Har provat både 8,5mm och 12mm, båda med ställbart och slutsatsen är störst är bäst...
Det krävs att man filar till en adapterplåt mellan fugge och förgasare då de mindre förgasarna inte täcker insugshålet på cylindern.
Men med 12mm så blev det ganska OK att puttra runt med, betydligt bättre än original.
Tack för svaret.
Varför jag undrar är för jag räknar lite på att bygga ett reedhus till Sachsen och jag tror nog man kan tjäna på en lite mindre förgasare när reedventilen kräver lite undertryck den också.
skogsola skrev:Tack för svaret.
Varför jag undrar är för jag räknar lite på att bygga ett reedhus till Sachsen och jag tror nog man kan tjäna på en lite mindre förgasare när reedventilen kräver lite undertryck den också.
Ja det stämmer. Med en mindre förgasare än normalt för kolvstyrt så håller reedbladen öppet längre. Vad som däremot är lagom i ditt fall kan jag inte säga.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
en vanlig 50cc 4,3a orkar (orkade på -70talet i alla fall) dra luft genom en 19mm förgasare.
sachsförgasaren anser jag ganska primitiv. så om du ändå ska bygga, så är det nog ide att satsa på en dellorto eller mikuni.
Har provat både 8,5mm och 12mm, båda med ställbart och slutsatsen är störst är bäst...
Det krävs att man filar till en adapterplåt mellan fugge och förgasare då de mindre förgasarna inte täcker insugshålet på cylindern.
Men med 12mm så blev det ganska OK att puttra runt med, betydligt bättre än original.
Mvh
JOhan
.
.
Håller med där....borrade upp original till 13 mm, fick då laga hål men Plasticpaddning...funkade hyfsat bra. Gjorde bara egen packning så funkade det. Var iaf inte så långt efter krykport 17 bing....Bättre med runda hål i förknasaren, mitt tipps blir en motorsågs förknasare på 20 mm
Det jag egentligen vill åt är björnstyrka i motorn, så jag har till och med sneglat åt en 13 mm förgasare typ Bing SSN till en Tomos. men troligtvis blir det en 15mm Bing
Har för länge sedan provat motorsågsförgasare men tycker det bara gick bra på högvarv. Högfartsmunstycket är ju vaakumstyrt där.
skogsola skrev:Det jag egentligen vill åt är björnstyrka i motorn, så jag har till och med sneglat åt en 13 mm förgasare typ Bing SSN till en Tomos. men troligtvis blir det en 15mm Bing
Har för länge sedan provat motorsågsförgasare men tycker det bara gick bra på högvarv. Högfartsmunstycket är ju vaakumstyrt där.
En vanlig Sachs Bing 12-13mm borra & slipa så mycket du vågar...från båda håll ej rakat igenom. Då ska spara där trottel går på mitten i förgasaren det gjorde ej jag, utan körde borren rakt igenom förknasaren....jag filar upp förknasaren fyrkantig mot cyllen insug.. dessa går rakt på kyrkportar cylindrar med egen gjort ev. 2st packning av tjockare papp typ Ex. bakstycke på ett Colligeblock använda jag då(best med nåt packnings materila), inga spacers behövs.
Åkt med sånt vid yngre år miltals utan några problem. Har inga bilder då fanns ej Digital/Cam. Visst blir förgasarhalsen tunn & hål tätade med PlasticPadding. Visst hände det att Paddnigen lossnade, gör rent på med nytt...
den enkla vägen till råstyrka är en gammal 3,5a (enligt sachs 2,6 hk eller ev 3,2 jag har inte lyckats klura ut vad 3,2 hk har för spec.) som borras till 41mm och med en suzukikolv.
suzukikolven har lite längre nederdel på kolven än en sachs 60cc kolv så den ger
lite kortare insugsduration. du förlorar lite toppvarv men vinner bottendrag.
kombineras med en 12mm förgasare. borrar man en originalförgasare märkt 8,5
så blir det nästan omöjligt att upptäcka med ögat.
ska du bygga på kyrkportscylinder så gjorde zeta? en variant på 4,3an med mindre portar.
den ger bättre bottendrag på bekostnad av toppvarv.
enn ide jag haft, men inte provat är att med adapter montera en yamaha DT standardcylinder,
volymborrad med så grov kolv som får plats. sök på sachsaha om du inte sett konceptet förut.