Jag fortsätter fundera över vad man kan göra med moppen, och kom fram till att Fuego-röret känns lite väl generellt och att jag nog skulle vilja ha något lite mer specifikt avstämt just för min motor... Så det var bara att rota fram den gamle tvåtaktsbibeln av Bell och mitt egenskriva expansionskammarprogram från tiden jag mixtrade med pipor till min RD
Jag tog därför av cylindern för att kunna mäta lite mer exakt så att jag får rätt värden att skriva in i mitt program. Det tog lite tid att läsa in sig på vad som är vad, det var ju trots allt ett tag sen jag pysslade med sånt här...

Men till slut tror jag att jag kan ha fått fram en pipa som skulle kunna passa! Jag har utgått ifrån Bells filosofier om en pipa som jobbar bra på låga varv och som ger vrid framför toppfart, och det här är vad jag kommit fram till:
Mitt "Program" är egentligen bara ett exceldokument med rörets utformnings kalkyler inmatade som funktioner av givna värden, du ger programmet värdena den vill ha under "Input" (värdena tas av mätningar på motorn röret byggs till samt ur Bells bok) och sen levererar programmet måtten på pipan samt ritar upp pipan grafiskt för att man ska få en överblick över hur det hela kommer se ut, ifall det ser rätt och riktigt ut eller inte.
Jag tog hjälp av följande räknare för att ta fram avgasdurationen med hjälp av mätningar jag gjorde på cylindern:
http://www.csgnetwork.com/timingportdurationcalc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En av anledningarna till att jag valde att konfigurera min pipa för vrid snarare än fart var att en fartpipa (enligt Bells angivna värden) såg rent löjlig ut. Biten mellan diffusorn och baffeln blev nästan en halvmeter lång...

Så jag valde därför att utgå från de värden som hellre ska ge vrid, och då började pipan se lite mer normal ut.
Nu ska jag bara ha tag i rostfri plåt, sen är det dags att börja rita, klippa och svetsa