Då var pipan klarlackad med Motip 800C, ska nog lägga något till lager i morgon.
Även om det är lite tidigt så har jag valt vad jag ska köra på och inhandlat en dunk bensin:
Varför valet föll på denna?
Jag tänkte först köra på handelsbensin men insåg att Shell saboterat sin tidigare v-power 99 med att sänka den till 98 och blanda i etanol, dvs göra den lika som all annan skit soppa.
När jag var förbi Rolf tipsade han om denna lila variant.
Efter att jag läst på lite så ändrade jag mig och kör på den också:
- Innehåller ingen etanol, köpebensin gör detta och det drar till sig vatten
- Den är långtidsstabil, lämna soppan i tanken om du vill över vintern
- Jämnare kvalité än köpebensin, man vet alltid vad man får
- 98 oktan RON är ok men viktigare är att den har 94 oktan MON jmf med köpebensin som typiskt ligger på 86-87
Förenklat kan man säga att högt MON förhindrar knackning på höga varv och högt RON gör det på låga.
I o m att man har högst tryck från pipan på högre varv är MON viktigare i samband med att en tvåtaktare varvar en hel del också.
Ett tag tittade jag på deras R variant med 102 oktan RON.
Den har emellertid ett lägre MON på 90 och innehåller stora mängder Toluen. Det funkar utmärkt i en rejält trimmad fyrtaktsmotorer, gärna med turbo och höga laddtryck.
Toluen brinner slött och behöver höga tryck för att brinna bra. Med ett retarderande tändsystem / sen tändpunkt på höga varv i en tvåtaktsmotor
så är den mindre lämplig, man kan förlorar effekt t o m.