

Är det här man ska fylla i två deciliter egentligen? lossade den pluggen och kollade i efterhand, det är ett litet hål igenom den, det såg ut som att det var rester av växellådsolja på den och jag såg något som snurrade i hålet när jag drog runt motorn.
Avgassystem finns men inte på bilderna, ska ta å göra rent det invändigt.
Däcken ser ut att vara nästan nya, sånna där så "gjutskägg" tror jag det är sitter kvar.
Vi hörs!
Updatering:
Har plocka bort bulten mitt i styret nu, borde det inte gå att lägga åt sidan nog för att komma åt att lossa framgaffeln nu?

- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den snabbaste och enklaste är att fylla på olja genom s-luckan (inspektionsluckan), 2dl.
Kolla på vår sida styrdemontering: http://www.raketsport.com/styrdemontering.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Kolla på vår sida styrdemontering: http://www.raketsport.com/styrdemontering.htm <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tusen tack, har fått bor framkåpan nu 
Uppdatering:
Har plockat av topp och cylinder för att ta mig en titt.
Fanns ingen packning mellan topp och cylinder, kanske förklarar att hela motorn och närliggand är täckt av ett tunt lager kladd som är extra tjockt på cylindern?
Ingen plugg i cyllen antar jag, hade fått en beskrivning som sa att det ska se ut som en bricka med ett mindre hål i hålet mellan förgasare och cylinder( "insuget"?)
Och en port på kanske 5mm i kolven så den är lätt trimmad. inte så det hörs vilket är precis så som jag hade tänkt göra.
Topp, cylinder och fläktkåpan ligger på avfettning.
Så en fråga:
Kolven är ganska svart på ena sidan, är det en indikation på ett problem?

(bilden gör det dock lite värre än det ser ut egentligen)
Uppdatering: såg på en sprängskiss att det inte ska vara nån toppackning, stämmer det? <!-- </EdIndex> --></div>

Uppdatering:
Har plockat av topp och cylinder för att ta mig en titt.
Fanns ingen packning mellan topp och cylinder, kanske förklarar att hela motorn och närliggand är täckt av ett tunt lager kladd som är extra tjockt på cylindern?
Ingen plugg i cyllen antar jag, hade fått en beskrivning som sa att det ska se ut som en bricka med ett mindre hål i hålet mellan förgasare och cylinder( "insuget"?)
Och en port på kanske 5mm i kolven så den är lätt trimmad. inte så det hörs vilket är precis så som jag hade tänkt göra.
Topp, cylinder och fläktkåpan ligger på avfettning.
Så en fråga:
Kolven är ganska svart på ena sidan, är det en indikation på ett problem?

(bilden gör det dock lite värre än det ser ut egentligen)
Uppdatering: såg på en sprängskiss att det inte ska vara nån toppackning, stämmer det? <!-- </EdIndex> --></div>