Hejsan
Nu äntligen har jag fått hem min "Habicht" (Hök).
Över jul var jag hos familjen och då kunde jag själv se min moped för första gången. Hon är fin men behöver lite kärlek för att bli lika fin som hon var för 43 år sen när hon lämnade fabriken i Suhl.
Höken hade bara en ägare som fyllde 83 och fick tyvärr sluta köra moped.
Nu vet jag inte än hur man integrerar en bild här. Jag kör med länken än så länge...
Bild 1 visar höken.
https://onedrive.live.com/redir?resid=8 ... hoto%2cjpg
Hon är i originalfärg och nästan allting är original. Egentligen hade hökarna en motor med 4 växlar men den gick sönder och gubben bytte mot en motor från en stare som har 3 växlar men är annars samma modell.
Det finns liiiite rost här och där och säkert behöver jag byta en del men då vet jag vad jag har att göra under vintern (som kanske kommer snart).
Bild 2
https://onedrive.live.com/redir?resid=8 ... hoto%2cjpg
Det som jag gillar är att höken kan dra en släpvagn. Man ser eluttaget till släpbelysning. Det är nog ett av mina projekt... att byta till en elektronisk tändning och belysning med LED. I alla fall blinker, broms och frilägeslampan.
Bild 3
https://onedrive.live.com/redir?resid=8 ... hoto%2cjpg
Ett fint tanklock

tanken är tyvärr lite rostig. Den behöver jag behandla... jag har inte bestämt mig än hur. Kanske med lite sand och sen skaka skiten en halv dag, eller med lite syra eller fosfor kanske ur Coca Cola... jag vet inte än. Kanske har ni bra tipps på hur jag kan få bort rosten ur tanken?
Bild 4
https://onedrive.live.com/redir?resid=8 ... hoto%2cjpg
Jag såg att min svärfar äger en mini släpvagn och det visade sig att TT-line ville bara ha 10€ extra så fick jag låna vagnen och kunde äntligen ta hem höken. Nu står den i garaget och väntar på lite vård. Jag tror jag börjar enkelt och försöker att få allting fungera först. En ordentlig inventering behövs för att se vad som behöver bytas. Och sen skapa en lista med alla delar...
Största problemet är nog försäkringen... eller så blir det hur enkelt som helst...
Hälsningar Andreas